Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei.

2. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at man vil få en liten oppsving av nye regler og formaninger når vi går inn i det nye året, men at det ikke vil bli håndhevet aktivt ut over det.

Som nevnt både her og i artikkelen i DN i helgen er dette et mareritt for de fleste bedrifter å håndheve. Bare det at man skal innhente pris på en tilsvarende reise som bonusturen på samme tidspunkt som bonusturen bestilles vil gi mange spesielle utslag. Og det nevnes nesten bare flybonus, men det finnes jo en uendelig rekke med lignende problemstillinger.

Det har også oppstått lett panikk hos enkelte bedrifter på grunn av det samme regelverket som ligger bak, at alle fordeler skal være skattepliktige (ikke direkte nytt, men har fått ny fokus nå). F.eks. vil de som får rabatt på pensjonssparing gjennom arbeidsgivers pensjonsleverandør kunne få dette beskattet.

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Samme problemstilling gjelder vel egentlig ved fordeler man har når man har fått gullkort.
    Fasttrack, mat i lounge, setevalg på flyet.
    Og enda værre.. Om jeg har fått EBD av jobben og gir EBG til min kone som følge av dette, så er det jo en fordel hun får av min jobb.
    Hva så når hun spiser i loungen? En direkte konsekvens av min jobb... Skal det også skattlegges?
    Hva om jeg har opptjent gullkort på 70% jobbreiser og 30% privatreiser? Blir fordelen en brøk av totalen? Hva om jeg har kjøpt billett ene og alene (MR) for å ansaffe gull? Da er det noe jeg har fått som jeg ikke ville fått av jobben, men jeg har fått hjelp ... ?

Er virkelig vanskelig om man begynner å flisespikke litt..

4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå graver du langt nedi gryten ved navn hvisomattedersomatte :D

Are liker dette
  5. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret blir nok at det er en skattbar fordel ;)

6. lobster

lobster Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg spurte InfoTjenester om dette med fasttrack, lounge etc, men de mente det ikke ville være gjenstand for fordelsbeskatning.

DanH, Are and Sonictravel like this.
  7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,494
    Bonuspoeng:
    183
    Samme skriver Berg Hansen: https://www.berg-hansen.no/blogg/bonuspoeng-til-besvaer-eller/
    • «Småfordeler», som lounge, fasttrack, kaffekopp og lignende skal ikke beskattes, selv om fordelen ble opptjent i jobbsammenheng.

DanH, Baldrick and lobster like this.
  8. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant..
    Man skal altså skattlegge 250 poeng om det blir mange nok av dem, men drikker man 3 øl og spiser en lunch i loungen så er det "småfordel" ?
    Verd langt mer enn 250 poeng vil jeg dog tro..

DanH, lobster, RoadKing and 1 other person like this.
  9. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,494
    Bonuspoeng:
    183
    Hyssssj, ikke gi bort gode ideer til versjon 2.0 av beskatningsreformen....;)

Kaffen, lobster and Are like this.
  10. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde vært greit om noen arbeidstakerorganisasjoner hadde tatt tak i denne saken for å klargjøre at det trengs begrensninger i en eventuell forskriftstekst slik at det blir praktisk mulig både å beregne fordel fra bedriftens side, samt å vurdere for den enkelte arbeidstaker om en ønsker å ta imot fordelen.

Å pålegge at en skal innhente en verdi på verdens mest dynamisk prisete produkt (flyreiser) er åpenbart urimelig. Slik er det både med dagens tekst og den foreslåtte endringen.

Sonictravel liker dette
  11. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis vi tar to skritt tilbake og betrakter det hele fra litt avstand så kan dette se litt komisk ut. Som gruppe betraktet er det ingen som er så kreative som oss til å finne måter å innrette tilværelsen på for å sikre en optimal strøm av bonuspoeng inn på konto. Intrikate systemer og finurlige oppsett og en god del bruk av tilmålt levetid.

Men når vi må ha orden i sysakene for å kunne skille skattepliktige og ikke-skattepliktige goder blir alt plutselig svært vanskelig. :)

Arvid1410, Eddie47, Mavo and 2 others like this.
  12. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi hvis du faktisk er en som reiser mye så tar det mye lengre tid å prøve å regne ut fordelen enn å opptjene og bruke den. Jeg har ikke noe problem med at dette er skattepliktig men jeg vil at det skal være enkelt og forståelig, også for hvermannsen og ikke bare oss her.

Det er det samme hvis du er uheldig og eier utenlandske aksjer og som du har handlet i og sauser inn litt kupongskatt. Fytti grisen for en syk jobb det er å prøve å regne ut skatt i Norge og skatt i utland. Jeg leter gladelig etter LH First Award billetter over det, any day.

13. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Gjør som Per Arne Villadsen i Berg-Hansen foreslår – notér/ta skjermbilde av hva tilsvarende billigste reise koster på bestillingstidspunktet. Skulle ikke ta mer enn et par minutter.

Personlig synes jeg en skattemessig sjablonberegning ville vært enklere å forholde seg til. Innenriksreise = fordel kr Y, Europareise = fordel kr X, osv.

Last edited: 11. nov 2018
  14. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er selvsagt at prisen på tilsvarende reiser ofte er sinnsykt dyre, og til en pris man aldri ville betalt. Det gjelder spesielt når kombinerer ulike selskap og gjerne enveis eller open jaw varianter.

Har heldigvis så mye at SAS poeng nå at det blir litt tid før eventuelt nyintjente blir brukt etter FIFO prinsippet, inninellom er det kanskje også mulighet for litt oppgraderinger på jobbreiser. Håper bare det ikke blir et internt forbud slik at man ikke får statusfordeler, det er viktigere enn eventuelle opptjente poeng på jobbreiser. Slikt har man jo kredittkort og leiebil til i disse dager.

15. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Tilsvarende reise må vel ikke være samme selskap/mellomlanding ?
    Kanskje heller ikke klasse :rolleyes::D

Are liker dette
  16. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Samme har jeg tenkt..

17. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan blir det hvis man etterregistrerer poeng, er det da umulig å komme inn i lounge/fasttrack eller kan man fremlegge billett+statuskort for å komme inn? For min del er det uten tvil tilgang til lounge og fasttrack som betyr mest!
    Å bruke poeng for oppgradering av jobbreiser blir min plan inntil eventuelt arbeidsgiver nekter opptjeningav poeng.

18. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke det at jeg tror det kommer til at noen må dokumentere dette, men jeg tror også skatteetaten skjønner forskjell på økonomi og business.

19. MoonLander

MoonLander Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Dette skal bli gøy! Lurer litt på hvordan Skatteetaten har tenkt å håndtere de 25% poengene man får ekstra som EBG/EBD (som man kanskje delvis har opptjent som følge av jobbreise). Eller enda morsommere hvis man har Life EBG ... Antar da at arbeidsgiveren får en evigvarende forpliktelse på innrapportering og kostnad på arbeidsgiveravgift på den delen av poengopptjeningen som stammer fra EBG (bare den delen av EBG statusen som kan henføres til jobbreise, men hva er den andelen??). Disse reglene kunne bare komme fra et sted. Men vi får de politikerene vi fortjener.

20. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Du trenger ikke tenke på noe FIFO. Så lenge du alltid har poeng på kontoen din tilsvarende det du har fått gjennom jobben så skal du ikke skatte.

Del denne siden