Jeg tar rollen som selvutnevnt CDG-ekspert.
Riktig, da er det bare å gå. Fra 2F til 2K er det typ 15 min inkludert passkontrollen. Ny fin lounge der ute også. Til 2 L er det noe lenger og til 2M er det enda litt lenger. Til sistnevnte må du ta en kort tur med banen. Fra 2F vil du hele tiden være airside og slippe sikkerhetskontroll.
Fra 2K/L/M til 2F vil det derimot være sikkerhetskontroll uansett hvordan du velger å gjøre det.
Ellers er min sjekkliste for CDG som følge:
NB1: 2E er i realiteten 2K, 2L og 2M
NB2: Over alt hvor man går så går man innendørs/under tak.
NB3: Alt under er fra husken, og det kan være bedre løsninger
NB4: CDG fremstår mer kompleks enn den er.
Inn på T1 (typ SV) og videre fra T2: Da er det enklest å gå ut og ta toget som går gratis mellom terminalene. Det går an å ta bussen airside, men man må gjennom sikkerhetskontrollen uansett.
Inn på 2D (SK), ut på 2F (typ AF/KL schengen): Gå airside og gå bort til 2F. Går under tak og det tar kanskje 10 min.
Inn på 2D (SK) ut fra 2C (typ med KQ). Gå ut landside og følg skiltene til 2C. Det er bare et par minutter å gå. Ingen grunn til å ta bussen hit.
Inn på 2D (SK) ut fra 2K/L (AF non-schengen): Her synes jeg også det er like greit å bare gå ut airside og rusle bort. Du følger til 2C og bare fortsetter videre til neste hall. Kanskje 10 min å gå
Inn på 2D (SK) ut fra 2M (AF non-schengen): Hvis det klaffer med bussen kan det være vel så raskt, men her må man bytte buss, så det er ikke sikkert det går så mye fortere enn å bare følge landside og gå via AF-innsjekken på 2KLM
Inn på 2KLM og ut fra 2F. Følg skilting og gå airside. Du må ta banen om du kommer på M og L(?)
Inn på 2KLM og ut på 2D (SK). Gå airside og gå til 2D. Bussen går uansett non-schengen, så når du tar bussen til 2D kommer du i realiteten til 2B, for så å gå ut igjen airside og opp og rundt til sikkerhetskontrollen 'alle' bruker på 2D. Det er sikkerhetskontroll før bussen også, så det blir i realiteten to sikkerhetskontroller. Det går fortere å bare gå, og du slipper en sikkerhetskontroll.
Inn på 2F og ut på 2D. Gå
Inn på T2 og ut fra T1. Gå airside og ta CDGVAL som går gratis mellom terminalene.
Her er busruten. Her ser du også hvor terminalene står rent geografisk. 2D til 2C er bare å krysse sørover, det samme fra 2F til 2K
![[IMG]](https://www.parisaeroport.fr/images/default-source/passager-images/acces/nouveaux-plans-cdg-et-orly-/t1(2)252396e158e34e10be617eebd012512d.jpg)
Her er togruten CDGVAL. Kun relevant med SV-transfer (innen for SkyTeam)
På 2E er det egen AF-innsjekk for Sky Priority.
![[IMG]](https://www.aerotime.aero/images/2025/05/Air-France-checkin-area-for-Sky-Priority-800x500.jpg)
2L er kanskje den mest ikoniske terminalen med sin klassiske franske handlegate.
![[IMG]](https://c8.alamy.com/comp/2JAAD9B/bvlgari-and-gucci-shops-at-the-luxury-goods-departments-with-fashion-brands-in-terminal-2e-paris-airport-cdg-france-2JAAD9B.jpg)
Av loungene vil jeg rangere dem som følge. Tar det litt fra husken, så ta det med en klype salt.
2F - AF-lounge. Flaggskip-loungen. Denne er generelt mye luftigere enn de andre. Dog mye folk på enkelte tidspunkt.
2K - AF-lounge. Denne loungen er nylig utvidet og pusset opp.
2D - Extime-lounge. Tar man det tidligste SAS-flyet og er litt tidlig kan man være nesten helt alene her. Det har veldig gode makroner og frokosten synes jeg er generelt bra. På ettermiddagen kan det derimot være helt kaos.
2M - AF-lounge. Her er det lite folk etter lunsj da det ikke går fly så seint fra 2M. Loungen har godt avskilte soner som gjør at man kan trekke seg litt tilbake
2L - AF-Lounge. De to gangene jeg har vært innom her har det vært ganske folksomt. Hele loungen fremstår som et stort rom og er den som har mest kantinepreg av AF-loungene. Utgangen her er i motsatt ende fra inngangen og man går sånn sett litt kontete med tanke på avstand til de fleste gater.
Fordelen nå er at du slipper å velge hvilken lounge du skal besøke. I teorien skal du kun komme inn på loungen hvor gaten din er. Har du gate på 2K piper det rødt i slusen på 2F.
Det er ingen begrensning ved transit, men man kommer ikke inn mer enn 3 timer før avgang om man starter reisen på CDG. Har man transitt på CDG med to forskjellige billetter kan man likevel komme inn på loungen mer enn tre timer før avgang CDG om man opplyser om at man kom inn med et annet ST-selskap samme dag.
Alle AF-loungene har dusjet om jeg husker riktig. I tillegg har de Clairns-spa med begrenset åpningstid, typisk fra morgenen til litt etter lunsjtid, for de som er interessert i sånt. 2F har sovealkover, det har ikke vært relevant på de andre loungene, så jeg vet ikke om de har det.
(NE)IPAen de har er meget god. Ellers har jeg sett champagnevognen både på 2F og 2K.
Hvis det serveres fløtegratinerte poteter anbefaler jeg å servere seg. De pleier å være veldig bra.
Last edited: 10. febr 2026