Sky priority CDG

Tråd i 'Flying blue' startet av stashorizor, 09. febr 2026.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Skal på tur med familien, har 2 timer overlay i CDG fra OSL, så vi må gjennom passkontroll og sikkerhet der. Jeg har nærmest ingen erfaring med CDG. Vi reiser med sky prio for alle passasjerer. Jfr AI gir dette og en fast lane for pass kontroll - stemmer det? Det er det ikke i AMS f.eks. Også er 2 timer innafor?

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,548
    Bonuspoeng:
    183
    2 timer er mer god nok tid. Det er fast track i både immigrasjon og sikkerhetskontroll, og den kalles Accés No1.
    Nå vet jeg ikke noe om hvilket selskap du kommer inn med og hvem du skal videre med, men om du kommer inn med SAS og skal videre med noen andre i SkyTeam vil jeg anbefale å gå ut av terminalen (gjennom bagasjehallen) og deretter gå til riktig terminal, heller enn å gå ned og vente på bussen.

stashorizor liker dette
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,490
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært "heldig" og byttet fly på CDG (Schengen -> Ikke Schengen) tre ganger det siste halvåret. Samtlige gangene er det like lite folk i vanlig kø og fast lane. Men CDG er en svær flyplass. Om du skal fra terminal 2B til 2E M-gates, så kan det ta litt tid, særlig hvis banen ikke går.

Edit: skrivefeil.

Last edited: 10. febr 2026
    stashorizor liker dette
  4. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Her ser du verdien av forumet. Jeg var ikke engang klar at man var nødt å bytte terminal. Ankommer med SAS og skal videre non-schengen med Air France. Dvs at man må gå helt ut fra sikker sone, ut terminaldøren og så inn til en annen terminal?

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,490
    Bonuspoeng:
    183
    Uff. Det var en skrivefeil fra min side. Mente ikke CDGVAL, men banen som går i terminal 2. Men det kan ta litt tid fra den ene siden til den andre i terminal 2.

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,548
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ta bussen som går mellom terminalene, da holder du deg airside. Følger du skiltingen videre til ‘din’ terminal blir det buss. Jeg foretrekker å heller gå (ut landside) enn å vente på bussen. Den går to ganger i timen og er ofte ganske full.

7. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Men inn med AF Schengen og ut AF non-Schengen er såvidt jeg skjønner ikke buss? 2E og 2F?

K

8. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,400
    Bonuspoeng:
    183
    Gullende godt tips. Skal fra 2B til 2E K-gates til helgen, så da blir det spasertur og litt mer loungetid.

9. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,750
    Bonuspoeng:
    93
    Stemte fint for oss da vi fløy sist med AF hele veien OSL-GIG. Ingen buss

democomputer and DJasko like this.
  10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,734
    Bonuspoeng:
    93
    Men må man ut og inn, eller holder det med å bare sparer? Har selv en tur til lørdag. Inn 2F og ut 2E.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,548
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tar rollen som selvutnevnt CDG-ekspert.

Riktig, da er det bare å gå. Fra 2F til 2K er det typ 15 min inkludert passkontrollen. Ny fin lounge der ute også. Til 2 L er det noe lenger og til 2M er det enda litt lenger. Til sistnevnte må du ta en kort tur med banen. Fra 2F vil du hele tiden være airside og slippe sikkerhetskontroll.
    Fra 2K/L/M til 2F vil det derimot være sikkerhetskontroll uansett hvordan du velger å gjøre det.

Ellers er min sjekkliste for CDG som følge:
    NB1: 2E er i realiteten 2K, 2L og 2M
    NB2: Over alt hvor man går så går man innendørs/under tak.
    NB3: Alt under er fra husken, og det kan være bedre løsninger
    NB4: CDG fremstår mer kompleks enn den er.

Inn på T1 (typ SV) og videre fra T2: Da er det enklest å gå ut og ta toget som går gratis mellom terminalene. Det går an å ta bussen airside, men man må gjennom sikkerhetskontrollen uansett.

Inn på 2D (SK), ut på 2F (typ AF/KL schengen): Gå airside og gå bort til 2F. Går under tak og det tar kanskje 10 min.

Inn på 2D (SK) ut fra 2C (typ med KQ). Gå ut landside og følg skiltene til 2C. Det er bare et par minutter å gå. Ingen grunn til å ta bussen hit.

Inn på 2D (SK) ut fra 2K/L (AF non-schengen): Her synes jeg også det er like greit å bare gå ut airside og rusle bort. Du følger til 2C og bare fortsetter videre til neste hall. Kanskje 10 min å gå

Inn på 2D (SK) ut fra 2M (AF non-schengen): Hvis det klaffer med bussen kan det være vel så raskt, men her må man bytte buss, så det er ikke sikkert det går så mye fortere enn å bare følge landside og gå via AF-innsjekken på 2KLM

Inn på 2KLM og ut fra 2F. Følg skilting og gå airside. Du må ta banen om du kommer på M og L(?)

Inn på 2KLM og ut på 2D (SK). Gå airside og gå til 2D. Bussen går uansett non-schengen, så når du tar bussen til 2D kommer du i realiteten til 2B, for så å gå ut igjen airside og opp og rundt til sikkerhetskontrollen 'alle' bruker på 2D. Det er sikkerhetskontroll før bussen også, så det blir i realiteten to sikkerhetskontroller. Det går fortere å bare gå, og du slipper en sikkerhetskontroll.

Inn på 2F og ut på 2D. Gå

Inn på T2 og ut fra T1. Gå airside og ta CDGVAL som går gratis mellom terminalene.

Her er busruten. Her ser du også hvor terminalene står rent geografisk. 2D til 2C er bare å krysse sørover, det samme fra 2F til 2K

upload_2026-2-10_22-27-6.png

Her er togruten CDGVAL. Kun relevant med SV-transfer (innen for SkyTeam)

upload_2026-2-10_22-22-41.png

På 2E er det egen AF-innsjekk for Sky Priority.

2L er kanskje den mest ikoniske terminalen med sin klassiske franske handlegate.

Av loungene vil jeg rangere dem som følge. Tar det litt fra husken, så ta det med en klype salt.

2F - AF-lounge. Flaggskip-loungen. Denne er generelt mye luftigere enn de andre. Dog mye folk på enkelte tidspunkt.
    2K - AF-lounge. Denne loungen er nylig utvidet og pusset opp.
    2D - Extime-lounge. Tar man det tidligste SAS-flyet og er litt tidlig kan man være nesten helt alene her. Det har veldig gode makroner og frokosten synes jeg er generelt bra. På ettermiddagen kan det derimot være helt kaos.
    2M - AF-lounge. Her er det lite folk etter lunsj da det ikke går fly så seint fra 2M. Loungen har godt avskilte soner som gjør at man kan trekke seg litt tilbake
    2L - AF-Lounge. De to gangene jeg har vært innom her har det vært ganske folksomt. Hele loungen fremstår som et stort rom og er den som har mest kantinepreg av AF-loungene. Utgangen her er i motsatt ende fra inngangen og man går sånn sett litt kontete med tanke på avstand til de fleste gater.

Fordelen nå er at du slipper å velge hvilken lounge du skal besøke. I teorien skal du kun komme inn på loungen hvor gaten din er. Har du gate på 2K piper det rødt i slusen på 2F.

Det er ingen begrensning ved transit, men man kommer ikke inn mer enn 3 timer før avgang om man starter reisen på CDG. Har man transitt på CDG med to forskjellige billetter kan man likevel komme inn på loungen mer enn tre timer før avgang CDG om man opplyser om at man kom inn med et annet ST-selskap samme dag.

Alle AF-loungene har dusjet om jeg husker riktig. I tillegg har de Clairns-spa med begrenset åpningstid, typisk fra morgenen til litt etter lunsjtid, for de som er interessert i sånt. 2F har sovealkover, det har ikke vært relevant på de andre loungene, så jeg vet ikke om de har det.
    (NE)IPAen de har er meget god. Ellers har jeg sett champagnevognen både på 2F og 2K.

Hvis det serveres fløtegratinerte poteter anbefaler jeg å servere seg. De pleier å være veldig bra.

Last edited: 10. febr 2026
    stashorizor, kfly, Lnbre and 29 others like this.
  12. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,154
    Bonuspoeng:
    183
    Dæven, selv om jeg ramla fullstendig av, så skal jeg bookmarke denne @Rapolo :) Kudos

btm, benjaminbr13 and Rapolo like this.
  13. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra post!

Jeg er ganske så ofte på CDG selv, og alt du skriver stemmer med mine erfaringer. Men er første gang jeg skal ut av Schengen fra CDG, så der fylte du godt opp i mine kunnskapshull:)

Hvis selvutnevningen ikke er nok kan vi sikkert gjennomføre en offisiell kåring!

Nettopp. Dette var sikkert egentlig det jeg lurte om. De skriver 2E, men mener egentlig K/L/M. Det står 2E på nett/app, men det står kanskje K/L/M når man får boardingpass?
    Er det ellers noen oversikt eller sted å lete for å se hvilke avganger som går fra hvilken bokstav?

Enig. CDG får mye pepper, og en del av det er velfortjent. Men etter å ha vært der en del så gir det meste en viss mening på sitt vis.

K

kongenamundsen liker dette
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,548
    Bonuspoeng:
    183
    Det pleier å stå i appen på avreisedagen. Fikk selv en KQ-reise endret med avreise i morgen og har nå flight videre fra CDG fredag. Denne står kun med 2E enn så lenge.
    Min erfaring er at det ikke er noe entydig mønster på hvilke flighter som går hvor. CDG-ABJ har jeg tatt fra både K, L og M gates.
    Jeg regner med man kan utelukke M-piren for avganger etter 18:00. Loungen der følger avgangene og stenger 17:00.

Det ble annonsert for en tid tilbake at CDG skal endre terminalnavnene til T1, T2, T3, T4 etc. og få bort fra bokstav og tallkombinasjonen. Selv tenker jeg at det er oversiktlig om de heller bruker 2K, 2L og 2M i stedet for å samle alt som 2E.

democomputer liker dette
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,734
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk innlegg. Bør stå som en egen post!

Et kjapt spm:

Ser at det går busser fra 2F til 2KLM. Hvor ofte går de? Vil det være hensiktsmessig å ta bussen enn å gå?

democomputer liker dette
  16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,548
    Bonuspoeng:
    183
    Bussen fra 2F til 2M er først og fremst for de som allerede har busset mellom terminalane. For de som ankommer 2F med fly og skal videre til 2KLM følger du skiltingen og går mellom terminalene. til 2M må du ta banen som tar 2-3 minutter. Til 2L husker jeg ikke om man går hele strekke eller om man må via banen der også. Fra 2K til 2L og 2M må man i vert fall innom banen.

DJasko and democomputer like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,009
    Bonuspoeng:
    293
    CDG er en stor flyplass og det i seg selv gjør at det kan bli lange avstander.
    Selv om jeg har sluttet å fly har jeg vært på noen flyplasser rundt om i verden og CDG er nødvendigvis ikke verre enn mange andre, men vi som tidligere brukte Terminal 1 må nå venne oss til «irrganger» på CDG Terminal 2.

Landet for litt siden fra BGO på 2F og gikk til 2E-K og det var litt å gå, men det var godt skiltet.
    Det er mange korridorer og mye ser provisorisk ut fordi det er ombygginger.
    Man må gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll og det tar selvsagt tid.
    Réunion er en del av Frankrike og EU, men ikke innenfor Schengen.

På returen hadde vi det travelt pga sent innkommet fly og da var det «langt» å gå tilbake igjen fordi man skal gjennom de samme prosessene. Slik er det vel alltid når fly er forsinket …

CDG er egentlig godt skiltet og man må ha tid for å bevege seg …
    De som kommer inn på innenriksterminalenpå GRU (Sao Paulo) og skal ut fra den internasjonale terminalen vet at det kan være verre enn CDG.

PS
    Loungen på 2K er bra ..
    der kommer de rundt med Champagne-tralle IMG_1509.jpeg

Last edited: 12. febr 2026
    Henrik, EndreD, Stuttfeiten and 9 others like this.
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,400
    Bonuspoeng:
    183
    Digger våre franske venner og deres CDG-lounger. Fikk en halvflaske champagne i loungen og kan nyte den i et hyggelig fransk oversjøisk territorie.

Kan du egentlig be om noe mer?

upload_2026-2-21_19-8-47.jpeg

Earl, Kalsnes, tobeornot999 and 8 others like this.

Del denne siden