SoCal og Costa Rica

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 06. nov 2016.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe.. Jeg er bare glad til, men kona er ikke så glad i sånne små fly, så når det blir en ekstra leg på veien, med landing og takeoff, blir hun ikke så blid :p
    Men det går nok bra.. Det er hun som har bestemt at vi skal fly, så jeg er happy!
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    SANSA har moderne fly og proffe piloter. No worries, pura vida.

    [​IMG]
     
    Last edited: 29. juli 2018
    Gullars and holmen like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å høre. Fløy et tilsvarende fly fra Queenstown til Milford Sounds i august, det gikk også bra, men kona må overbevises.
     
    Edvard liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    LIR-TMU-SJO var en morsom tur! LIR er en relativt liten flyplass, men har masse direktefly fra USA, da det er mye resorts i området, og billig for amerikanere å feriere her. Flyplassen er veldig moderne, og har de fleste fasiliteter. Ingen lounge vi kunne bruke, men det hadde vi ikke regnet med heller.
    All bagasje veies ved innsjekk, også håndbagasjen og passasjeren.
    Vi blir fulgt ut på rullebanen (nesten i alle fall), og der står flyet vårt og venter. Vi er 4 passasjerer som skal til TMU, de to andre har fløyet fra SJO først.

    Fint flyvær, og masse spennende å se på. Innflyvningen til TMU var interessant, skal prøve å legge ut bilder og video når jeg har bedre nett (i Norge på PC).
    Det er den minste flyplassen jeg noen gang har vært på, de fleste norske bussholdeplasser har større skur å vente i..

    Her slipper vi av to passasjerer, og 4 nye kommer på. Til SJO er det lavt skydekke hele veien, så vi ser ikke så mye før landing. Vi ender opp ved siden av den store terminalen, i et lite hus som har vegger bare på tre sider. Her har Sansa møte for alle ansatte, ser det ut som, og vi kommer inn midt i dette. Bagasjebåndet er et hull i veggen, og vi er ute av flyplassen 3 minutter etter landing.

    Vi blir hentet i bil, og turen til huset tar dobbelt så lang tid som hele flyturen.. Jeg har nevnt trafikk og planlegging tidligere, dette er helt krise! Tror jeg må få meg jobb her og rydde opp litt...

    I dag er det avskjedsfest for oss etter obligatorisk shoppingrunde.

    I morgen flyr vi SJO-IAH-LAX i United F og domestic F. Denne gangen håper jeg vulkanen ikke slår seg vrang! Og at vi får F hele veien....

    EDIT: Lagt til bilder av flyet og flyplassen i Tambor (TMU).
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
    Are, geddi, watchaddicted and 2 others like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Dagen startet med stor og deilig Tica frokost (tica er folk fra Costa Rica). Så pakket vi sakene våre, og dro innom et stort marked på vei til flyplassen. Markedet er hver lørdag i San Jose, og bønder kommer inn til byen for å selge varene sine. Massevis av frukt og grønt jeg aldri har sett før, og mye rart å smake på.

    Så var det ut på de fantastiske veiene igjen, og vi hadde beregnet veldig god tid for å komme frem i tide for flighten til IAH. Det var selvfølgelig masse trafikk, og en ulykke på veien gjorde ikke ting bedre. Vi hadde sagt at flyet vårt går kl 1415, selv om det går kl 1510, for å få våre verter til å kjøre oss tidlig nok til flyplassen. Jeg hater å ha dårlig tid når jeg reiser.. Også hadde jeg sett at det var ikke mindre enn to lounger å velge mellom på SJO, så vi hadde et sted å henge mens vi ventet.

    Innsjekk er akkurat som i USA. Egen kø for Premier access, så det gikk fort. Jeg hadde fått med meg at for fast track måtte vi ha et eget stempel på boarding-kortet, og måtte minne agenten på dette. Og bra var det, for køen var LAAANG!

    Kjapt gjennom sikkerhetskontrollen, og så fant vi loungen til Copa Airlines. Ned en trapp, til et lokale uten vinduer.. Og ganske så trist. Mat var ikke inkludert, men vi en bong for drikke.. Vi gikk ganske raskt ut igjen, og tok heisen opp til VIP Santamaria, drevet av Amex, BA og Iberia. Ny bong, denne gangen for mat eller drikke. Fikk en panini, helt grei, og det var gratis kaffe, vann og juice i et par varianter. Her er det i alle fall vinduer! Utsikt rett ut på rullebanen, det er jo litt mer spennende.. Flyet vi skal ta til IAH landet akkurat utenfor, og om ca halvtime er det boarding til plass 3F på UA1099.

    Nettet her er skikkelig dårlig, så som tidligere nevnt må bilder komme ved en senere anledning.
     
    Are, geddi, Upsaker and 4 others like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ble stående lenge ved gate etter en smertefri priority boarding. Grunnen var at det regnet ekstremt mye, og alle avganger ble stoppet i ca 20 minutter. Så bar det avgårde mot Houston. UA biz i 737 er ikke mye å skryte av, men det er i alle fall god plass i setet. Bordene er slappe og skeive, men holder maten oppe. Vi fikk servert biff med chimichurri, en overraskende frisk salat, og et rundstykke som var laget av gummi. Sam Adams kom på besøk med sin winter lager, og det hjelper på stemningen! Kake til dessert, den så bedre ut enn den smakte. Kaffen var god da..

    Ankomst IAH ti min før tiden, og vi var gjennom customs, passkontroll, ny innsjekk av bagasje og sikkerhetskontroll på under 30 min. Det hjelper at ingen andre reiste med ESTA, så det ut som.

    Ny flight videre til LAX om en time, United Club får duge. Ikke så spennende mat, men fri bar med godt utvalg. Dumt man skal kjøre bil når man kommer frem....

    EDIT: Lagt til bilde av biffen.
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
    Are, geddi, Upsaker and 3 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette virker som en spennende tur, blir gøy å se litt bilder når du kommer tilbake til områder med bedre nettdekning :)
     
    holmen liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    UA videre til LAX gikk uten store problemer, vi fikk servert bobler og litt snacks, da dette var en sen flyvning. United-terminalen på LAX er under ombygging, så der var det totalt kaos, men vi fikk bagasjen vår til slutt.

    Vi hadde booket en Mustang på Budget, og tok shuttle dit. De har fått ekstremt dårlig karakter på Google reviews, men vi hadde en meget fin opplevelse, og var kjapt på veien til hotellet i Santa Monica.

    Litt over kl 0100 leverte vi bilen til valet'en på La Meridien Delfina Santa Monica. Vi var trøtte og slitne, og fulgte ikke helt med da vi sjekket inn, med det resultat at vi fikk det desidert kjipeste rommet på hele hotellet, og i alle fall ikke det rommet vi hadde bestilt.. Vi orket ikke klage med en gang, så vi gikk og la oss. Neste morgen gikk jeg ned i resepsjonen, og lurte på om vi ikke hadde fått feil rom?? Joda, det hadde vi. Så da ble vi flyttet over i et King deluxe rom, meget bedre!

    Dagene går til å henge med familie og venner jeg har her borte (bodde i LA i 2012), shoppe, spise digg mat, og cruise gatelangs i Mustang cabriolet.

    Vi har også vært på konsert med Red Fang i downtown, og i går var den obligatoriske middagen på Rainbow bar & grill før Steel Panther konsert på The Roxy ved siden av. På Rainbow er det alltid gøy å spise, da det er mye gøy å se på, både av inventar og folk som henger der. Alltid noen kjendiser (om man vet hvem de er), og masse raringer som fortsatt tror det er 1986.

    I dag må vi kjøpe en ny koffert, da vi ikke har plass til alt vi har kjøpt.. (greit med biz og gullkort, så man kan ha med 4x 32kg!)

    I morgen er det Thanksgiving med familien.

    EDIT: Lagt til bilder fra LA: utsikt fra hotellet, Lemmy på Rainbow og litt mer mat.
     

    Attached Files:

    Last edited: 16. des 2016
    Aussie74, OttoL, geddi and 1 other person like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har tatt litt tid, men nå kom det jammen litt bilder i rapporten også!

    Resultatet av ny koffert og mer shopping var at vi måtte bytte bil. Mustangen er grei nok den, men har ikke plass til så mye bagasje.. Så da dro vi til Budget på flyplassen (har fått tidenes dårligste score på Tripadvisor og Google etc.), og de fikset biffen på 5 minutter! Vi trengte ikke å betale noe mellomlegg, og kjørte avgårde i en GMC SUV med masse plass. (Het den Terrain, tro?)

    Derfra bar det rett videre til Redondo Beach, hvor vi alltid drar for å spise på Joe's Crab Shack. Konseptet er: Velg en krabbe, velg en smak (Cajun, hvitløk, dampet osv.) også får du en bøtte med mat (bokstavlig talt), en smekke, diverse utstyr til å knekke og spise krabbe, og en rull med tørkepapir. DIGG!

    Dagen etter måtte vi pakke sammen alt pikkpakket vårt, stable det inn i bilen, og kjøre til LAX. Nok en gang fikk vi masse god hjelp hos Budget, og alt gikk smertefritt.

    SAS LAX-ARN-OSL har vært diskutert tidligere på dette forum, men jeg er som (nesten) alltid fornøyd med biz hos SAS. Det var forøvrig en kar med insideflyer bagtag på flyet, satt på 1. rad.

    Legger ved et par stemningsbilder fra turen som ikke passet inn noe annet sted i rapporten.
     

    Attached Files:

    Gullars, Are, Olelink and 8 others like this.

Del denne siden