Strengere innreise til USA- også for nordmenn

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 11. des 2015.

  1. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg søkte studentvisum i 2010 var det vel tok det en uke før jeg fikk passet tilbake i posten. Kan hende det tar lengre tid med turistvisum...Dette er fryktlig irriterende - og hva Iran gjør på den lista kan man jo spørre om. De brydde seg ihvertfall nada om USA stempelet i passet mitt der nede. For å klarggjøre så er ikke dette implementert enda. Det må igjennom Senatet også godkjennes av president Obama. Amerikanske poltikere er ikke kjent for å jobbe veldig raskt, så tror det går greit på denne siden av nyttår.
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    bor_i_en_koffert and milehigh like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Så blir det som vanlig, vi vanlige folk må utsettes for enda mer.
    Det værste er at dette blir aldri reversert, uansett hvor normalt og trygt ting blir igjen.
     
  4. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Men men da trenger man ikke å reise til USA da når de gjør det så forbanna slitsomt. Ihvertfall ikke om det ikke er strengt nødvendig (feks jobbreiser). Kommer nok til å reise mindre til USA etterhvert ja.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Er du gal? :eek:
    Når jeg skal stresse ned, når jeg skal ha sjelefred, så er det ingenting som å sette seg på skrevs over Harley'n i soloppgangen utenfor et støvete motell i ørkenen i sørvest.... Å herre jeg gleder meg til jeg skal over igjen :)
     
  6. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ja det er rart med det...når en først har fått smaken på USA, så klarer man ikke å holde seg unna heller...kjenner suget konstant!!
     
    RoadKing liker dette
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig! :)

    Sitter med et lite håp om at norsk UD skal kunne klare å fremforhandle at nordmenn kan søke om innmelding i Global Entry programmet slik at vi som elsker å reise til USA kan komme oss raskere igjennom CBP:

    http://www.cbp.gov/travel/trusted-traveler-programs/global-entry
     
    TommyL liker dette
  8. Hawkwind

    Hawkwind EBD

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Hva er det jeg leser? Man kan ikke ikke reise til USA, det er det verste jeg har hørt ;)
     
    TommyL and LN-MOW like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Hjelper lite om man har vært på seriøs roadtrip ellers i verden.
     
  10. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Da var dette her innført.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Har du detaljer? Er eneste forskjell at du må ha spesialvisum hvis du har vært i noen av de forbudte landene?
     
  12. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Se her
    http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2016/01/251577.htm

    Det innbærer at man må søke visum om man har vært i de landene (med noen få unntak som er listet opp der) Det inkluderer altså meg - da jeg har vært i Iran senest i fjor sommer. Amerikanske politikere blander barter og snørr når de presterer å legge Iran til den lista - men man ser jo spøkelser overalt. Iran vil jo bli et mer attraktivt reisemål nå som de er tatt inn i varmen - det er mye å se i det landet. Europeiske politikere burde jo ta igjen her, men gidder de det? Neppe.
     
    Last edited: 26. jan 2016
    Islending, milehigh and RoadKing like this.
  13. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Venter nytt pass etter at det gamle ble stjålet i et innbruddd i leiligheten min, og forhåpentligvis kommer passet til jeg drar på en svipptur til Washington på lørdag. Kan risikere at jeg ikke får de 72 timene man trenger for å søke ESTA. Var i USA i fjor, og på en ny ESTA om jeg husker riktig. Noen som har lignende erfaringer, eller kan blir jeg nektet boarding om ikke ESTA-søknaden er innvilget (med nytt passnummer)?
     
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville kontaktet det passkontor/politikammer, hvor du har bestilt nytt pass. De må da kunne klare å fremskaffe passnummeret? Jeg bestilte nytt pass mandag 28.12 og hadde det i posten allerede på 30.12, kanskje godt tidspunkt ??
     
    Hamburgersmauet liker dette
  15. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips @peterfox Aner fremdeles et lite håp her.
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    ESTA-svaret kommer oftest med en gang. ESTA sjekkes ved innsjekk så du får ikke sjekket inn om ESTA mangler, det sjekkes online mot USA
     
    Hamburgersmauet liker dette
  17. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    B1/B2 visum intervjuet er IKKE noen formalitet. Glem det - forvent grilling om alt fra detaljene om det du skriver om i masteroppgaven til spørsmål om hvorfor I HELVETE du dro til Iran (ikke direkte - men Iranvisumet likte ikke dragen bak skranka på ambassaden i Oslo). Resultat visa denied og kan nok glemme å få det visumet med det første selv om det står på skrivet at jeg kan søke på nytt da etter paragraf 214 b. De antydet jeg ikke hadde vist nok intensjoner om å bli i Norge og at det var dumt jeg var ferdig med studiene bare til sommeren og enda ikke en fulltidsjobb jeg har landet. Iran i seg selv var nok flag nok til at de bare hata meg. Det sier de til en som har bodd hele sitt liv i Norge (utenom utveksling til USA et semester for studier - på riktig visum) og har aldri brutt noe lover verken i USA eller Norge og alltid returnert hit fra reiser jeg har vært på. Hva pokker gjør man med det? Jeg vet seriøst ikke om jeg skal le eller grine, men tror jeg egentlig ler av hele greia og besøker mer interessante land enn USA.

    For er det noe de er amerikanerne så er det paranoide. Spøkelser på høylys dag. Skulle likt å se EU innføre visumplikt for US citizens med intervju og hele pakka der. Nå er jeg jo flagged for resten av livet og kan neppe bruke ESTA noensinne igjen.
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Shit, det var da ikke måte på. Så du er født og oppvokst i Norge og har bodd i Norge og så mistenker de at du ikke kommer til å returnere til Norge? altså bli ulovlig i USA? Virker søkt.. det er nok Iran greia som har gitt dem allergisk reaksjon mot søknaden din.. Helt utrolig og selvagt synd om du hadde tenkt deg over og nå potensielt kan bli nektet i lang (all?) fremtid.
     
  19. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Yep , fødested Oslo, Norway står det i passet mitt og har bodd hele mitt liv i Oslo.
    Senest 3 dager før jul i fjor da jeg var en snartur til San Francisco fikk jeg spørsmål hva jeg gjorde hjemme. Sa det som det var at jeg var student - han stempla meg inn i løpet av få sekunder. Det på ESTA før denne lovgivningen ble innført. Så det er tydelig forskjell på hvordan CBP ser på ting og Department of State ser på ting. Jeg har et norsk navn også (så heller ikke Muhammed er årsaken her). Jeg synes det er paradoksalt og jeg er helt sikkert ikke den eneste som vil bli mer eller mindre tifeldig rammet av dette. Til gjengjeld brydde ikke iranerne seg noe om stempelet jeg hadde fra USA i passet.

    Det står jo på det avvisningsbrevet at man kan søke på nytt - men vet ikke om jeg tør. Det neste intervjuet blir jo garantert verre enn dette. I følge amerikanske myndigheter er ikke section 214 B (som jeg fikk) avvisninger permanente og gjelder kun fra sak til sak. At jeg viste frem gyldige innreisestempler fra USA hjalp ikke. Allitd holdt meg på rett side av loven også både i Norge, Iran, USA og andre steder jeg har vært (sånn kanskje bortsett fra å aksessere Facebook og ulovlige medier i land med sensurert internett - men det bryr neppe USA seg om :p )

    Men som sagt basert på min erfaring vil jeg advare på det sterkeste om at dette er en formalitet. Kanskje min historie kan brukes til alle andre visumsøkere her inne som har vært i de forbudte land? Kanskje jeg også hadde uflaks i og med at det er mandagen derpå Superbowl? Skal ikke se bort i fra at fyren bak skranka så på det i natt. Han så trøtt ut og drakk masse kaffe.

    Men verden her heldigvis mer enn USA - men det som irriterer meg er jo at en del fly til Sør Amerika går fra USA så jeg må alltid ha det i bakhuet for all fremtid at jeg ikke kan fly via USA sånn uten videre.
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Shit, det der er ganske hardcore. Som jeg sa over, det virker jo som om de som ønsker USA vondt er på vei til å vinne.
     

Del denne siden