Jeg ser på nett at mange sliter med å få kompensasjon og svar fra de, men lurer på om noen bereiste her inne har suksesshistorier - og kan evt. dele hvordan de gikk fram. I mitt tilfelle har jeg levert inn skjerma på nett, og fulgt opp gjentatte ganger via chat på kundeservice. Kommer raskt i kontakt der med velmenende, høflige agenter som har null makt til å få saken videre og kun sier de skal følge opp internt eller eskalere til riktig team osv. Den konkrete saken burde være ganske grei. Vår flight HKT-DOH var satt opp med en leaset maskin fra Cathay som har "Economy+" seter med ekstra legroom mellom biz og eco kabin i en 2-4-2 konfig. Man kan reservere seter her for en fee, jeg betalte 6600,- for familien for dette. Det ble equipment change, og vi endte opp med tilfeldige eco-seter i en annen type 777. Egentlig skulle en tro at dette utløste automatic refund, men dengang ei. Pengene betyr ikke så mye, og jeg skal selvsagt ikke bruke Qatar igjen, men det er liksom blitt en prinsippsak. Vanskelig å akseptere at de bare tok pengene mine uten å gi meg det jeg betalte for.
Hjelper deg ikke med ditt konkrete spørsmål, men jeg regner med du betalte med kredittkort. Da kan du rette kravet mot de. Du slipper jobben og de kommer til å be om regress fra Qatar.
Jeg skulle kanskje vurdert chargeback-sporet. Dette skjedde i sommer og tror nå det har gått for lang tid til at Amex tillater dette.
Meg bekjent må man svare (som regel i et online skjema) at man har forsøkt å ta opp saken med brukerstedet først, og gjerne dokumentere at det ikke har ledet til en løsning. Så jeg er helt enig med deg. Qatar er også viden kjent (pga en vlogger bla) for å lett sette folk på blacklist, og overholde dette strengt i alle sammenhenger.
Jeg leste det som at han allerede hadde vært i kontakt med Qatar, og fått nei på refund. Mulig dette ikke stemmer. I så fall bør man kontakte Qatar først. Sier de nei er det selvsagt helt OK å gå på kredittkortselskapet. Noe annet er jo bare rart ...
Litt OT her nå, men Cahill ble fjerna fra lista etter at de fikk ny CEO. Om de har gjort noe med terskelen for å sette nye folk på svartelista er derimot usikkert.
Jeg har ikke fått noe nei, nei. Problemet er at jeg ikke får noe svar fra Qatar. Saken er altså fortsatt åpen, hvis det var uklart.
Får du ikke svar fra Qatar ville jeg kontaktet kredittkortselskapet. Så vidt jeg forstår må du ha vært i kontakt med Qatar, men det er jo ikke din skyld at de ikke svarer.
Jeg fikk blanke avslag fra Qatar på alt fra forpleining til overnatting. Svar kom etter ca 3 uker. Var helt klart utenfor deres kontroll at vi ble et døgn forsinket, dog.
Nei, faktisk ikke Iran sendte missiler mot Qatar, så de måtte stenge hele luftrommet og flyplassen i Doha. Jeg var i luften, ca 1,5 time fra å lande der. Hadde dette vært EU hadde man hatt krav på forpleining likevel, men Qatar har andre regler. Det var ikke verdt å bruke mer tid på å prøve å riste penger ut av dem. Men veldig gode på å håndtere irrops (uavhengig av pengene) er de ikke etter min erfaring.