Taiwan - en reiseguide

Tråd i 'Reisemål' startet av mathiasfe, 14. febr 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte kanskje det var en litt mer interessant årsak. F.eks at det ikke var så varmt, eller at kundene jobbet ellers i døgnet, eller...
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    https://en.wikipedia.org/wiki/Night_market
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Nattmarked oppsto fordi det var streng regulering av aktiviteter da embetsmenn skulle bevege seg fra a til b. Den reguleringen kan sammenlignes med kortesje i vår tid. Forskjellen er bare at embetsmenn kunne finne på å stenge mye i timesvis. Siden embetsmenn stort sett bare beveget seg ute i gatene mens det var lyst, av hensyn til potensielle snikmordere, fant handelsstanden ut at marked etter at sola var gått ned var en fin ting. Da ville businessen i mye mindre grad påvirkes av embetsmenn som skulle hit og dit.
     
    Flymunda, mrsB, SAJblue and 4 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kvar bor ein greit i Taipei, der det er enkelt å komme seg til og frå flyplassen?
    Tenker vel då å bruke tog, så reknar med rundt togstasjonen. Nokre tips @bombusfervidus ?

    Er nattmarkedene ope i veka(torsdag), eller kun i helg?
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Området sør for Taipei Main Station er en grei løsning, ja. Det er flere hotell å velge mellom. Nattmarkedene i Taipei holder åpent syv kvelder i uka.
     
    ValdresBjarne liker dette
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kva marked er best for best mat og litt bubbletea?
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Bubbletea finner du overalt i Taipei. Trenger nok ikke å reise til et bestemt nattmarked for bubbletea. Vel, det er nok umulig å si hvem som har best mat fordi de nattmarkedene jeg nevnte er forholdsvis store og tilbyr veldig varierende matretter. Jeg vil heller anbefale deg å velge et av dem som ligger nærmest deg.
     
    ValdresBjarne liker dette
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Del 5

    Turister kommer til Taiwan av ulike grunner, og en av de vanligste grunnene er mat. I dette og de neste innleggene vil jeg presentere noen «must-try»-matretter, og noen populære, men kanskje litt sære matretter sett fra norske øyne. Kona mi kommer fra innerst i Hardangerfjord og har prøvd mange forskjellige matretter på Taiwan, men en av dem har hun aldri klart å smake to ganger. Dere vil også få vite hva denne matretten er senere.

    1. Biffnudler (牛肉麵/niú ròu mìan)

    Biffnudler er ekstrem populær på Taiwan. Alle nudelsjapper jeg har besøkt i Taipei har biffnudler og det sier litt om dens popularitet. Når «alle» nudlesjapper tilbyr biffnudler, blir det fort ulike varianter. Noen byr på godt krydret suppe med mye smak og andre sverger til enklere suppe uten masse krydder og urter. Alle varianter har sine tilhengere. Her er noen bilder som illustrerer ulike varianter av biffnudler:

    biffnudler1.jpg biffnudler2.jpg biffnudler3.jpg

    2. Grillet and («Peking-and») (烤鴨/kăo ya)

    Taiwanere liker and og det er mange ulike måter å tilberede and på. Jeg personlig foretrekker grillet and og anbefaler denne varianten til alle som besøker Taiwan. På Taiwan er det ikke uvanlig at en grillet and blir til to eller tre retter. Den første retten består av skinn og kjøtt skåret i tynne skiver og serveres med lefser, strimlet vårløk og agurk og søt bønnesaus. Det er ikke uvanlig at kokken skjærer av skinn og kjøtt foran gjester. Den andre retten er woket kjøtt(rester) og bein med diverse urter og hvitløk. Den tredje retten er supperett. Retten består av fermentert kinakål og det som er igjen av anda kokt i kraft.

    and1.jpg and2.jpg and3.jpg

    3. Hot pot (火鍋/hŭo guo)

    Hot pot er et meget enkelt konsept; man har en gryte med kraft i på bordet og mat kokes i gryta. Når maten er kokt, dyppes den i egen skål med saus i før den nytes. Her er det 100% selvbetjening, dvs. man bestemmer selv hva man skal koke og når man skal koke dem. Hvis det er en buffet-restaurant, går man bare rundt og velge ting man har lyst på selv. Det er mange varianter av kraft man kan velge mellom, fra veldig mild (grønnsakskraft) til meget sterk (kjøttkraft med Sichuan-pepper, chilli og chilliolje). Mange hot pot-restauranter tilbyr også gryte med både mild og sterk kraft.

    hp1.jpg hp2.jpg hp_blanding.jpg

    4. Boble-te (珍珠奶茶/zhen zhu năi chá)

    Denne taiwanske te-drikken med tapioka-kuler, såkalt «perler», har tatt mange steder i verden med storm. Den enkleste varianten er grønn/mørk te med «perler». Denne pleier jeg å holde meg til da jeg liker minst «ødeleggelse» av te-smaken. Det er også mulig å ha melk, gele, pudding osv. i teen sin. Et standard spørsmål man alltid vil få når man bestiller boble-te, er hvor mye is og sukker man vil ha. Jeg pleier å velge «lite is og lite sukker» (少冰少糖, shăo bin shăo táng) fordi jeg synes selv med lite sukker er søt nok. Hvorfor lite is? Jo, mindre is betyr mer plass til te. Her er bilder av noen boble-te-varianter:

    pt1.jpg pt2.png pt3.jpg

    Fortsettelse følger.
     
    Last edited: 18. febr 2019
    Flymunda, Fly med oss, CKe and 13 others like this.
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har lest gjennom tråden, og har etter one night in Taipei tidligere i år no booka heile 11 dager i Taiwan med mor, far og 1,6 born.
    Kan ein leie bil i Taiwan? Me kjørte der med taxi t/r Taipei, og det skremte meg ikkje.

    Leiger ein hotell eller går ein for feriehus? Og kvar leier ein dette? Me kan legge inn 3-4 netter på 3-4 plasser også. Mottakeleg for tips!
     
    mrsB, Fly med oss and SAJblue like this.
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for del 1-5, herlig lesning og takk for all arbeide og innsats bak. Virker som en meget fristende destinasjon. Inspirasjon for mulig utflukt en open jaw for 2021 DPS-TPE. :)
     
    Lnbre liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Forholdet mellom Kina og Taiwan, 14 minutter.

    Interessant; den norske ambassaden i Singapore dekker Taiwan.

     
    paron and ChrisTW like this.
  14. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Last edited: 30. april 2021
    Edvard liker dette
  15. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Status på TPE idag. Har en venn som skal hjem til Tyskland fra Taiwan. TK er de eneste som flyr ut fra T2 i kveld...:(
    IMG-20210511-WA0002.jpg
     
    oddA, Edvard and Xflipper like this.
  16. mrsB

    mrsB Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Har lest alle trådene her - veldig interessant! Stor takk til @mathias og @bombusfervidus for mye info! Har planlagt en uke i 2022 i Taiwan - håper det går i boks og at vi kan ta turen innom noen av de stedene dere har skrevet om :)
     

Del denne siden