Tannlege og kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av fly4fun, 24. sept 2018.

  1. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Er ikke svært mange norske tannleger utdannet i østblokk?
    Altså "same shit"

    Det finnes et utall eksempler på dårlig tannbehandling i Norge hvor man feks. betaler dyre dommer for å rotfylle en tann det i utgangspunktet ikke er håp for osv. Hos enkelte tannleger spekuleres det i å gjøre en dårlig jobb med pussing og tannrens fordi de gjerne vil ha betalt for følgeskadene.

    Jeg ser ingen grunn til at tannlegekjeder ikke kan samarbeide over landegrensene mtp. garantiansvar osv. Oppgjøret foregår vel dem i mellom, men det kan være greit å sjekke ut på forhånd om den norske tannlegen faktisk stiller seg bak det står nevnt i reklamen hos den utenlandske behandleren.
     
    Chrisbgg liker dette
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Er faktisk enig i dette, til en viss grad. Er jo en prestisjeutdanning i alle land, med dertil strenge krav. Har en god kompis av meg som går tannlegestudiet i Riga. Jeg og andre kompiser sier til hverandre at vi aldri hadde latt han operere noe på oss. Han står og stanger på siste året med teori og klarer det ikke, og får derfor ikke gå videre til de to siste årene som er mer praksisrelatert. Så det er systemer "in place" for at ikke hvem som helst skal kunne bli tannlege. Så det er ikke alltid sånn at norsk er fantastisk og utenlandsk er jalla, svindel og dårlig kvalitet. Hvertfall i den sektoren er nok kvaliteten på det jevne. Hadde vært mye mer engstelig for en mindre kontrollert bransje, som f eks tattoveringsbransjen.
     
  3. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    til deg og uppsaker;
    om fakturaen er stor nok så vil du få litt på payr, men dersom du har en sjekk på rundt 1000, vil det vel bli 10,- på trumf aka 150 poeng.
    og mest sannsynlig får du et faktureagebyr på ca 39,-

    så i mitt hode har dere da betalt 40 spenn for 150 poeng.
    mmntjaa...o_O
     
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe fakturagebyr selvfølgelig.. Får fakturaen i hånda, men skal uansett bytte tannlege siden jeg flytter snart. Så satser på å finne en som tar kredittkort direkte.
     
    leeds1979 liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,749
    Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er helt enig i at det er dårlig butikk, men så var det sånn at jeg har sagt og debetkortet og sparer 250kr i året. Så da er jeg vel fortsatt i pluss? Også er det bare én P i Upsaker :)
     
    leeds1979 liker dette
  6. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk opp en fantastisk reklame i den tråden her: Screen Shot 2018-09-26 at 08.38.08.png
     
    Scandipendler, jgroneng and RoadKing like this.
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    ajaj, my bad:oops:
     
    Upsaker liker dette
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke for å være surmaget, men han kan jo glede seg til praksisårene i Latvia, med alt det innebærer av språklige barrierer, både i pasient- og veilederforhold.

    Ellers er det jo korrekt som det påpekes over, at atskillige praktiserende tannleger i Norge er utdannet i utlandet, fortrinnsvis Polen og Ungarn. Man kommer sikkert dit en gang at man rent faktisk begynner å diskutere standarden på utdanningen der, slik psykologene nylig har gjort, eller, kanskje vel så viktig, opptakskravene. Mens man venter på Godot, kan man jo spørre seg følgende: Hvem er nå disse norske studentene som tar avgårde til Polen og Ungarn for å utdanne seg som tannleger? Er dette de som lett kom inn på profesjonsstudiene i Oslo, Bergen og Tromsø, men allikevel valgte å takke nei fordi Krakow og Budapest var faglig sett langt bedre? Eller er det andre?

    Men nok off topic for nå. Dette er, som noen sikkert har skjønt, ting jeg mener en del om både på faglig og allment grunnlag.
     
    Kristian liker dette
  9. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Jada, tviler ikke på det. Jeg tenker i grunn likt som deg og tror ikke han kommer til å klare det (hvertfall på en tilfredsstillende måte). Skjønner jo også at han går der fordi han ikke har snitt i nærheten av noe som helst i Norge, men heller kan betale seg inn der.

    For å dreie meg selv back on-topic; Noen som vet om tannleger i Bergen som tar kredittkort, og aller helst amex?
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,299
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem er disse som valgte MIT og Stanford i stedet for NTNU og UIO? Hvem er disse som valgte Insead i stedet for NHH, selv med språkbarrierer og store kulturelle forskjeller.

    Eg berre lurer eg ... men det er off topic
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,087
    Bonuspoeng:
    183
    Tannlege Abry i Torggata tar MC. Og tilbyr også invisalign.
     
  12. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Noen tror vist at norske universiteter er overlegne alt annet.... Det er en stund siden jeg vurderte disse tingene, men den gang ranket medisinutdannelsen i Ungarn mye høyere enn de norske universitetene!
     
    Chrisbgg liker dette
  13. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, vi er så forbanna selvgode i Norge, at jeg blir litt dårlig! Disse Fantastiske Norske Studieplasser, som sjelden/Aldri kommer høyt på internasjonale rankinger, er jo best i verden!

    I flere av østblokklandene er faktisk tannlege underlagt legestudiet, og man må fullføre legestudie, før man tar spesialisering i tannhelse...

    En lege jeg kjenner fortalte sågar at antall timer de jobbet med pasienter direkte, samt fikk tid på lab med lik(mitt ord, han brukte et legeord på liket) var betraktelig høyere i Slovakia/Ungarn enn på UiO..

    UiO har vell også slitt med at de som kommer inn har så høyt karaktersnitt fra VGS, men mangler helt grunnleggende people skills, at de har vansker for å fungere som lege med pasientkontakt..

    For å spore tilbake, tror jeg definitivt ikke jeg hadde hatt kvaler ved å benytte meg av tannlege i utlandet.. MEN jeg hadde gjort ganske mye reasearch på forhånd(Akkurat som jeg ville gjort det i Norge)

    Og denne research ville også innebært betalingsform(MC minst)


    C
     
    magicbyte and Trent600 like this.
  14. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    For meg var aldri poenget å snakke om de er flinkere i utlandet.
    Jeg kommer selv fra utlandet. Jeg vet at en del ting er faktisk bedre der, bortsett fra kundeservice, rettigheter og i dette feltet antibiotikaresistens.
    Vi burde kanskje føre threaden tilbake til emnet og lage en liste av hvem som tar hvilken kredittkort og hvor, kanskje med hva slags tjeneste de tilbyr også :)
     
  15. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Litt på siden av temaet, men var du fornøyd der? Hvem var du hos i tilfelle? Det er på tide med en tannsjekk, og de ligger praktisk til.
    Akkurat det tenkte jeg da jeg leste Scandiepndlers kommentar om hvem som studerte i utlandet, om det var de som ikke kom inn på UiO/UiT/UiB eller ikke. Selvfølgelig er det primært de som ikke kom inn i Norge som drar til utlandet, men man trenger ikke over 6i snitt fra VGS for å bli flink til å borre i tenner eller kutte i mennesker, man trenger en god utdannelse i akkurat det. Og så kan det til og med være en fordel at man er menneskelig nok til å ha hatt andre interesser enn skole, og en treer i nynorsk, fremfor å ha sittet med nesa i en bok fra man var 6 til man ble 19 med 6 i alle fag og ekstra fordypningspoeng.
     
    Last edited: 22. okt 2018

Del denne siden