Det er vell noe smak og behag, selv sover jeg mye bedre i thai sine biz seter enn jeg gjør i sas sine. Andre vill nok oppleve det motsatt.
Personlig ville jeg gått for A350. Min opplevelse var at var noe trangere (spesielt fotbrønnen) på Thais 777. Jeg sov i alle fall ikke like godt der som jeg har gjort hos SAS. Luftkvaliteten er også betydelig bedre i A350.
Da finnes det ganske interessante priser også tilgjengelig, jeg booket en mandag-lørdag jobbtur over sommeren til rett under 25K. Det synes jeg er rimelig skarpt for direkte rute på business, på nivå med Qatar samme datoer og billigere enn Lufthansa med vesentlig dårligere produkt. Ellers ser Finnair ut til å være mest aggressive OSL-BKK, masse datoer til 22K men retur 07 på morran hjemover fristet ikke.
Thai endrer flytype på OSL-ruten til Airbus A350-900XWB. https://www.aeroroutes.com/eng/240429-tgjul24osl
Men 32 C i A350-900 vs 42 C i 777-300 ER hos Thai, så er vel ikke helt optimalt for bonus i C eller hyggelige priser i C.
Vel man får samme gode pris på mine datoer selv etter endring til A350. Det er jo en fordel om Thai får ruta til såpass greit at de klarer å opprettholde daglige avganger, foreløpig har salget vært ganske labert siden re-lanseringen så bedre at de "nedgraderer" til A350 og opprettolder frekvens. Det er vel mangel på materiell som har gjort at denne ruta ikke har gått med A350 tidligere, Stockholm har kjørt A350 i flere år nå.
Thai har vel hentet en del A350 rundt omkring i det siste? Håper ruten kan leve veldrevet og daglig, selv om det blir mindre attraktiv nå som vi ikke lengre blir i samme allianse.
Jeg har overbevist meg selv om at SAS kommer til å fortsette et samarbeid med Thai og SQ. Særlig SQ til SIN som er en joint venture SAS er med på. Jeg tror de ser gode grunner til å opprettholde samarbeid til BKK og SIN. Men vi får jo svaret om noen måneder.