Hotell: Grand Hyatt Rio de Janeiro Min status: Globalist Rom booket: 2 stk. Grand King Oppgradert: Ja, et til Ocean Front Suite og et til Grand Suite King Vi ankom hotellet i Rio veldig tidlig, LH500 lander litt før klokken 5 på morgenen etter rutetid, og det var ingen kø å snakke om å passkontroll, etc. Vi hadde heller ingen innsjekket bagasje, så vi var fremme på hotellet litt før klokken 6. Hadde ingen forventninger om at rommene var ledige, men det første rommet var klart umiddelbart, og det andre en time senere. Det må man jo kalle en brukbar oppgradering! Dessverre var det ikke så mye tid til å bruke fasilitetene på hotellet, da vi allerede hadde en full dag med sightseeing planlagt. Grand Hyatt Rio Ligger litt unna sentrum av Rio, det er ment som en resort, så man må regne med 20-30 minutters tur med taxi eller Uber hvis man vil inn til Copacabana eller Ipanema. Vi brukte litt Uber for å komme oss rundt i lokalområdet, og det fungerte meget bra! Ellers er det en fin Grand Club på dette hotellet, med utsikt over både stranden og lagunen bak hotellet. Det serveres full frokost på morgenen, og hors d'oeuvre, drinks og snacks på kvelden.
Tror det varierer litt. Jeg hadde det ikke på LH F til ICN i slutten av juni. Noen ganger kan det være bare en ekstra vin. Det er første gang jeg opplever to ekstraprodukter på en flight.
På plass i Swiss First Lounge E nå, etter en knallbra tur fra GRU. Henger litt etter med rapporten (som vanlig) men har god tid i Zurich, så skal nok gå oppdatert litt. En liten teaser! Swiss First leverer! Sammenligner vi med LH F (og SQ F) blir det knockout-seier til Swiss!
Rio de Janeiro Jeg hadde aldri vært i Rio før, og @Bernd hadde ikke vært der på mange år. Siden vi hadde begrenset tid så fikk vi hotellet til å bestille en privat guide, og en privat sjåfør til å kjøre oss rundt. Fordelen er da at vi hadde muligheten til å bestemme akkurat hva vi ville se, og offisielle guider gjør også at man slipper mange av køene til attraksjonene. Guiden vi hadde (Raul) gjorde en utmerket jobb, han hadde masse kunnskap om Rio, og han er en fotball fan. Hvis noen skal til Rio og trenger en guide kan han absolutt anbefales! Turen våres varte rundt 8 timer... Etter en kjøretur opp gjennom de store strendene (Copacabana, Ipanema) tok vi kabelbanen opp til Sukkertoppen, det var litt regnbyger på morgenen, men det klarnet opp utover dagen. I sentrum finner vi blant annet OL ilden fra sommer OL som var i Rio i 2016 Siden @Bernd er tysk så var det umulig å ikke ta turen innom fotballstadioen Maracanã! Dagen ble avsluttet på "Christ the Redeemer" med fantastisk utsikt over Rio. Timingen var perfekt, og vi rak akkurat å komme tilbake til hotellet når serveringen startet i klubben!
Lounge 5: Plaza Premium Lounge - Rio de Janeiro - Domestic Neste hopp var et veldig kort hopp, det var en rask innenrikstur fra Rio til Sao Paulo. Vi fløy med Avianca Brazil, og de hadde dessverre ikke noen lounge på innenriksterminalen i Rio, vi måtte derfor bruke en Priority Pass lounge. Egentlig ikke noe spesielt å skrive hjem om, men det var veldig stille, nesten ingen folk, og vi hadde tross alt noen timer, så var bedre enn å sitte ute i terminalen.
Flytur 4: Avianca Brazil (O6 6251) Rio de Janeiro - Sao Paulo Airbus A320neo - Economy - 27D Denne ble som nevnt kjøpt separat fra LH/Swiss billetten. Her var hele flyet "economy-only", flyet var et nesten helt nytt Airbus A320neo som man også er kjent med hos SAS nå. Innredningen var helt ok, samme med beinplassen. Selv om flyturen var bare på 40 minutter rakk de å dele ut en liten varm baguette med ost, og et glass med vann/brus, etc.
Lounge 6: Star Alliance Lounge - Sao Paulo Her må vi nok ta litt selvkritikk, var har ikke så veldig mange bilder fra denne lounge. Interiøret og oppsettet av lounge ligner veldig mye på Star Alliance sin lounge i Los Angeles. Det er ikke en dedikert Frist-del her, men en liten del av lounge er sperret av for passasjerer i First på Lufthansa, Swiss og United. Det er satt ut musserende vin på bordene sammen med vann med og uten kullsyre og litt snacks. Skulle vi ha mer mat måtte vi hente det bra buffeten i Business-delen. I tillegg hadde vi også en bartender som regelmessing kom innom og spurte om han skulle lage noen drinker. Jeg gikk for en Gin Tonic, mens @Bernd fortsatte med Caphirinia. Omtrent når boarding skulle begynne ble vi hentet av en fra Swiss, og fulgt til gate, og videre inn i flyet...
Flytur 5: Swiss (LX 93) Sao Paulo - Zurich Boeing 777-300ER - First - 2G Vi ble som nevnt i forrige post fult helt frem til flydøren av en Swiss-representant, så selv om det ikke var limo-transfer til flyet slapp vi å stå i noe kø. Vi fikk blant annet vite at vi var de eneste to i First denne dagen... Kabin og sete: Swiss sitt First produkt er rett og slett fantastisk, detaljene, design og finish er definitivt et hakk over Lufthansa, og flere hakk over Asiana, BA, American, etc. Hvert sete har også et eget skap med plass til sko, klær, etc. som kan trekkes ut å brukes som en "dør" hvis man ønsker en helt lukket "suite" når man skal sove. Det er totalt 8 seter i kabinen til Swiss, så det samme som hos Lufthansa. Skjermen for underholdningssystemet er stor til å være på et fly, det er en full 32" skjerm. Det er også et setebelte på puten foran ved skjermen, slik at det er mulig å sitte to personer rundt bordet enten for å jobbe eller spise. I og med at det bare var oss to ombord hadde vi et eget sete for å sove i. Mens vi spise gjorde crew sengen klar.
Sukk! Men @haakonks, det går vel an å halde litt orden rundt seg når ein er ute i verda og representerar IF? *rolleyes* Elles ligg misunnelsesscoren på 9 av 10. Takk for at vi har fått vere med på tur!
@haakonks , enig i beskrivelsen av kabin. Den er helt rå. Det eneste jeg savnet var et større toalett, men det er vel ikke stort å gjøre med på 340
Hvordan var servicen? Var vinene god match til maten? Spiste dere alt på menyen? Varmretter til frokost? Hadde de ekstra champers ombord (ref LPGC)? Utviste crewet «fingerspitzgefoel»? Var doen så liten som roadking hevder?
Swiss First - Mat og Servering Ok... Dette blir en lang post med mange bilder. Maten på Swiss ver kjempebra. Totalt sett noe av det beste jeg har fått på et fly. Slår i alle fall LH F og SQ F. Vi valgte litt forskjellige valg, men var innom det meste på menyen. Jeg valgte 5 av 6 forretter, 2 hovedretter, ost og en dessert. Etter avgang begynte vi ganske kjapt med en liten amuse-bouche. Jeg valgte å begynne måltidet med Champagne. I likhet med Lufthansa har Swiss "Grand Siécle", og nei. De gikk ikke tom. Forretter! Her kunne man velge fra menyen, de kommer ut i kabinen med en tralle med de forskjellige valgene. Jeg valgte Balik laks, rekecocktail og speket kjøtt. Så ble det servert en salat. Her var det valg mellom italiensk eller fransk dressing. Siste forrett var en kremet soppsuppe, den var meget god. Min første "hovedrett" var en risotto, som ikke stor på menyen, men som var en spesialitet fra ett eller annet sted i Sveits. @Bernd valgte å starte med fylt pasta. På neste hovedrett valgte jeg kyllingbryst. @Bernd valgte å gå for havabbor (sea bass) Så var vi over på ostene, Swiss hadde et ganske godt utvalg. For å være helt ærlig begynte jeg å bli ganske mett på dette punktet, så spiste ikke opp alt... Avsluttet med sjokolademakron og is til dessert, selvsagt sammen med en god dessertvin og en singe-malt (Bowmore 18 år) Etter noen timers søvn (ca. 1 time og 15 minutter før landing) var det dags for frokost. Valgte å begynne med litt vanlig pålegg, frukt og yoghurt, og selvsagt en sikkelig kaffe americano. På den varme frokosten gikk vi litt forskjellige veier igjen. Jeg valgte pannekaker, mens @Bernd tok en omelett. Etter landing i Zurich fikk vi begge to en gave fra crew (sjokolade, notatblokk, signert postkort) og vi ble plukket opp av "Swiss Welcome Service" i gate, og kjørt i en S-klasse til en privat pass og sikkerhetskontroll før vi ble kjørt til Swiss First Lounge E.
Hatten av for dere. Herlig med en titt på Swiss sin first class, dette er en opplevelse jeg virkelig kunne tenkt å være med på selv.
Lounge 7: Swiss First Lounge E Da er det vel på tide å gjøre ferdig dette reisebrevet! Som nevnt i forrige post ble vi hentet ved flyet (selv om vi hadde gate) kjørt med bil til en privat sikkerhet og passkontroll. Etter dette ble vi satt av på Swiss First Lounge ute på pier (E gates). Der er det lounge med balkonger... Vi kunne også se flyet vi kom med fra Sao Paulo. Swiss sine lounger er lyse fine, og med godt gjennomført design. Før lunsj var det på høy tide med en dusj. ingen badeand her, men fine dusjfasiliteter. De har også to "day room" som er omtrent som et hotellrom, hvis man ønsker å sove i en sikkelig seng i noen timer før man flyr videre. Så var det dags for lunsj.... Valgte Carpaccio, etterfulgt av Swiss-Burger Veldig god mat til å være en lounge. Synes kanskje menyen til Swiss er hakket mer spennende en menyen hos Lufthansa FCT/FCL. Vi hadde omtrent 6 timer på bakken i Zurich på vei tilbake, og det var ikke noe problem å få tiden til å gå!
Flytur 6: Swiss (LX 1216) Zurich - Oslo Embraer ERJ-190 - Business - 1F Siste flytur på denne reisen var en kjapp tur tilbake til Oslo, of "dessverre" var det ikke en gate til E190 maskinen som skulle fly oss opp til Oslo... Da ble det nok en gang S-klasse ut til flyet, faktisk samme sjåfør vi hadde hatt før på dagen. Tror @Bernd kom frem til at det var den 5. gangen vi hadde hatt limo-transfer til flyet på denne turen! Vi kom oss i alle fall ombord før de slapp på resten av passasjerene fra bussene. Etter avgang begynte vi selvsagt slik man alltid må med et glass Champagne. Vi fikk også servert et lettere måltid, men jeg var på dette tidspunktet ganske mett, etter en helg med alt for mye god mat... Nå blir det noen intensive uker på SATS før neste tur!