God og trøtt etter en lang fredag sov jeg ca 10 timer. Orket ikke bestille frokost på hotellet, så la etterhvert ut på sykkelturen inn mot downtown. Parkerte ved Little Norway Park, og fant en ATM på cirkle K. Området virket litt halvveis, med en del av byens løse fugler som hang rundt og ville ha røyk og småpenger, så googlet meg frem til frokost i et annet område. Endte opp på Frankie's Diner.
God og mett landet jeg på at et besøk på Toronto Islands ble neste stopp på programmet. Fant et sykkelstativ og tok turen ned mot waterfront. Sykling i byen har vært veldig greit. Ofte er det tilrettelagt med egne felt for syklister, selv om en noen ganger ender opp med å bruke veibanen. Sykkel er en vanlig del av trafikkbildet, så andre på veien virker til å være vant til å forholde seg til det. Endte plutselig opp ved foten av CN Tower Vel fremme ved Lake Ontario fikk jeg kjøpt en billett på nettet. "Alle" skulle til Centre Island, så jeg ventet heller litt på båten til Wards. Hvis du ikke vil vente kan du også ta pirattaxi
Toronto Islands er tilnærmet bilfrie, og i hovedsak tilrettelagt for rekreasjon. Jeg endte opp med å rusle hele veien fra Wards til Hanlan's Point, men en kan også ta båten tilbake fra Centre Island som ligger midt mellom de to. Et lite drikkestopp var på sin plass. Varmt og fuktig i byen i dag, så deilig med litt vind fra Lake Ontario ute på Boardwalk. Ved Hanlan's Point er en like ved Billy Bishop Airport (YTZ), så fikk sett et par fly før båten tilbake var på plass. Tilbake på fastlandet begynte varmen å sette sitt preg på stemningen, så etter å ha rotet litt rundt på Union Station og spist en bao tok jeg turen til hotellet vha metro.
Nydelig rapport så langt. Toronto er min favorittby av alle byene jeg har besøkt i Nord-Amerika, klør litt nå for å reise tilbake når jeg leser dette
Det ble en rolig kveld på hotellet i går kveld, og endte opp med å bestille mat til hotellet fra Noodle Me via Uber Eats Sov 6-7 timer, som ikke er all verdens met tanke på at reisen hjem tar opp mot et døgn, men samtidig greit i forhold til å holde seg til europeisk tid. Litt utpå morgenen ruslet jeg opp til Kingsway på jakt etter frokost. På Eggmart kan man få big breakfast som også inkluderer pannekaker og lønnesirup. Kjenner at det holder noen timer Google Maps mente stedet var travlere enn vanlig, men jeg var eneste kunde som spiste i lokalet
Etter såpass mange kalorier var det på tide med en rusletur. Gikk gjennom boligområdene i The Kingsway og Lambton Mills før jeg fulgte parken langs Humber river tilbake til hotellet. Jeg kan ikke mye om lønnsnivå og økonomien in Toronto, men det var tydelig at folk i dette området hadde råd til både hus og bil, i allefall sett fra utsiden. Nå tilbake på hotellet for å pakke og nyte litt aircondition før utsjekk om ca 1 time. Dagen byr på 30+ og sol, så neste stopp på planen blir Royal Ontario Museum for å holde seg litt innendørs. I kveld skal jeg teste Lufthansa Allegris, ser virkelig frem til det
Husker faktisk å ha lest den posten, og tenkte litt på det siden jeg hadde 2 separate bookinger, men med kun carry-on og 2 overnattinger ble det iallefall ikke flagget rødt noe sted for min del. Basert på egenerfaring var det i allefall mye hyggeligere å komme til Canada enn noen av de 3 gangene jeg har reist inn i USA.
Sjekket ut fra hotellet litt før kl 12, og satte igjen kofferten før jeg hoppet på metroen inn mot byen Målet var ROM, Royal Ontario Museum. Her har de alt fra life-size dinosaurskjeletter til totempåler og krystaller som man kan se på til øyet blir stort og vått. Som det ofte blir på slike museer ble det litt for mye på en gang, men jeg fant iallefall noen fine krystaller i gavebutikken som gave til de minste hjemme.
Mettet etter dagens kulturelle innslag ruslet jeg litt nedover gata gjennom Queens Park og forbi parlamentet (til Ontario) Deretter ble det en pit-stop på Tim Hortons (det er vel nesten et krav i Canada?) for noen kalorier og litt kald kaffe.
Det begynte å bli på tide å vende nesen mot flyplassen, så jeg tok metro tilbake til Old Mill og fikk hentet ut kofferten. Etter et kjapt kostymeskifte tok jeg metroen videre til Kipling, som er endestasjonen for linje 2. Herfra går det ekspressbuss (nr. 900) ut til YYZ, og denne tok meg kjapt og greit ut til flyplassen. Bussjåføren hadde samme kjørestil som jeg tidligere har observert hos taxisjåførene i Dubai: flat pedal opp til farts-sperren, deretter er det bare å holde farten. Regner med det er raskere å ta UB Pearson om en bor i sentrum, men når en bor såpass langt vest som jeg gjorde er nok dette det raskeste. Observerte en An-124, som visstnok er konfiskert av Canadiske myndigheter Vel fremme fant jeg frem til Lufthansa innsjekk og fikk printet boardingkort helt til Wien (som jeg egentlig ikke har tenkt å reise til) Mye folk på flyplassen, men køen i security var kort både med og uten fast-track og ikke lenge etter var jeg airside
Fant frem til Air Canada Maple Leaf lounge, og fikk tilgang på en etterlengtet dusj med en gang jeg kom til loungen. Rotet litt rundt for å finne sitteplass med fungerende lading for mobilen (prøvde mange som ikke virket) En god del folk i loungen, men fortsatt greit med sitteplasser. Ellers er her tilgang på både vått og tørt etter ønske I skrivende stund er dagens fugl fortsatt 20 minutter unna landing. Planlagt avreise om ca 2 timer.
Kom til gate når det fortsatt var pre-boarding, så det ble noen minutter ventetid før vi i gruppe 2 fikk komme ombord. Fant frem til sete 3K som er et privacy seat i Allegris kabinen Basert på setekartet hadde jeg valgt dette setet for å få ro og fred til å sove, men mtp at setene på rad 1 har både høyere skillevegg og dør ville jeg nok valgt disse om jeg får sjansen til å fly Allegris igjen. Fikk ikke sett så nøye, men så ut som dette også gjelder første rad i den lille businesskabinen lengre bak. Det er også en ipad på siden til å styre IFE og evt se på andre ting enn det en har på hobedskjermen. Også en luftdyse som virker bra, men ser ut til å skru seg av automatisk etter en stund. Testet også setekjølingen, uten at jeg egentlig kunne merke særlig effekt av den. Fikk et glass champagne som pre-departure drikke. Etterhvert kom det også noe kalde nøtter i en papirpose. Fikk også personlig velkomst av purser med en liten drøs om de nye setene. Kun 2. tur med Allegris for henne. Hadde registrert LH SEN på denne flighten. Ble forøvrig også diskret anerkjent som diamant på flighten SVG-CPH med et "velkommen tilbake", men ingen hint om dette på CPH-YYZ. Vi kom oss avgårde ca 15 min etter opprinnelig avgangstid. Kan forøvrig også melde om at toalettet har fått et lærtrekk på lokket. Det medfører at ringen under ikke får plass til å holde seg i åpen posisjon, så da har en valge mellom å holde ringen eller sette seg ned..
Vi fikk utdelt meny, som stemte overens med det jeg hadde sett online tidligere. Bordet ble dekket, og et glass med Riesling kom på plass sammen med en amuse-bouche mes kylling og mango. Bordet er forøvrig kjempelangt. I posisjonen hvor duken når frem til skjermen må en fortsatt lene seg frem for å spise, men en kan trekke bordet ennå lenger ut for å få det nærmere. Crew tok imot bestilling av forret og hovedrett på forhånd, i motsetning til SAS hvor en valgte hver rett etterhvert som tralla kom forbi. Gikk for laks til forrett Og pasta til hovedrett Og rundet av med ostekake til dessert Alt smakte godt, uten at det utpreget seg noe særlig. Service var hyggelig og proaktivt ift påfyll av drikke og servering av neste rett.
Etter mat var det på tide med litt søvn. Det føltes som om det var mengder med plass både i lengde og bredde. Nakkestøtten i setet føltes litt i veien, men for min del var setet langt nok til at jeg kunne ha hodeputen "nedenfor" nakkestøtten. Pute og dyne av ca samme tykkelse og kvalitet som hos SAS. Sov av og på i 4-5 timer, våknet av at folk rundt var i gang med frokost. Fikk servert frokost ca 50 min før landing, det er lite som slår fersk appelsinjuice på morgenen (Fikk Croissant også) Gikk inn for landing, og endte opp med buss inn til H-gates
Etter at vi landet litt over kl 10 har jeg stort sett vært i LH Senator lounge ved H-gates. Har fått kansellert innsjekkingen på flyet videre til Wien. Billett dit var eneste mulighet for å sikre Allegris når jeg booket. Det har i ettertid vist seg at jeg kunne fått billett til Oslo hvis jeg hadde hatt litt is i magen. Men når disse ble tilgjengelige hadde jeg allerede bestilt separate billetter for penger, så den endringen utgikk. Jeg har billett til LHR kl 16:05. Booket opprinnelig Eco Light, og har etterpå brukt litt for mange Euro på oppgradering til Business. Fordelen ble jo at det ble klasse D etter oppgradering. Endret derfor til å bruke SAS-status på denne da det skal gi 2000 poeng, og jeg uansett ikke ligger an til å fullføre statuschallenge. Var en tur ute på gate H35 og undersøkte muligheten for å bli med et tidligere fly, men det var fullbooket og alle møtte opp. Etter litt frem og tilbake med tidspunkt fikk jeg tatt en dusj i et litt halvshabby dusjrom. Ellers har de både Pretzels og kaffe. Det er rolig her, men hadde likevel foretrukket lounge-tid på LHR foran her. Planen er ca 2 t 45 min på LHR før flyer går hjem til SVG.
Er ikke så kjent på MUC, men innså etterhvert at LH også har lounge ved L-gates. Startet derfor ferden mot denne vha toget. På veien var jeg innom gaten til 14:45-flyet til LHR, men også her var det fullt og ikke sjanse til å komme med. Senator lounge på L-gates har litt annen layout og opplevdes litt lysere og lettere enn den på H-gates. Den har også eget toalett/dusj, så en slipper gå ut til business-delen for dette. Utvalg av mat og drikke virket ellers likt. Etterhvert ble det på tide å komme seg til gate, og der var det like fullt som på de tidligere flyene, men her hadde jeg iallefall boardingkort til sete 1A. Som nabo hadde jeg eneste passasjer i boardinggruppe 1. Han var ikke interessert i mat, så gjetter på det var en HON, og ikke en IFer på First-tur. Jeg er derimot interessert i mat, og fikk litt fisk å bite i. Vi passerte FRA, og etter maten var fortært duppet jeg av frem til vi passerte den engelske kanal
Vel fremme på LHR og gjennom security var det bare å finne veien mot T2B Gikk til KrisFlyer lounge hvor det var mye folk, men fortsatt ledige sitteplasser. Ikke så stor forvandling som jeg kanskje hadde trodd etter såpass lang tid det har vært stengt. Synes de nye rundere stolene er mer behagelige, og liker også at de har tatt vekk se store stolene ved vinduene, da det gir bedre utsikt. En kan fortsatt få Singapore Sling Så vidt jeg kunne se er egentlig layout likt som før. Fikk spist litt, og plutselig var det tid for å ta turen tilbake til T2A. Air Canada loungen var uansett stengt når jeg kom, og rakk ikke innom united. Boarding til flyet hjem til SVG var litt kaotisk (som vanlig) da det samtidig var boarding for TAP like ved, og alle 300+ passasjerene ble blandet sammen på litt for lite plass. Det var i det minste merket av og satt opp sperrebånd for gruppe 1 & 2. Helt fullt fly, så ikke noe ledig midtsete på rad 11, men fikk en ringi sammen med et "velkommen tilbake".
Oppsummert vil jeg definitivt anbefale Toronto som destinasjon. En kan virkelig merke at dette er en multikulturell by med alle mulige språk rundt deg hele tiden. Får også inntrykket av at det alltid er noe som skjer, så hit kan en nok reise mange ganger uten å gå tom for ting å gjøre. Veldig greit å komme seg rundt med offentlig transport. Det eneste som trekker ned er priser på overnatting (antatt at denne helgen har normale priser). Priser for mat og drikke følte jeg var helt innafor. Var fornøyd med business på A321neo hos SAS, jeg opplevde verken fly eller sete som trangt ift. wide-body, men er heller ikke spesielt stor av størrelse. Det blir selvfølgelig annerledes om en må dele en 2-seter med noen en ikke kjenner. En observasjon er at jeg følte en kunne merke vibrasjoner fra trafikk i midtgangen litt mer på narrowbody når en forsøker å sove. Lufthansa Allegris er vel uten tvil en betydelig oppgradering ift tidligere LH business (uten at jeg har flydd det selv). Det setet jeg hadde (3K) opplevdes på nivå med vindusseter på SAS A330 ift. hard-product. Bulkhead vindusseter opplevdes enda mer private (sett fra utsiden iallefall), så ville nok gått for dette om sjansen skulle by seg igjen. Soft-product omtrent som på SAS, kanskje hakket over, men fortsatt bak Singapore og ANA som jeg fløy med i vinter. (Her er det kanskje en bias med at flyvninger til Asia gir bedre tid til å nyte produktet og flyvninger over atlanteren blir litt mer "stresset" mtp å utnytte tiden til å sove, særlig på nattflyvninger) Da gjenstår det bare å takke for følget, alltid hyggelig med likes og kommentarer underveis.