Torsdag i dag.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kjeeli, 18. aug 2022.

1. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Men er dette riktig? Jeg har også trodd at dette er sammenhengen, men spørsmålet er om ikke dette bare er noe som mer eller mindre tilfeldigvis skjer samtidig? Det er vel liten tvil om at Norge går på høygir og vi (dvs. de fleste av oss) slapp noenlunde billig unna pandemien så vi har masse oppsparte penger, samtidig som staten pøste penger inn i økonomien. Spørsmålet er om ikke renta ville steget enda brattere om det ikke var for at strøm og oljepris allerede trekker inn en del av kjøpekraften?

PS! Jeg skriver ikke for å provosere her altså, jeg bare rett og slett vet ikke. Min makroøkonomiske innsikt strekker dessverre ikke til etter min (ubrukte) bedriftsøkonom tittel fra 90-tallet så jeg håper noen kan opplyse meg..

Calling and travelislife like this.
  2. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    En kommentar til situasjonen:

Forventet fra min side: JA. Nødvendig sett fra min side: Ikke nødvendigvis.

Årsaken til inflasjonen er primært energimangel i Europa som følge av politiske avgjørelser (stenge ned kraftproduksjon mens forbruket er økende) + krigen i Ukraina (fører til mangel på varer / hinder til transport = økte priser). Vi må huske at inflasjon i seg selv ikke er politikk eller en villet handling, men kun et forholdstall om hvilke priser vi har på et utvalg varer i år sammenliknet med i fjor. Derfor synes jeg prisendring eller prisvekst er mer dekkende enn inflasjon.

Det er hovedgrunnen til at det hersker stor uenighet om hvorvidt det var riktig med en dobbel renteheving nå, nå som vi har et kjempeproblem med høye energipriser og en stor økning av matvarepriser (grunnet transport og tilgjengelighet). Dermed vil nok medisinen renteheving i dette tilfellet faktisk være feil etter mine antakelser. Strømmen blir ikke rimeligere selv om huslånsrenten stiger. Maten blir ikke billigere. Problemet er ikke et overforbruk. Problemet (inflasjonen) kommer av svikt i tilbud slik at etterspørselen RELATIVT sett er økt. Dermed kom rentehevingen som forventet for både meg og mange andre som følger markedet.

Last edited: 18. aug 2022
    Arvid1410 liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Mye pengeprat nå ..
    Her kommer apanasjen en gang i mnd. NAV er grei sånn, litt surt at de har samordnet med Statens Pensjonskasse.
    Og jeg slipper å gjøre en dritt, kan sitte på hytten og ta forebyggende coronamedisin og bestille flybilletter.

I dag bestilt billetter til lutefiskmiddagen for 797kr t/r i Go minus som også inneholder håndbagasje (EBD/G fordel)

Brussels sendte en mail i dag og de hadde flyttet oss til andre seter 08.02.23 .. rart setekart på deres A330 ..
    Har noen erfaring med Brussels sin nye business klasse?

Solkysten i dag:
    7D5E6ABD-1796-4A9D-B563-6CEB252A1599.jpeg

Berlioz, Kristian, Calling and 3 others like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,945
    Bonuspoeng:
    293
    De penga, de penga.. Ubrukte penger er bare papir. Og det samme kan vel sies om EB poeng ..

Ha en flott torsdag!

Berlioz, Kristian, Calling and 4 others like this.
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,720
    Bonuspoeng:
    293
    God ettermiddag fra kontoret!
    Reiste rett hit fra Danskebåten i formiddag, og har vært svært travel siden. Det er hyggelig å se at det er behov for meg her, men alle møter trenger jo ikke være samtidig, 5 minutter etter ferie.. o_O

Men, snart er arbeidsdagen over, og første gymtime etter ferien venter. Jeg gleder meg vel ikke, akkurat.. :rolleyes:

Snart helg!

6. holmen

Likes mottatt:
    64,720
    Bonuspoeng:
    293
    Ser omtrent sånn ut, hvis det er en A330-300.
    upload_2022-8-18_15-29-41.png

travelislife and Eddie47 like this.
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Setekartet jeg hadde før i dag hadde 2+2+2
    De hadde flyttet oss til 2A og 2C, og jeg har nå flyttet oss til 1D og 1F. Siden det er nattflygning regner jeg med at fotbrønnene er bedre der.

travelislife liker dette
  8. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    15,995
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med deg her. Dessverre er de som rammes hardest unge familier i etableringsfasen. De som nylig har kjøpt bolig, har høye lån og allerede sliter med høy strømpris og økte utgifter ellers. Jeg skjønner godt at det er mange som utsetter å sette barn til verden. Det er usikre tider.

Nok politikk nå :)

travelislife liker dette
  9. holmen

Likes mottatt:
    64,720
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje det er setekartet på SAS.no som er problemet, at det viser feil? JEg har hatt setekart hvor alt var kaos, men på Seatguru så det riktig ut. Sjekk den aktuelle flighten på Seatguru, det kan hende det hjelper.

travelislife, Calling and Eddie47 like this.
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    T-0
    AF053570-5FDF-422D-862D-CDCF07A7AFC7.jpeg

travelislife liker dette
  11. Calling

Calling Senior Medlem

Likes mottatt:
    10,876
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevde det samme på min tur/retur BRU-JFK med Brussels i sommer, men ble fine flyvninger uavhengig om det var 2+2+2 eller 1+2+1/2+1+2. @Eddie47 Kjør på med coronamedisin (de har mye av det om bord) så blir dette bra :D

travelislife and Eddie47 like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Kun EBD

Del denne siden