En kommentar til situasjonen:
Forventet fra min side: JA. Nødvendig sett fra min side: Ikke nødvendigvis.
Årsaken til inflasjonen er primært energimangel i Europa som følge av politiske avgjørelser (stenge ned kraftproduksjon mens forbruket er økende) + krigen i Ukraina (fører til mangel på varer / hinder til transport = økte priser). Vi må huske at inflasjon i seg selv ikke er politikk eller en villet handling, men kun et forholdstall om hvilke priser vi har på et utvalg varer i år sammenliknet med i fjor. Derfor synes jeg prisendring eller prisvekst er mer dekkende enn inflasjon.
Det er hovedgrunnen til at det hersker stor uenighet om hvorvidt det var riktig med en dobbel renteheving nå, nå som vi har et kjempeproblem med høye energipriser og en stor økning av matvarepriser (grunnet transport og tilgjengelighet). Dermed vil nok medisinen renteheving i dette tilfellet faktisk være feil etter mine antakelser. Strømmen blir ikke rimeligere selv om huslånsrenten stiger. Maten blir ikke billigere. Problemet er ikke et overforbruk. Problemet (inflasjonen) kommer av svikt i tilbud slik at etterspørselen RELATIVT sett er økt. Dermed kom rentehevingen som forventet for både meg og mange andre som følger markedet.
Last edited: 18. aug 2022