Unfortunately, we’ve had to change our flight schedule which has impacted your booking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bXmi, 21. juni 2025.

1. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes det er informativt å ha en tråd dedikert til schedule change fra flyselskapets side og den fryktede sms/e-posten "Schedule change from SAS". Jeg har opplevd flere av disse, og har blant annet "vunnet" mot SAS i Transportklagenemnda og Forliksrådet (etter at de ikke rettet seg etter nemndas vedtak).

Deler litt informasjon om siste sak og følger opp med mer info om hvordan det går når jeg møter opp på flyplassen. Dette gjelder en reise som ble booket i august 2024, mens SAS fortsatt var i Star Alliance.

Opprinnelig booking
    OSL - ZRH / SAS Plus her har det oppstått en endring i avreisetidspunktet på grunn av ruteendringer hos SAS
    ZRH - VIE / Austrian Business
    VIE - MUC / Austrian Business
    MUC - KIX / LH Business
    KIX - MMY / ANA Eco

HND - FRA / LH Business
    FRA - OSL / LH Business

Leg OSL - ZRH fikk endret tidspunkt fra SAS sin side slik at layover går fra 5t 25m til kun 35m, som er kortere enn MCT på 40m.

Jeg har fra desember til juni med jevne mellomrom fått e-post og sms med beskjeden under. Men på websiden står reisen oppført som "normalt", altså ikke som cancelled eller at den har forsvunnet. Jeg har flere ganger ringt inn og fått bekreftet at reisen er ok, sist i dag. Jeg tok opp samtalen for sikkerhets skyld slik at jeg har bevismateriale om noe skal skjære seg.

eventyrer, paron, tmolvik and 6 others like this.
  2. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    I dag endret SAS ruten slik at utreise fra Oslo skjer 06:15(!) i stedet for 16:05. De skjønte først nå at 35 min blir for kort connection i Zurich. Det betyr at jeg må vente i Zurich nærmere 12 timer.

Det var ikke mulig å finne direkterute eller rute med kortere layover verken hos SAS eller Skyteam, og de hevder at de ikke kan omrute med Lufthansa.

På den positive siden, så gir dette grunnlag for kompensasjon, så vidt jeg forstår så teller en flytting av utreise bakover i tid på mer enn 2 timer som en kansellering. Og det skal betales 600 EUR pr pax for reiser på mer enn 3 5000 km.

SAS skriver at ved re-ruting så kan kompensasjonen reduseres med 50% siden jeg ikke kommer frem forsinket, men det er ifølge 'Azuair' ruling feil.

Edit 1: Referanse til Azuair ruling og spørsmålet som ble stilt i quote nedenfor.
    Edit 2: Lenke til dokument som forklarer med enkle ord hva dommen jeg la ved tar stilling til.

Last edited: 28. juni 2025
    Eddie47 and biaop like this.
  3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Når er reisen?

4. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Om 7-14 dager ☺️

Lars J liker dette
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    06:15 :eek: Da hadde jeg personlig heller spurt om avreise kvelden før hvis det viser seg at senere avreise samme dag er umulig. Ihvertfall hvis hotell ikke er så gærnt prismessig. Men man sier kanskje fra seg kompensasjon da?

NoLimit liker dette
  6. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet er at dette allere er avreise dagen før, så ulempen er vesentlig. Jeg ønsker heller 600 EUR * 2 og en stopover på dagtid med betalte måltider enn å uansett måtte overnatte med en flight på ettermiddag og kveld.

7. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Første svar fra SAS bærer preg av kunnskapsløse 1. linje-servicemedarbeidere sin kompetanse.

8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ble omrutet med LH seneste 1-7 dager siden..
    Skulle fly FAE-CPH-SZG.
    Pga dårlig vær ble vi stående igjen i FAE og siden SAS ikke flyr daglig endte vi opp med LH til SZG istedenfor 2 ekstra netter på hotell i CPH.
    Interessant nok ble vi booket i I-klasse, altså business award. Hadde ikke sett for meg det, men det var et hyggelig gjensyn med LH og en sterk påminner om at vi er ute av det gode selskap når man ikke har lounge og fast track i Køben...... :confused:

Det skal sies at jeg har vært flere ganger på telefon til SAS i forkant av dette og 1.linje gullsupport virker å være helt utenfor noen som helst mulighet til å fikse noe eller kontakte noen som kan gjøre noe. Min løsning kom "ut av det blå", og jeg ble relativt fornøyd alt i alt selv om kommunikasjonen og par timer med den "flotte" ventemusikken var fullstendig bortkastet...

Last edited: 16. juli 2025
  9. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke bra med ufaglærte piloter...

10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Haha nei det er en uting.. akkurat som autocorrect :D

11. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Sak gikk til forlik i Transportklagenemnda i dag, og kort oppsummert så har SAS gått med på kravet mitt som var EU-kompensasjon på €600 per person.

Dette følger av at utgående reise ble flyttet med > 1t på et tidspunkt som var innen 14 dager før reisen startet. Jeg kom frem til planlagt tidspunkt, men fikk altså en mye lengre reise i reisetid enn planlagt.

Det juridiske grunnlaget for kravet er C-146/20, C-188/20, C-196/20 and C-270/20, Azurair and Others, in Case C-263/20, Airhelp, and in Case C-395/20, Corendon Airlines (document).

SAS har både avvist kravet på feil grunnlag, hevdet feil gjengivelse av hendelsesforløpet og unngått å lese eller forstå tidligere korrespondanse i klagesaken. Jeg brukte opptak av samtaler med kundeservice som bevis på at de som behandler klagen gjør grove feil. Det hører med til saken at dette er en kundebehandler som jobber for Sutherland Global Service Limited og sitter i Mumbai.

Jeg kan skrive litt mer om detaljene, og poste argumentasjonen i saken på forespørsel.

12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,862
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man har fått en schedule change og får valget mellom akseptere endring, kansellere eller endre til en annen flyvning gratis, kan man da se hvilke andre flyvninger man kan velge mellom før man gjør et endelig valg? Skulle gjerne sjekket hvilke andre flyvninger SAS tilbyr, men tør ikke trykke på "fortsett" før jeg vet om jeg kan gå tilbake hvis flyvningene ikke passer meg.

13. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Ja det kan du.

Jeanette liker dette
  14. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,022
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bare kan du se, du kan gå frem og tilbake, la være å velge og ta et nytt valg senere. I teorien skal man ta valget innen 14 dager før valget tas automatisk for deg. Men min erfaring er at valget blir stående i månedsvis.

K

Jeanette liker dette
  15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Kjedelig med alle "justeringene" i de fleste tilfeller, men nå sist ble det faktisk til det positive.
    De endret avgangen til Athen først en gang med noen minutter, så en gang til, og da begynte det å passe dårlig.
    Jeg tok en chat til kundeservice og spurte om jeg også kunne få endret returen, noe jeg fikk uten noe om og men.
    Returen passet mye bedre enn den jeg hadde bestilt, og var den jeg ville valgt i utgangspunktet om det ikke var for nær dobbel pris da jeg bestilte, så her endte jeg faktisk opp med et mye bedre alternativ.

holmen liker dette

Del denne siden