Fikk med oss the Beat museum Ikke store stedet, for åtte dollar stykke fikk vi vandre gjennom en hall med diverse fotos, tekster og noe memorabilia knyttet til de største artistene i beat bølgen. Artig med sære museer, men her kunne de for min del gjerne gjort bakgrunnshistorien tydeligere. Krevde mer bakgrunnskunnskap enn jeg hadde om temaet følte jeg. Men uansett artig liten samling, var der for øvrig som eneste gjester, så ingen trengsel.
Fredag ble først vietcyio en tur i det grønne. Vi beveger oss bort til Golden Gate Park, her kjøpte vi en kombobillett til tre anlegg, til den nette sum av 33 dollar per pers. Første stopp ble Japanese Tea Garden:
Derfra var det videre over i botanisk hage: Begge hagene imponerende på hver sin måte og definitivt verdt et besøk om været tillater det.
Fra botanisk hage tok vi veien bort til Consevatory og Flowers. På veien dit kom vi over denne snodige saken selve konservatoriet ligger i denne bygningen Og det er varmt, tropisk varmt og fuktig, når en kommer inn i jungelen:
Ettermiddagen ble brukt til å vandre gatelangs i de snasne nabolagene Predido og Pacific Heights. Her var det nok av stilige Victorianske. Edvardianske og andre varianter av hus å glane på.
Startet lørdagen med en timinutters rusletur bort til Joseph Conrad Square. Her lå frokostservering med høyest rangering innenriksruter avstand fra hotellet - Board and Drink. Var der fem minutter at de åpnet og sikret et av de siste borden, deretter ble det venteliste og kø av folk utenfor. Sjukt bra juice Eggs Benedict og en ikke helt liten frokostburrito til meg Knallgodt, så jeg spiste opp altfor mye, klarte ca 3/4 og tror jeg må ringe SAS for å sørge for at de laster ekstra fuel når vi skal hjem, fare for overvekt på flyet…
Rusletur i Haight Ashbury. Først en stopp for å se på endene i duck fountain: Er det her LH F endene til de som var så heldig å fly dette til SF ender opp? Så videre opp Mt. Olympus Stairs Til en bitteliten park på toppen (Mt. Olympus Park) med flott utsikt. Videre nedover Ashbury st. for å glane på husene Dette var vist huset til Grateful Dead Og her holdt Janis Joplin til Nede på Haight St. var det mer liv av ymse slag og fasade med ulik dekor Traff også på en blindehundskole i sving med undervisning
Fant oss et lite vannhull og slo oss ned for å hvile beina og legge planer for neste etappe. Mens vi satt her kom hele blindehundskolen inn, de hadde tydeligvis opplæring i det å være blindehund på cafe, så fikk fortsatt ikke hilse på noen av de drøyt femten valpene, vanskelig! Det var videre gjennom The Panhandle park. Gjennom noen flere nabolag og opp en bratt bakke ved Alomo Square Park. Ble belønnet med flott utsikt mot byen og skyline, med den ikoniske husrekken «the painted ladies» i forgrunn. Tuslet et godt stykke videre før vi fant oss veien til vinbaren Birba, som akkurat hadde åpnet for dagen. Her var det en trivelig og rolig bakhage hvor vi av alt fikk servert en nydelig siciliansk hvitvin.
På ettermiddagen tenkte vi å teste ut @Wanderlust sin anbefaling av burgeren på Red’s Java House. Vi var ikke alene om ideen på en flott lørdag ettermiddag/kveld. Helt stinn brakke, i seg selv ikke et problem, men toalettkøen var rekordbrytende og lysten på å sloss seg frem til baren for å bestille seg noen øl, for deretter med tid og stunder måtte stå og trippe i tretti minutter i kø fristet ikke. Så selv om maten folk satt og gnafset på definitivt så fristende ut, valgte vi plan B, Uber opp til Chinatown og nytt besøk på Z&Y. Her kom vi akkurat før rushet og fikk et av de siste ledige bordene uten å måtte stå i kø. Fikk testet ut litt flere varianter fra menyen, ingen bilder denne gangen m, men skuffet definitiv ikke, så denne restauranten går inn på listen over våre må besøke steder i SF.
Takk for advarsel ! De 2 gangene jeg har vært på Red's har vært på formiddagen, hvor jeg har hatt stedet nærmest for meg selv. Skal sørge for at mitt neste besøk også blir et formiddagsbesøk
Søndagen bød på nydelig var og ikke så mye vind. Dagens ekspedisjon ble derfor å tusle over Golden Gate Bridge. Her noen bilder fra turen:
Fra utkikkspunktet på nordsiden av broen er det ca 3,5 km videre til Sausalito. Herlig liten småbyidyll rett utenfor storbyen. Vi hadde booket bord på Suzette for middag men var tidlig ute, så startet med noen glass på Trident ut mot sjøen. Fikk vareplassering med utsikt ut gjennom panoramavinduene over bukten og skyline i bakgrunnen. Derfra bevar det kort vei videre til middag. Men fortsatt litt gøy å se på underveis
Nydelig fransk bistro mat på Suzette’s. vi hadde booket utebord og kunne sitte å glane på folk og biler. Svært mange som hadde tatt turen i vårsolen. Herlig franskinspirert bistro kjøkken, gikk for østers og snegler til forrett Hovedrett ble en hunnerrisotto samt moules frites Rundet av med en tarte tartin Super mat og et kjempebra sted og sitte å glane, anbefales definitivt! Etter måltidet var det kveldsfergen tilbake til Sentrum. Fin fergetur på drøye halvtimen med masse å se på underveis.
Hmmm! Ser ut til å bli en lengre dag her i San Francisco enn planlagt. SK936 er satt opp med avgang 18:20. men ser på FR24 at innkommende SK935 akkurat forlot CPH Forventet ankomst 19:18, spørsmålet som reiser seg da er når vi bør være på flyplassen for ikke å måtte sitte der altfor lenge, mulig det kommer noe info fra SAS om ny avgangstid etter hvert men enn så lenge stile. Tipper connection til OSL i morgen, på to og en halv time ryker, men her bør det jo være plenty muligheter for en senere flight.
Lykke til med turen hjem. Hadde ikke turt møte opp alt for sent til flyet om dere ikke får e-post om utsatt innsjekk får heller campe hos AF og velge riktig champagne hos dem…..
Tikket inn melding om ny avgangstid satt til 21:00 så blir god tid til lunch i byen og noen utepils i sommervarmen før vi beveger oss mot SFO
Så har en pakket seg ut av hotellet og satt bagasje på oppbevaring. Fruen hadde booket seg ny massasje oppe i Chinatown så satte snuten dithen. Jeg slår i hjel tid med å først å tusle rundt i gatene litt. Men det er varmt og må passe på væskebalansen så fant meg et vannhull for å slå ihjel tiden etter en halvtimes vandring.
Litt mer gatelangs og vi manøvrerte oss omsider til ake til Red’ Java House, hvor vi ga opp på grunn av stinn brakke lørdag. Nå var det mye bedre tilstander og vi fikk oss et bord i skyggen. Og selvsagt måtte vi teste burgerne, kjempedigg!
LN-RKU endelig ved gate. En time og femti minutter etter planlagt avgangstid mot CPH. Slått oss ned i AF loungen mens vi venter på å komme oss østover.