Visumfritt til Usbekistan fra 1 feb 2019

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 06. jan 2019.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63

    Et par tips om Georgia.

    Man kommer seg dit med LOT fra Oslo via Warszawa til Tbilisi for ca 2000 kr tur / retur eller Wizzair fra Oslo Gardermoen til Kutaisi via Gdansk fra ca 1500 kr. Ingen first class her men passer fint til fantastiske fjell og naturopplevelser og ikke minst herlig vin. Alt koster veldig lite sammenlignet med andre land. Hilton eller Radisson i Batumi ved Svartehavet koster fra 600 kr / natt og vil du bo i "eget slott" ved Castello Mare Hotel & Wellness Resort ved Svartehavet med royal suite for 600 kr per natt inkl adgang til spa med 8 ulike sanna. Det er mye du kan gjøre i Georgia men jeg vil anbefale å leie en bil fra Sixt for å være mobil og kjøpe lokal SIM kort på flyplassen med 5 GB datapakke for 90 kroner.

    1 uke i landet vil gi nok tid til å se både hovedstaten Tbilisi, oppleve 5000+ meter fjelltopper i Kazbegi området, gå på hengende bro over Okatse Canyon, besøke Prometheus Cave som er landets største, spise mye god mat (Hachapuri) eller drikke herlig vin som koster fra 30 kr flaske og som har vunnet flere internasjonale priser. I Batumi er det spesielt Botanical Garden og den 8 km lange promende som må sees. På sommeren er det ca 30 grader her. Trenger du lokal guide så er det mange av dem men jeg brukte Georgia Budget Travel. . Man må være litt open minded med tanke på at infrastrukturen er ikke på samme nivå som i Europa men både folk, mat og prisnivået bør lokke flere.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Spent på å se den reiseruten! Ikke mye du får sett på 4 dager, om disse 8 landene i det hele tatt er mulig. Iallfall når du snakker om bil:D

    Jeg ble bedt om av en av travelagent guruene i regionen om å ta det litt mer med rom etter at jeg "practically raced through Central asia" :cool: Ble litt Djenghis Khan style det.
     
  3. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Husk på at du ikke kan krysse grensa mellom Armenia og Aserbajdsjan, og at du bør dra til Aserbajdsjan før du drar til Armenia. Du kan få trøbbel med Armensk stempel hvis du skal inn i AZ. Armenia og AZ er ikke akkurat gode venner. Jeg kjørte selv Georgia-AZ-Georgia-Armenia.

    Når det gjelder leiebil i Usbekistan så tror jeg ikke du finner noen større International selskap som lar deg kjøre over grensa. Var i hvert fall ikke mulig for noen år siden. For meg ble løsningen innenriksfly i UZ til Andisjan, taxi til Kirgisistan, grensekryssing til fots, taxi til nærmeste by, (betalt) haik til Tadsjikistan.
     
    Skarven liker dette
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, beklager en usaklig innledning, men det henger ikke helt sammen at du ber andre om å ikke støtte diktatorer når du åpenbart har gjort det selv?
    Det verste er imidlertid din grove generalisering om alle disse landene. Det er kanskje det mest usaklige jeg har sett på forum her på svært lenge når man ser bort fra spøker og trolling. Selvsagt ingen tvil om Turkmenistan, og forsåvidt Usbekistan og Tadsjikistan til en mindre grad. Det er jo maktfamilier også i Kazakhstan, mens Kirgisistan er regnet som regionens mest liberale land. Alle landene synes å ha vært i positiv utvikling de siste årene.

    Videre er det helt ufundert hvorfor det skal være så lett å havne i trøbbel (lettere enn andre reisemål?). Og ikke minst hvilke Hilton/Marriott-opplevelser som havner i grøfta!? Ikke mange av de hotellene om man skal reise litt rundt, men nå er det en helt ny Sheraton i Bishkek hvor jeg var på åpningsfest i høst.
     
    Last edited: 11. des 2019
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    En rekke selskaper definerer land i regionen (Kaukasus) som Europa ift awardbilletter, så man kan fly meget gunstig.
     
    Skarven liker dette
  6. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har nok ikke gjort det selv og støtter ikke dem. Jobber i utenrikstjenesten og det er mye jeg må ut på og en del jeg må møte som jeg ikke nødvendigvis støtter.
     
    milehigh liker dette
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Definitivt et gyldig unntak ift prinsippene! Det er noen meget gode diskusjoner rundt dette ellers på forum. Men for å avslutte. Du anbefaler ingen turister å reise til Kirgisistan?
     
    Shyneno liker dette
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke så mye skrivekløe at jeg nå tenker på ein reisetråd, men reiserute skal jeg gledelig dele.
    Har kommet frem flere gode tips i tråden til nå, håper det kommer flere. Gjerne erfaringer med grensepasseringer i leiebil i nyere tid. Vi har ikke sendt mail til Sixt i Tasjkent enda. Håper selvfølgelig at vi kan kjøre innom alle 5 landene i leiebilen, men det skal mye til at vi klarer å få dette til.
    Ante ikke utfordringen med grensepasseringer mellom Aserbajdsjan og Armeina, dette tipset var jo veldig bra!
    En uke i Georgia kunne vært kult, det får bli en annen tur, kanskje med kona :)
     
  9. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Dersom du skal dekke mest mulig av Georgia på 19 timer, @Skarven, slik du skrev lenger opp, så kan det kanskje være en mulighet å se på Vanilla Sky. De har chartrede dagsturer med fly rundt til turistdestinasjoner i Georgia. Noe for dere?
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183

    Disse gutta er best cross-border leiebil i regionen;

    https://ironhorsenomads.com/
     
    Edvard, jgroneng and Skarven like this.
  11. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    I min egen vurdering/erfaring: nei.

    Anbefaler denne for dem som skal dit: https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/kyrgyzstan/safety-and-security
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en reiseoppfordring spør du meg. Gov.uk pleier også å ta i ganske godt, og dette var vel ikke verre enn feks Paris? Ift demonstrasjoner, pickpockets etc.
    Men du er vel enig i at man ikke støtter diktaturer ved å reise til KG? Har vært i langet, rundt om et tosifret antall ganger, og kjenner både lokale og expats.Har også god inside info fra Ud-ops, og det er neppe offisiell politikk å advare mot å reise til KG. Jeg har iallfall alltid følt meg tryggere i KG enn i Oslo i julebordsesongen. Og nå er det IF julebord imrg:D

    Hovedargumentet for å reise er at de fleste ulykker skjer i hjemmet:cool: Men det er klart National geographic er nok bedre for enkelte.

    Ad å støtte diktatorer. Du kan reise rundt i feks TJ og bo på homestays og kun støtte lokale. Alt handler om hvordan du reiser. Og lærer.
     
    snartur and paron like this.
  13. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Interessante bagasjeregler hos Buta Airways, kun blomsterbukett og 10.5 liters small bag inkludert. Strengt.
    Hadde heller fløyet Wizz air KUT-BUD-GYD da, om prisene og tidene var greie (fra 9.99eur/flight og jeg har årskort med prio, stor kabinkoffert og setevalg, så litt biased der.)

    Pegasus flyr utrolig mange rare plasser i regionen. Ta flyet fra TBS-SAW og videre til diverse staner. Burde koste fra 70-80 eur. De flyr også fra Oslo flere dager i uken.
     

    Attached Files:

    Last edited: 13. des 2019

Del denne siden