Lufthansa Premium Economy fra Seattle til Frankfurt

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Å reise med Boeing 747, The Queen of the skies, blir dessverre en stadig mer eksklusiv opplevelse etter hvert som flere flyselskaper faser ut flytypen. Lufthansa flyr imidlertid fortsatt mange ruter med jumbojeten, blant annet fra Seattle til Frankfurt.

Det er noe eget med å fly de største flytypene, som Boeing 747 og Airbus A380. Flytype er alltid av betydning når jeg velger reiserute og denne gangen var ruta faktisk ganske praktisk også.

Innsjekking

Lufthansa har innsjekking for økonomi, business og first på Seattle Tacoma. Litt pussig egentlig, siden Lufthansa ikke lenger tilbyr First Class-produktet fra denne flyplassen. Lufthansa tilbyr ikke prioritert innsjekking i Premium Economy, men med gullstatus i Star Alliance får man denne goden uavhengig av kabinklsse. Vi prøvde oss like greit i First Class-skranken hvor det ikke var noen kø og vi ble raskt sjekket inn. Vi fikk boardingkortene våre og instruks om hvilken lounge vi kunne bruke. Bagasjen vår ble merket med rød priority-tag.

The Club at SEA

The Club at SEA er en ingen stor opplevelse. Det er litt trangt og matserveringen er noe av de tristeste jeg har sett i en flyplasslounge noen gang. De har imidlertid en helt grei bar og det er et helt greit sted å slå i hjel litt tid før flighten. Det er imidlertid ingen grunn for å komme tidlig til flyplassen for å besøke loungen.

Boarding

Når vi kommer til gaten er det allerede rukket å bli litt kø i boardingkøen for business class. Kanskje ikke så rart med tanke på at flyet har 67 seter i business class og det sikkert er en del andre passasjerer med status. Når boarding først starter kommer vi oss imidlertid raskt om bord i flyet.

Før avgang serveres det appelsinjuice og vann, og det deles ut menyer.

Kabinen

D-ABTK som vi har gleden av å fly med i dag har vært i tjeneste for Lufthansa i nesten 16 år, men eldes med stil og verdighet. Det er tydelig at kabinen nylig har fått overhaling og hun ser langt yngre ut enn alderen skulle tilsi.

Lufthansa Premium Economy-kabin
Lufthansas Premium Economy-kabin. Foto: Michael Pasternack for Lufthansa Group

Denne Boeing 747-maskinen er innredet med intet mindre enn 371 seter totalt. I Business class er 67 seter i 2+2-konfigurasjon lengst fremme i flyet og på øvre dekk, og 2+3+2-konfigurasjon på de fire siste radene nede. I Premium Economy er 32 seter fordelt på fire rader med 2+4+2 setekonfigurasjon. Bakerst i bussen er det 272 seter i 3+4+3 setekonfigurasjon.

Det er noen ledige midtseter i Premium Economy som kabinpersonalet forgjeves prøver å selge til passasjerene i Economy Class.

Sete

Lufthansas Premium Economy-seter er 19’’ brede og avstanden mellom setene er oppgitt til 38’’. Setene kan lenes tilbake til en vinkel på 130 grader. Det er med andre ord langt romsligere enn i vanlig økonomiklasse, men fortsatt ikke i nærheten av et moderne business class-produkt. Med unntak av første rad er det fotstøtte montert i setet foran.

Lufthansa Premium Economy sete

Vi sitter på plass H og K på rad 25, helt foran av vingen. Utsikten utover vingen gjør at man virkelig ser dimensjonene på denne fuglen.

Utsikt over vingen
Utsikt over vingen

I hvert sete ligger det en flaske vann, et pledd, hodetelefoner og en liten mappe med sokker, tannbørste, våtserviett og øyebind. Underholdningssystemet er av moderne type med store, høyoppløste skjermer. Innholdsmessig er utvalget sånn midt på treet. Det er USB-ladeuttak på selve skjermen og 230V AC-tilkobling mellom setene.

Mat, drikke og service

Servering av drikke kommer i gang en knapp halvtime etter take-off. Like etter at vi har fått første runde med drikke kommer et medlem i kabinbesetningen bort til setet vårt. Hun tiltaler oss med navn, sier hun er glad for å ha oss om bord og vil forsikre seg om at vi har det vi behøver for en behagelig reise. Annerkjennelse av gullstatus på denne måten har jeg aldri opplevd før, hverken hos Lufthansa eller andre.

Fra menyen kan man velge kylling eller pasta som hovedrett. Med matopplevelsen fra Air Canada-flygningen friskt i minne velger reisefølget pastaretten, mens undertegnede velger å gi kyllingretten en sjanse likevel. Maten er hakket bedre enn hos Air Canada, uten at det er noen stor opplevelse av den grunn. Med såpass, relativt sett dyre flybilletter, mener jeg at Lufthansa godt kunne økt prislappen med et par hundrelapper til så lenge det uavkortet gikk til bedre mat. Jeg er ikke veldig kresen, men jeg synes faktisk dette er for dårlig. Maten er nok bedre enn på økonomiklasse, men er fortsatt langt ifra bra nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen mot Premium Economy.

Til frokost får vi frukt, brød og omelett med spinat og røstipoteter.

På denne turen er det med god margin SAS som har levert den beste flymaten og det på den litt over times lange flyturen fra København til Frankfurt. Både Air Canada og Lufthansa har litt å lære på dette området. Utover det er det ingenting å utsette på personalet eller servicen. Vi fikk smilende og hyggelig service gjennom hele turen, og de er ganske rause med drikkevarene.

Pris og booking

Turen ble booket med ViaTrumf gjennom Expedia.com. Turen fra Trondheim til Vancouver med retur fra Seattle kostet 13 072,- pr. person. Ønsket om Air Canada på utreisen og Lufthansa hjem gjorde turen cirka 1 000,- kroner dyrere pr. person enn om vi hadde valgt Lufthansa begge veier.

Poengopptjening

Lufthansa gir 100% opptjening til EuroBonus på Premium Economy, noe som er helt greit med tanke på at de rimeligste business class-billettene ikke ville gitt noe mer. Dette segmentet ga 5 100 poeng.

Konklusjon

Lufthansa leverer et helt greit Premium Economy-produkt, men det koster. Med mine nesten 190cm kan merkostnaden likevel forsvares på en ti timer lang flytur. Det er først og fremst ekstra plass som gir merverdi her, maten er ikke mye å skryte av. Her mener jeg det går an å løfte kvaliteten noe uten at man devaluerer Business Class-produktet av den grunn. Når det er sagt var personalet og servicen topp, og de er rause med drikkeserveringen.

Det at ruten flys med Boeing 747 gir etter min mening et lite ekstrapoeng, men her skiller jeg meg nok noe fra gjennomsnittspassasjeren.

Jeg flyr gjerne Lufthansa Premium Economy igjen, men prisen på akkurat denne turen er ganske nær smertegrensen for hva jeg er villig til å betale ekstra.

Hvis du skal fly Lufthansa, ønsker mer komfort og ikke er så opptatt av hva reisen koster, så kan du lese en av våre reiseskildringer i Lufthansas First Class.

Oversikt

Fordeler

Gode, brede seter
God Beinplass
Mat og drikke inkludert
Flott flytype

Ulemper

Middelmådig matservering
Dårlig lounge på avreiseflyplass
Høy pris

Service

Kabin

Mat og drikke

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Lufthansa leverer et helt greit Premium Economy-produkt, men det koster. Med mine nesten 190cm kan merkostnaden likevel forsvares på en ti timer lang flytur. Det er først og fremst ekstra plass som gir merverdi her, maten er ikke mye å skryte av. Her mener jeg det går an å løfte kvaliteten noe uten at man devaluerer Business Class-produktet av den grunn. Når det er sagt var personalet og servicen topp, og de er rause med drikkeserveringen.

Det at ruten flys med Boeing 747 gir etter min mening et lite ekstrapoeng, men her skiller jeg meg nok noe fra gjennomsnittspassasjeren.

Jeg flyr gjerne Lufthansa Premium Economy igjen, men prisen på akkurat denne turen er ganske nær smertegrensen for hva jeg er villig til å betale ekstra.

3.5

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *