Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Norwegian-konsernet leverte sitt sterkeste resultat noensinne i tredje kvartal 2025, med et resultat før skatt på hele 2,89 milliarder kroner. Det markerer et historisk toppnivå for flyselskapet, som i samme periode kunne feire sitt første utbytte noensinne og bestille ytterligere 30 nye Boeing 737 MAX 8-fly.
Driftsresultatet (EBIT) endte på 3,07 milliarder kroner, med en driftsmargin på 25,1 prosent. Ved utgangen av kvartalet hadde Norwegian-konsernet en likviditetsbeholdning på 10,5 milliarder kroner – et klart tegn på en sunn og stabil økonomi.
– Vi er veldig fornøyde med å kunne presentere nok et rekordkvartal. Dette har vært et fantastisk kvartal, og jeg vil rette en stor takk til alle våre kollegaer i både Norwegian og Widerøe, sier konsernsjef Geir Karlsen.
Han trekker særlig frem Widerøes utvikling, som i september satte ny passasjerrekord i selskapets mer enn 90 år lange historie.
Totalt 8,41 millioner passasjerer reiste med Norwegian-konsernet i kvartalet – 7,28 millioner med Norwegian og 1,12 millioner med Widerøe.
Norwegian hadde en fyllingsgrad på 88,3 prosent, en liten økning fra året før, mens Widerøe landet på 77,5 prosent. Begge selskapene leverte sterke operasjonelle resultater, med høy regularitet og punktlighet: Widerøe gjennomførte 98,2 prosent av planlagte flyvninger, mens Norwegian leverte 99,3 prosent – med punktlighet opp 3,6 prosentpoeng fra i fjor.
Flåtefornyelse og satsing i Danmark
Norwegian benyttet i kvartalet opsjonen på å bestille ytterligere 30 nye Boeing 737 MAX 8-fly, noe som bringer den totale ordren opp i 80 fly.
– Dette sikrer oss fleksibilitet og understreker ambisjonen om å ha en av Europas mest moderne og drivstoffeffektive flåter, sier Karlsen.
Oktober ble også en milepæl i Danmark, hvor Norwegian lanserte ti nye internasjonale ruter fra Billund og samtidig ble kåret til “Europas beste flyselskap” under Danish Travel Awards.
Kort tid etter vant selskapet et anbud fra den danske regjeringen om en innenriksrute med redusert klimaavtrykk. Fra mars neste år skal 93 prosent av flyvningene mellom Aalborg og København opereres med minst 40 prosent bærekraftig flydrivstoff (SAF) – et prosjekt som ventes å spare rundt 6 700 tonn CO₂ i et livsløpsperspektiv.
Forberedt på vintersesongen
Etter en travel sommer reduserer Norwegian kapasiteten med mellom 25 og 45 prosent gjennom vintermånedene – en planlagt justering for å møte lavere etterspørsel og optimalisere driften.
Karlsen beskriver utviklingen som positiv:
– Vi har et attraktivt rutenett og ser en tydelig trend der kundene bestiller reiser tidligere enn før. Til tross for lavere kapasitet har vi allerede solgt flere billetter enn på samme tid i fjor. Det lover godt for en travel vintersesong med fulle fly.
Foto: Norwegian / PR






Legg igjen en kommentar