Ingen nye begrensninger i SAS Plus allikevel?

SASplus

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Søndag kveld kunne vi på Bonusfeber.no avsløre at SAS vil svekke PLUS-produktet fra og med i dag. I følge den nye menyen om bord, vil det fra 1. juni 2015 være begrensninger på maksimum 3 drikkeenheter, hvis du flyr i SAS Plus utenfor Norden.

Nå har SAS kommet på banen med en forklaring… av et slag.

Fra før av, er forvirringen nærmest total når det gjelder SAS sitt servicekonsept. Som vår skribent Erling skrev i kronikken om forandringene i SAS PLUS, i går, så må man virkelig holde tungen rett i munnen for å finne ut av hva som faktisk blir servert om bord.

Til nå har det vært en lang liste med unntak, hvor det «på grunn av kort flytid» har vært begrenset service om bord. De korteste flyrutene til SAS, slik som Kristiansand-Oslo, har kun en liten sjokoladebit til passasjerer i GO, mens passasjerer i PLUS får nyte en kopp kaffe eller te i tillegg til sjokoladebiten. Flyr man før klokken 09.00 får man frokost. Flyr man etter 09.01 får man ikke frokost, men kun kaffe/te.

Her er listen over undtagelser i det menukort, som var gældende indtil 1. juni. Hvad som præcist gælder fra 1. juni er uvist. Det skal man iflg. den nye menu spørge kabinepersonalet om.
Unntakslisten i menyen, som var gjeldende frem til 31. mai 2015

Hva som nå faktisk gjelder fra 1. juni, er det faktisk ikke så lett å få klarhet i. Det skal man faktisk i følge den nye menyen om bord, spørre kabinpersonalet om!

Sådan er undtagelserne beskrevet i den nye menu, som gælder fra idag.

Forenklet? Forbedret? Det er ikke riktig godt å si.

Redusering av service i SAS PLUS – … eller?

Hvis man skal tro den nye menyen om bord, så er det nå en begrensning på tre drikkevarer i SAS Plus, hvis man flyr utenfor Norden. Det er ikke angitt om det gjelder både alkoholholdige- og alkoholfrie drikkevarer. Dette har skap stor debatt, særlig på Bonusfeber-forumet.

Vi har derfor kontaktet SAS for å få klarhet i hva som faktisk gjelder. Svaret er mildt sagt noe overraskende.

I følge presseansvarlig for SAS i Sverige, Henrik Edström, skal den regelen, som står tydelig i menyen, ikke sees på som noen regel, men snarere som retningslinjer for kabinbesetningen.

Kabinbesetningen kan ta i bruk disse retningslinjene dersom de føler behov for det, men de trenger altså ikke å følge dem. I følge Edtröm er disse retningslinjene utformet, da man i fjor sommer hadde tilfeller hvor ubegrensede mengder alkohol bidro til problemer om bord.

Hvorfor man ikke heller henviser til punkt 11.1 «Conduct aboard aicraft» i dokumentet General Conditions of Carriage i stedet for å printe retningslinjer for kabinbesetningen på menykortet som passasjerene leser, er rimelig uforståelig.

Edström presiserer også at restriksjonen retningslinjene om maksimum tre enheter drikke kun gjelder for alkohol, og at det ikke er begrensninger på alkoholfri drikke.

Hva gjelder?

I menyen står det altså klart og tydelig at  det er en begrensning på maksimum tre enheter drikke i SAS Plus. Selv om det i følge Henrik Edström ikke er en begrensning, men snarere en retningslinje, så står det jo ikke noe om det i menyen og passasjerene (utenom de som leser Bonusfeber!) vet altså ikke noe om det. Om du får flere enn tre alkoholholdige drikker på en flytur er altså helt opp til dagsformen hos kabinbesetningen, å vurdere.

Kanskje er du heldig. Kanskje er du uheldig.

Reelt sett kan du ikke regne med at det inngår mer enn tre enhet drikke i din Plus-billett. Det gjelder altså å være på godfot med kabinbesetningen om bord, om du skal tørre å håpe på mer.

Deretter må vi jo bare håpe at kabinpersonalet har fått med seg at dette kun er retningslinjer og ikke håndhever dette like tilfeldig som når man ber om et glass vann – og får til svar at vann kun er til salgs for 25 kroner per flaske.

Dårlig unskyldning

Uttalelsen fra SAS om disse nye «retningslinjene» høres i beste fall ut som en dårlig unskyldning. Det som er skrevet i menyen stemmer jo da ikke overens med den måten det skal håndteres på. Kabinbesetningen, og kapteinen som øverste myndighet om bord i flyet, har alltid hatt mulighet for å nekte å servere mer alkohol til berusede passasjerer. Trenger virkelig de kabinansatte en ekstra retningslinje i menykortet, når intensjonen allerede er ivaretatt av «Conditions of Carriage» som alle passasjerer automatisk godtar når man kjøper en flybillett med SAS?

Det er klart at det er et problem med både overstadig berusede passasjerer, og passasjerer som drikker mye alkohol om bord i et fly. I verste fall kan de utgjøre en sikkerhetsrisiko både for seg selv og andre i en eventuell nødsituasjon. Det finnes allikevel måter å løse dette på, som er både enklere for passasjerer og kabinbesetningen å forholde seg til. Og nei SAS, det involverer ikke å printe retningslinjer på menyen!

Ved å servere drinker én og én, kan man håndheve et mer moderat alkoholinntak om bord. Det man nå risikerer, er jo at folk hiver i seg tre gin&tonic rett etter avgang.

Det er jo uansett grenser for hvor mye man rekker å drikke på en flyvning til Middelhavet, hvis man bestiller dem enkeltvis fra serveringsvognen.

SAS: Vi har forbedret Plus-produktet

I følge Henrik Edström fra SAS, så satser selskapet nå på Plus-produktet i Europa og har nettopp forbedret det med blant annet premium wine and beer, samt innføringen av et måltid på flyvninger over 80 minutter – uavhengig av når på dagen du flyr.

Forbedret eller forverret?

Det er altså, i følge SAS, ikke snakk om en begrensning av Plus-produktet som sådan, men snarere en innføring av retningslinjer. Som passasjer så vil du kanskje oppleve en begrensning på maks tre drikkeenheter – kanskje ikke. Det avhenger av kabinpersonalets vurderinger.

Forvirret?

Opprinnelig publisert av Flemming Poulsen på Bonusfeber.dk. Oversatt til norsk av Cecilie Larsen.

Kommentar

  1. John sier

    Jeg er fortsatt forvirret! Skal bli spennende å se hvordan dette fungerer, onsdag skal jeg fly tilbake til Bergen fra Tyrkia!

    • Cecilie Larsen sier

      Du er ikke alene, John. Du får rapportere tilbake til oss om hvordan ombordserveringen gikk 🙂

  2. Petter B-C sier

    Herregud, here we go again…! Skal bli spennende 11. juni å se hvordan lotteriet slår ut på mine SAS-flights på KRS-OSL-DUB hva service angår.

    • Bekkis sier

      Du Petter. Om du trenger mer enn 3 vinflasker eller boks øl til Dublin har du et problem.
      Det bør holde i massevis, særlig siden du sikkert har fått i deg bra allerede da på OSL.
      Slik tolker jeg ditt svar.
      Hva er det med nordmenn og gratis alkohol?
      Dette er ikke noe problem ellers i de aller fleste land, men når det er personer fra Norge og tydeligvis Danmark er dette son å bli rundlurt.
      Skjerp dere……

      • Cecilie Larsen sier

        Hei du! Nå tror jeg kanskje Petter først og fremst sikter til at man faktisk ikke vet hva slags service man kan forvente seg på ulike flights. Det må vi jo nå faktisk spørre kabinbesetningen om 😉

      • Petter B-C sier

        Du Bekkis. Du kan heller tolke det som en frustrasjon over SAS sitt bingo servicekonsept, enn at jeg har et mulig alkoholproblem. Det er å dra den LITT langt. Vær så grei og ikke tolk altfor mye inn i ting du leser, og ikke bruk mitt innlegg til en videre prinsipiell diskusjon om nordmenn og dansker. Dine erfaringer med fyll eller kjennskap til andres erfaringer med fyll trenger du virkelig ikke å projisere over på folk du ikke kjenner 😉 Ellers ha en fin dag! 🙂

          • Kristin sier

            Det handler om å kunne kontrollere alkoholintaket på spesielt lange Europa turer… Det finnes ofte nok til alle passasjere om alle skal ha full dose!
            Og det er det mange som ønsker her oppe i nord, vi forbinder ofte flyturer med vin, drinker og øl (eller kos som enkelte kaller det). I de fleste kulturer i Europa så drikker passasjerer vann, te eller kaffe eller kanskje en øl! Ikke 2 longdriks, 4 vin og 2 konjakk på vei til Alicante f eks….. Dette er ment som en hjelpemiddel og en rettlingslinje for ansatte, da er det enklere å håndheve alkohol loven.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *