Oslo lufthavn har fått 1600 kvadratmeter med trær, scene, servering og popup-butikker

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Du har kanskje lagt merke til mange byggevegger rundt inngangen til utlandsterminalen de siste månedene? Bak veggene har vi pusset opp begge taxfree-butikkene og bygget et stort torg med popup-butikker, eventplass og to store serveringer. 

– Målet med å bygge Torget er å gi passasjerene en bedre opplevelse når de skal reise utenlands. Vi ønsker å ha et stort og åpent område med muligheter til å spise godt, shoppe eller bare slappe av i fine omgivelser mens du venter på flyet ditt, forteller lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

En eventplass, som er på selve Torget, gir også økt mulighet til å ha spennende aktiviteter i løpet av året, som kan gjøre ventetiden på flyplassen mer interessant for reisende. Slike aktiviteter kan være konserter, matsmaking, boksignering eller promotering av nye konsepter og produkter.

– Mulighetene er mange, og vi ønsker at passasjerene våre skal oppleve flyplassen som et sted der det stadig vekk skjer noe interessant, sier Ramstad Westby.

Trenger nye kommersielle inntekter

Det er stor rift og konkurranse om å drive virksomheter på Avinors lufthavner, og Oslo lufthavn spesielt.

Investeringen i Torget er viktig også for å styrke Avinors flyplasser, som driftes med en modell som enkelt forklart går ut på at inntekter fra de store flyplassene er med på å finansiere alle de små flyplassene som binder Norge sammen. Oslo lufthavn er inntektsmotoren i flyplass-Norge.

– Luftfarten er nemlig ikke ute av krisen som ble skapt av pandemien: Passasjertallene er ikke tilbake på normalnivå. I tillegg har vi fått kutt i taxfreekvoter, som slår tydelig inn på inntektssiden, sier Ramstad Westby.

Torget er i så måte en mulighet til å teste nye kommersielle konsepter.

– Avinor får inntekter fra omsetning på servering, butikker og taxfree. Derfor er det også et poeng å hele tiden utvikle oss og teste nye konsepter, slik at vi kan sikre at det vi kaller Avinormodellen består. Den har tjent Norge godt i mange år, og vi har kritisk infrastruktur som er veldrevet og uten vedlikeholdsetterslepet som vi ser på vei og jernbane, påpeker hun.

Norsk, klimavennlig og næringsrikt

Ett av de nye hovedkonseptene på torget er restauranten LETT, som åpnet sin første restaurant i Oslo i 2014, og har siden vokst til å bli totalt 18 restauranter i Skandinavia.

Restaurantkjeden fra Oslo fokuserer på kortreiste og sesongbaserte råvarer i maten sin. Konseptet er enkelt: gjøre det lettere for folk å velge ekte, grønn, næringsrik mat.

– At LETT nå har åpnet på Oslo lufthavn mener vi er en stor dag for alle reisende. Vi gleder oss til å servere grønne, næringsrike, klimavennlige retter til reisende ved Oslo Lufthavn, sier daglig leder Knut Berg.

LETT tilbyr i dag salater, wraps, smoothies, rawfood og diverse kald drikke – og vil på Oslo lufthavn utvide sitt matunivers med flere kategorier: Brødmat, bakverk og vegansk is – i tillegg til en rekke nye matretter. Vi skal tilby gode smaker, kombinert med gode råvarer. Derfor går vi som oftest for lokalt, fordi vi mener det smaker bedre.

 – Hver eneste rett du finner hos oss, har et klimaavtrykk som er under FNs mål på 0,5 kg CO2. Vi velger konsekvent varer som er kortreiste og skånsomme for miljøet, og håper flere aktører vil følge i våre fotspor!

I tillegg til LETT er norske W.B. Samson tilbake på Torget, etter en oppussing. Bakeriet fra Oslo har historie tilbake til 1894, og vi er glade for å ha dem på Oslo lufthavn!

Gaver? Ingen problem

For folk på jakt etter shopping har det, i tillegg til dagens tilbud fra butikkene, kommet en helt ny aktør inn på flyplassen: Christiania Glasmagasin, som nå har åpnet i utenlandsterminalen ved gatene merket D2, rett ved Torget.

De vil gi reisende gode muligheter til å kjøpe gaver, interiørartikler og masse annet fint på farten.

Bokhandelen Ark kommer også i ny drakt på Torget og elektronikk får også en ny aktør, med Capi. Avinor har tidligere hatt kontrakt med Capi og er glad for å ønske dem velkommen tilbake på lufthavnen. Du finner dem blant annet rett ved gate D2.

Nyrenonverte taxfreebutikker

Taxfreebutikkene i utlandterminalen er oppgradert med bærekraftig og fleksibel butikkinnredning, og blir bedre tilpasset passasjerflyten i terminalen. Utvalget av lokale og nasjonale produkter forsterkes, og de blir mer synlig og lettere tilgjengelig fra det nye Torget. 

Også taxfreebutikken på ankomst fra utlandet er pusset opp, blant annet med helt nytt klikk-og-hent-område.  

– Alt i alt er dette konsepter og en utvikling på Norges hovedflyplass som vi gleder oss stort til å få på plass før sommertrafikken 2023 starter for alvor. For oss er det viktig å legge til rette for en god reiseopplevelse allerede på flyplassen, avslutter Stine Ramstad Westby.

Fullstendig oversikt over nye og fornyede konsepter på Oslo lufthavn, som vil være på plass innen sommeren 2023:

  • WHSmith + Backstube – kiosk og bakevarer innland/utland/ankomst 
  • Capi – Lux – elektronikk, innland og utland
  • Samson – utland, ved torget og i ankomsthallen
  • Taxfree – utland, begge butikkene pusses opp
  • North suvenir – utland
  • Christiania Glasmagasin – livsstil, utland
  • LETT – restaurant utland
  • Ark – bokhandel innland og utland
  • Eventplass – utland

Foto: Avinor / PR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *