Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS kunne idag presentere overfor en mindre gruppe inviterte journalister, at de fra slutten av mars 2016 åpner en helt ny rute fra København til Boston i USA.
Ruten vil bli flydd daglig fra 29. mars 2016 og planen er at dette skal være en helårsrute. Med disse ca 500 avgangene mellom København og Boston i 2016 vil SAS komme opp på omkring 6 600 årlige flyvninger mellom Skandinavia og USA. Dette svarer til i alt 1,6 millioner flyseter.
Ruten vil blive operert av PrivatAir, som inntil nå har betjent ruten mellom Stavanger og Houston, en rute som blir nedlagt i slutten av oktober i år. Heretter vil det spesialbygde Boeing 737 flyet bli brukt på kvelds-avgangen mellom København og New York, inntil det i mars blir flyttet til Boston ruten.
SAS konserndirektør, Lars Sandahl Sørensen, sier til InsideFlyer at kvelds-avgangen til New York vil bli opprettholdt og fra starten av sommerprogrammet vil den bli operert med Airbus A330 eller A340 fly, med den nye kabinen.
Det Boeing 737 flye som SAS benytter på ruten til Boston vil fra nyttår bli ombygd, så det fremover vil tilby 20 Business Class-seter og 66 seter på økonomiklasse/ SAS Go. Det vil ikke finnes SAS Plus produktet på denne ruten.
Business Class på dette flyet er av en anden, og eldre type enn på de øvrige SAS fly da der her er snakk om såkalte “angled flat” seter, og ikke de helt horisontale, som findes i de nye kabiner. På SAS Go vil der være 34 tommer sædeafstand – noget som er lidt mere end på selskabets andre langrute fly.
Underholdningen ombord vil være iPad, som utdeles til passasjerene.
Billettene til denne ruten legge ut for salg fredag 9. oktober og prisene vil normalt starte på kr 5 999,- og ned til kr 4 999,- når under perioder med kampanjer.
Utover den nye ruten til Boston starter SAS også tre nye kortere ruter. Disse går fra København til Wien, Krakow og Reykjavik. Disse flys henholdsvis tre, tre og syv dager i uken fra sommerprogrammets start.
På bildet: Lars Sandahl Sørensen, konsernchef i SAS
Wiolenze sier
Noen som vet om flyet bygges om før det flyr CPH-EWR eller om det først blir bygget om får Boston ruta åpnes? Tok en helgetur i helga som var, helt OK C class og nesten tomt fly. Forstår godt ruta legges ned.
Blir veldig spennende å se hva som skjer når de bygger om til 66Y + 20C. i følge PrivatAir sin hjemmeside så er bagasje kapasiteten mindre en 40 «normal» kolli. Om de ikke tar ut noen tanker og gjør ekstra plass kan det bli mye bagasje som må ettersendes.