SAS har startet billettsalget på Hong Kong-ruten

BF-SAS-A340-300-in-flight-800x500_c

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som vi meldte om midt i desember, vil SAS starte opp en ny rute mellom Stockholm Arlanda og Hong Kong den 10. september 2015. Ruten vil operere 5 dager i uken og vil bli betjent med et av selskapets nye Airbus A330-300 Enhanced. Med dette vender SAS tilbake til Hong Kong som de fløy til fra København i perioden 1992 til 1998.

Ruten får nummeret SK963/SK964 og vil ta av fra Arlanda kl 1500 og vil lande i Hong Kong 10 timer og 20 minutter senere. Det vil si kl 0720 lokal tid. Ruten vil operere på mandager, torsdager, fredager, lørdager og søndager. Returen vil gå den påfølgende dagen, med avgang kl 0905 og ankomst til Stockholm kl 1435.  Så det blir nattflygning til Hong Kong, med tidlig ankomst som gjør at man får en hel dag i Hong Kong, eller har en god mulighet til å nå forbindelser til mange asiatiske destinasjoner. På returen blir det dagflygning, og med avgang så tidlig som kl 0905 er det vanskelig å finne flighter inn til Hong Kong samme dag, men påkrever i så fall en overnatting i Hong Kong før avgang. Likeledes krever det en ekstra natt på hotell for de som kun har Hong Kong som destinasjon.

Det var mange av oss som ble overrasket når SAS meddelte at de ville starte en ny rute til Hong Kong. Normalt flyr SAS til destinasjoner som er hub’er for andre Star Alliance-selskaper med tanke på videreforbindelser til andre destinasjoner i samme område. Hong Kong er hub til Cathay Pacific som er medlem av One World og ikke noen naturlig alliansepartner for SAS. Fra Norden er nok Finnair en av de argeste konkurrentene, som allerede flyr fra Helsinki til Hong Kong 7 dager i uken, og som vil øke til 9 ukentlige avganger i sommersesongen. Dessuten flyr jo alle de store europeiske selskapene til Hong Kong også, pluss sandkasseselskapene via Emiratene. Og Hong Kong baserte Cathay Pacific har også ruter til de største Europeiske destinasjonene. Så konkurransen er absolutt hard på Hong Kong fra hele Europa.

Vi har sett på hva billettene koster med SAS til Hong Kong med Oslo Gardermoen som utgangspunkt. Det ser slik ut på noen tilfeldig valgte datoer rett etter oppstarten:

2901 1

Ut fra disse oppsummerer vi priser og bonuspoeng som en tur/retur vil medføre:

SAS Go koster kr 5 687,- og vil gi 9 000 Eurobonus poeng*

SAS Go flex koster kr 11 087,- og vil gi 12 000 Eurobonus poeng*

SAS Plus Saver koster kr 10 487,- og vil gi 12 000 Eurobonus poeng*

SAS Plus Flex koster kr 18 987,- og vil gi 18 000 Eurobonus poeng*

SAS Business saver koster kr 21 587,- og vil gi 18 000 Eurobonus poeng*

SAS Business flex koster kr 30 087,- og vil gi 24 000 Eurobonus poeng*

SAS EuroBonus medlemmer som har gull- eller diamantkort vil få ytterligere 25% poeng i tillegg til overnevnte.

* SAS har ikke offentliggjort Hong Kong som destinasjon i EuroBonus-tabellen, men vi går ut fra at den vil gi samme antall poeng som til Shanghai.

Dersom du ønsker å betale for en reise fra Norge til Hong Kong med bonuspoeng, vil dette koste deg 80 000 poeng i Go eller 140 000 poeng i Business. Merkelig nok er det ikke  mulig å ta ut bonusbillett på SAS Pluss interkontinentalt.

Du kan forøvrig lese flere detaljer om SAS EuroBonus på vår Guide til EuroBonus som du finner på denne linken.

Hva mener du om SAS sin nye rute til Hong Kong? Les andre reisendes meninger, eller del dine egne meninger i vårt forum hvor debatten allerede har startet i tråden du finner på denne linken.

Hong Kong skyline (kilde: Wikimedia Commons)
Hong Kong skyline (kilde: Kent Wang/Wikimedia Commons)

 

 

Kommentar

  1. Andrebo sier

    Kan SAS virkelig ha nok reisende på business class med de prisene? Med nåværende tilbud flyr Emirates til Hong Kong for 17k og Qatar Airways for 15k, og de kjører da nye kampanjer omtrent hele tiden?

    • Erling sier

      Ja, det vil jo vise seg da. Jeg tror spesielt ikke avgangstiden på returen er spesielt gunstig for forretningsreisende. Eneste positive vil kanskje være at det blir gode muligheter for å finne ledige bonusseter på denne flighten?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *