SAS med sjarmoffensiv

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS har idag løftet på sløret for en ny reklame- og imagekampanje, som må betegnes som en større sjarmoffensiv mod kundene. Overskriften for kampanjen er “We Are Travellers” og har til hensikt at få både kunder og medarbeidere til å føle de har et tilhørighetforhold til hverandre når de reiser ofte. Se videoen nedenfor.

Samtidig med at SAS har løftet sløret for denne nye reklame- og kommunikasjons profil, så har SAS’ beste kunder mottatt en mail fra SAS’ Konsernsjef Rickard Gustafson med overskriften “Takk”. Det er veldig lenge siden, at konsernsjefen i SAS har kommunisert direkte med kundene. Ja, noen vil kanskje påstå at han har vært ganske anonym og latt sine folk i marketing stå for hovedparten av kommunikasjonen.

Unnskyldning
Denne mailen er i bunn og grund en stor unnskyldning og overskriften burde kanskje heller ha vært “Unnskyld” i stedet for “Takk”. Mailen handler nok i virkeligheten om at SAS vet godt at ikke alt har vært perfekt de siste årene, og at de er klar over at deres beste kunders tålmodighet har vært satt på prøve. Gustafson avslutter da også mailen med å skrive “Takk for din tålmodighet med SAS de seneste år”.

Mailen, og ikke minst den samtidige introduksjonen av den nye kampanjen kan godt se ut som om SAS forsøker seg med en “ny start” overfor kundene. Hva det så innebærer må tiden vise, men vi kan  håpe på at det er oppriktig ment og at de rent faktisk har noen forbedringer av produktet på vei og det ikke bare et tomt markedsførings-triks.

I mailen fra Gustafson avsluttes det også med at “Du som reisende er det mest verdifulle vi har. Det skal vi bevise framover”

Den setningen kan ikke tolkes anderledes enn at han er klar over at dette ikke alltid har været tilfellet, men det er klart positivt at det nå ser ut til at SAS har fokus på å forbedre forholdet til sine beste kunder.

Ikke så mye nytt
Ellers er der ikke så mye nytt under solen i denne mailen. Det er mest av alt en hyggelig «sludder for en sladder». Men det åpnes da litt for at noen av de endringer som kan være på vei, spesielt for Gull og Diamant kunder, kan være mer reiserelatere i form av oppgraderinger og lignende. Han skriver i hvert fall i mailen, at lojalitet ikke kun handler om økonomisk belønning, men også at muligheten for reiser og oppgraderinger vil være sentralt i EuroBonus.

Hva som så skal legges i det må tiden vise. I mailen kom det ingen konkrete løfter.

Personlig er jeg sikker på at vi i den kommende tid vil komme til at se noen endringer i SAS sitt konsept. Om det bare er positive ting, tviler jeg på. For eksempel er jeg stadig overbevist om at de som ikke har status i EuroBonus snart må betale for å sende bagasje.

“We Are Travellers”
Den nye kampanjen henvender seg egentlig både til kunder og ansatte. Formålet er å få alle til å oppfatte seg som “Reisende” og at man er i samme “båt”. Den skal få alle til at nikke gjenkjennende til følelsen av å være borte fra familien, viktigheten i å komme hjem som avtalt, sikkerhet osv. Noe som nettopp gjelder for både personale og kunder. Formålet er helt sikkert også å gi de hardt prøvede ansatte et moralsk boost etter alle de sparerunder og nedskjæringer de har vært igjennom.

Kampanjen spiller helt klart på de “myke verdiene”, hvilket kan tyde på at SAS har funnet ut av at det ikke kan lønne seg å bare fokusere på pris i markedsføringen. Den kampen vil de nemlig veldig lett med sikkerhet tape, og ennå et prispress er det ikke mange flyselskaper som kan klare økonomisk.

Dessuten er det også helt klart et skritt vekk fra “Alltid inkludert hos SAS” profilen, som SAS har satset millioner av kroner på de senere år. En kampanje som veldig snart kan vise seg å være bortkastet, hvis jeg får rett i mine forutsigelser omkring det å innføre for eksempel bagasjegebyrer. Noe jeg ikke håper skjer, men realistisk, så tror jeg ikke SAS har andre muligheter, og helt objektivt sett, så er det uten tvil også i den retning bransjen beveger seg. Så selv om jeg synes det er en trist utvikling, så vil jeg allerede nå si, at SAS vil være tilgitt på forhånd hvis når de gjør det. Trist, men nødvendig.

Se den nye SAS reklamefilm her:

[ot-video type=»youtube» url=»https://www.youtube.com/watch?v=j6EkB500s1A»]

Les mer om den nye kampanjene “We Are Travellers” på SAS hjemmeside

Se vår guide til SAS EuroBonus på denne linken

Skrevet for bonusfeber.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *