Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er ikke så lenge til de nye Business Class-setene til SAS installeres på første fly. Vi har noen teorier om hvordan detaljene blir.
Bonusfeber.no var tidligere i år først ute med å offentliggjøre bilder av SAS nye Business Class-seter. Denne artikkelen kan leses her. Det foreligger ingen offisielle detaljer om setene ut over det som ble omtalt i artikkelen, men vi har allikevel grunn til å spekulere litt rundt disse. Årsaken til dette er at Qantas nylig avslørte flere detaljer rundt sine nye Business Class-seter, som tilfeldigvis er av nøyaktig samme modell som SAS har bestilt. Denne modellen heter Thompson Vantage XL. Dette gir oss noen gode hint om hva vi har i vente.
Nettstedet Australian Business Traveller avslører flere detaljer om det nye setet i denne artikkelen. SAS holder foreløpig kortene tett til brystet, men Bonusfeber.no har i det minste fått bekreftet at det vil være visse forskjeller mellom modellen som er avbildet i vår artikkel, og de endelige setene som skal monteres i flyene. På bakgrunn av detaljene om Qantas sine seter, gir vi her en oversikt over syv detaljer vi muligens vil finne i SAS nye Business Class:
1. Gate-to-gate recline
Qantas sine seter vil ha en funksjon som lar passasjerene legge setene tilbake en viss lengde allerede før takeoff. Hensikten med dette er å la passasjerene sove selv før flyet har forlatt gaten, og helt frem til gaten ved ankomst. Det vil til og med tilbys madrass allerede når du kommer om bord, hvis man ønsker å benytte seg av denne funksjonen.
Bonusfebers vurdering: SAS sine demo-seter har ikke denne funksjonen per nå. SAS sine seter har imidlertid en annen funksjon som Qantas sine seter ikke har, nemlig justerbar mykhet i setene. Vi tror ikke at SAS vil endre på dette, så vi antar at SAS sine seter ikke får gate-to-gate recline.
2. Trepunkts sikkerhetsbelte
Qantas sine seter får trepunkts sikkerhetsbelter, slik som man finner i de fleste biler. Dette er til benyttelse under takeoff og landing. Setebeltene skal kunne motstå krefter på 16G.
Bonusfebers vurdering: Det fremkommer ikke på de offentlige bildene hvorvidt SAS sine seter har trepunkts sikkerhetsbelter, men siden SAS tradisjonelt setter sikkerhet i høysetet, velger vi å tro at SAS sine seter også får trepunkts sikkerhetsbelter.
3. Varierende setebredde
På Qantas sine fly vil setebredden faktisk variere med opptil 2 tommer! Vindussetene har en bredde på 23 tommer, mens midtsetene har en bredde på 24 tommer. I tillegg har noen av vindussetene – de med armlene ut mot midtgangen og konsollen inn mot vinduet – mulighet for å legge ned armlenet, som frigjør ytterligere 2 tommer i bredden. Ulempen med disse setene er at de er litt mindre private enn de med konsollen ut mot midtgangen, så her må man velge mellom plass og privatliv.
Bonusfebers vurdering: Siden setene er av samme modell og skal inn i samme flytype, vil vi tro at SAS sine seter også vil få varierende setebredde. Nedleggbare armlener er det vanskelig å forutsi, men vi tar sjansen på at SAS sine seter også vil få dette.
4. Underholdningssystemet
Det nye underholdngingssystemet til Qantas har touch-skjermer med et system som minner om Windows 8. Skjermene er utstyrt med sensorer som justerer lysstyrken på skjermen automatisk etter lysforholdene i kabinen. Denne funksjonen kan selvsagt overstyres av brukeren dersom det er ønskelig.
Bonusfebers vurdering: SAS går for et underholdningssystem av typen Zodiac Rave, og så vidt vi kan se så er Qantas sitt system av en annen type. Hvorvidt Zodiac Rave har automatisk lysjustering fremgår ikke av produktinformasjonen, men klikk her for mer informasjon om dette underholdningssystemet.
5. Netting under setet
Har du opplevd å miste penner, pass, mynter eller mobiltelefoner ned i setesprekken? Det er ikke alltid lett å få tak i dette, og ofte må man tilkalle et besetningsmedlem eller til og med en tekniker på bakken. De nye setene til Qantas har imidlertid en funksjon som forhindrer dette problemet, nemlig en netting under setet som skal fange opp mistede gjenstander.
Bonusfebers vurdering: Denne nettingen koster neppe mye ekstra, og kan spare SAS-ansatte for mye ergrelse. Derfor tror vi at SAS-setene også vil komme med denne funksjonen.
6. Ikke forstyrr
Setene til Qantas kommer med en egen «do not disturb»-knapp i kontrollpanelet til setet. Denne tenner et lys på siden av setet som informerer besetningen om at du ikke ønsker å forstyrres.
Bonusfebers vurdering: Demo-setene til SAS har ikke denne knappen. SAS bruker nå et system med klistremerker, som lar deg velge om du ønsker å bli vekket til frokost. Dette systemet er ikke like praktisk som en «ikke forstyrr»-knapp, men vi får håpe at kabinpersonalet evner å vurdere hvem som bør forstyrres og ikke. Vi tror at SAS-setene kommer uten «do not disturb»-knapp.
7. Speil
Lokket på armlenet som dekker over fjernkontrollen har et sminkespeil på innsiden. Det har det ihvertfall på Qantas sine nye seter. Praktisk for å se hvordan man ser ut før landing etter noen timers søvn, uten å behøve å gå på toalettet.
Bonusfebers vurdering: Som med nettingen tror vi at dette ikke er en veldig dyr funksjon, så vi håper og tror at SAS sine seter også kommer med eget speil.
Da gjenstår det bare å se om noen av våre vurderinger stemmer. Det vites ikke når disse detaljene blir offentliggjort, men når det skjer vil du lese om det her på Bonusfeber.no!
Er du uenig i våre vurderinger? Kom gjerne med egne synspunkter i kommentarfeltet eller i vårt forum.
Legg igjen en kommentar