Test: Norwegian economy mellom Oslo og New York

Det "minst dårlige" bildet jeg klarte å få i mørket

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Denne våren tester vi i Bonusfeber-redaksjonen de ulike selskapene som flyr direkte (non-stop) mellom Oslo og New York. Vi har testet Norwegian som flyr mellom Oslo og New York (JFK)

Introduksjon
Sommeren 2013 tok de første langdistanseflyene til Norwegian av fra Oslo og Stockholm. I begynnelsen ble flyvningene operert av innleide Airbus og Boeing-fly, mens det fra høsten var klart for Boeing 787-8 Dreamliner. Forsinkelsene skyltes i all hovedsak den globale «grounding» av 787-fly som en reaksjon på batteriproblemer. Starten for Norwegian har allikevel ikke vært helt turbulensfri, med flere forsinkelser som følge av tekniske problemer og feilindikasjoner for «drømmeflyet.»

Men, de har kommet seg på vingene, og flyr per mars 2014 til New York, Fort Lauderdale og Bangkok fra Oslo. Derfor så jeg frem til å teste Norwegian og Boeing 787 mellom Oslo og New York.

Dreamlineren til Norwegian har 32 seter i premiumklasse i en 2-2-2 konfigurasjon og 259 seter i økonomiklasse i en 3-3-3 konfigurasjon. Du kan se setekartet på Seatguru.com

Ruten DY7001 Oslo-New York(JFK) flys 4 ganger i uken, tirsdag, torsdag, fredag og søndag.  Avreise fra Oslo er klokken 18.00 og ankomst New York er 20.00 (lokaltid) noe som gir en planlagt reisetid på 8 timer.

Billetter
Billetter bestilles direkte på norwegian.no/se/dk/com
Det som er veldig bra med Norwegian er at de, i motsetning til SAS og United, tilbyr enveisprising. Det betyr at prisen ikke går opp om du bare bestiller en enveisbillett. Prisene starter på 1499,- en vei Oslo-New York, og inkludert i prisen ligger billetten og alle myndighetspålagte skatter og avgifter. Utover det må du betale for bagasje og mat og drikke ombord. Du kan også forhåndsreservere sete mot et pristillegg.
Jeg valgte plusspakken, som inkluderer setevalg, 1 innsjekket bagasje og mat ombord. Denne kostet 399,-

Norwegian billetter

Tur/retur-priser i lavsesong ligger på cirka 3000,- (uten Plus-pakke) mens man i høysesong må beregne omtrent 3000,- hver vei, totalt litt over 6000,- tur/retur (uten Plus-pakke)

Norwegian tilbyr kjøpefinansiering. Dette koster 199,- og er i praksis en 6 måneders rentefri betalingsutsettelse. Dette er kun tillatt på reiser til over 3000,-. Du kan lese mer om kjøpefinansieringen her

Før avgang
Jeg ankom Oslo Lufthavn alt for tidlig, allerede 4 timer før avgang. Dette er såklart i det meste laget, men når man er avhengig av buss og tog for å komme seg dit på en søndag formiddag, så ble det til at jeg tok 0930-avgangen med buss fra Arendal til Oslo, og tog til Oslo lufthavn.
Det var selvfølgelig ingen kø i innsjekkingsområde B, 4 timer før avgang, så jeg kunne gå rett til skranken for å sjekke inn. Jeg viste passet mitt, la kofferten på båndet og fikk tilbake pass med boardingpass inni, og et «Ha en fin tur!» Det var et mindre sikkerhetsregime å reise med Norwegian enn med United, hvor jeg ble stilt mange spørsmål om bagasjen min.

Med bagasjen avlevert tok jeg turen gjennom sikkerhetskontrollen, hvor køen var på nærmere 15 minutter. Det gikk i stampe hele veien, men jeg kom meg til slutt gjennom. Vel inne på flyplassen, tok jeg turen til OSL Lounge som tilbyr alle reisende på internasjonale avganger, inngang mot betaling. Det kostet 250,- å komme inn, og det var det vel verdt for de 3 timene jeg hadde å slå ihjel før avgang. Det var satt frem litt snacks samt litt lett fingermat, og alkoholen fløt fritt. Jeg forsynte meg med litt juice og nøtter, og fant meg en skikkelig god lenestol ved vinduene. Der ble jeg sittende til det var en time igjen til avgang, og tok turen gjennom passkontrollen og ut av Schengen.

OSL Lounge
OSL Lounge

Ved gate 58 stod EI-LNA med Sonja Henie på halen og ventet på å ta oss til New York. Dette er den første 787 som ble levert til Norwegian.

Det "minst dårlige" bildet jeg klarte å få i mørket
Det «minst dårlige» bildet jeg klarte å få i mørket

Boarding startet 45 minutter før avgang, og alle var kommet ombord 15 minutter før oppsatt rutetid.

Ombord
Jeg fant meg raskt til rette i setet, og det var komfortabelt og greit med beinplass. Avgangstidspunktet kl. 18.00 kom og gikk, og vi var fortsatt parkert ved gate. Gangbroen som vi boardet gjennom ble trukket fra ca 17.45 så det var jo ingen grunn til å drøye det. Til slutt, kl. 18.15 ble vi pushet fra gate og kunne starte motorene. Denne forsinkelsen var antagelig knyttet til cockpit training, da det var tre piloter ombord under flyturen. Avgang skjedde fra den østre banen på Gardermoen, 19L. Siden det var februar, betyr avgang etter 1800 at det er mørkt ute så det var ikke så mye å se på i det vi klatret opp mot marsjhøyden på 35000 fot.

Matserveringen kom raskt i gang og vi som hadde forhåndsbestilt mat fikk dette først. Jeg valgte kylling til middag og det smakte slettes ikke verst.

"Chickiiin"
«Chickiiin»

Det er drikke inkludert i måltidet, også vin og øl. Jeg holder meg som regel unna alkohol ombord i fly så det ble et glass eplejuice til å skylle ned maten med. Det er verdt å merke seg at det er kun drikke til maten som er inkludert, og da en gratis enhet. Drikke mellom måltidene må man betale for.
Sjokoladekaken som fulgte med var etter min mening alt for søt og hadde en veldig bløt konsistens. Spiste litt av den, slik at jeg i det minste kunne kommentere den.

Kabinbesetningen ombord, i allefall de jeg var i kontakt med, behersket ikke et skandinavisk språk og var også ganske ustødige i engelsk. Alle anonseringene ombord skjedde kun på engelsk, noen ganger med litt problemer med uttalen. Sikkerhetsdemonstrasjonen var også kun på engelsk. Jeg synes dette var litt merkelig, til tross for at Norwegian Long Haul registrerer flyene sine i Irland. United, et hel-amerikansk selskap hadde annonseringer ferdig innspilt på norsk på flyvningen mellom Oslo og New York. Lufthansa gjør det samme på sine flyvninger til/fra Norge-Tyskland.
Ellers var besetningen hyggelig og serviceinnstilt.

På vei vestover!
På vei vestover!

Man kunne kjøpe pledd og hodetelefoner ombord. Jeg hadde med mine egne hodetelefoner og temperaturen ombord var helt grei for en hybrid dag/natt flyving, men jeg kunne nok tenkt meg å kjøpt et pledd for nattflyvningene. Avreisetidspunktet var som tidligere nevnt på kvelden norsk tid, med ankomst senere på kvelden amerikansk tid (eastern time, -6 timer) Dette er nok ikke helt optimalt for en flyvning vestover, i allefall etter mine preferanser. Man får ikke så veldig mye ut av ankomstdagen når man lander såpass sent. På den positive siden, så kan det kanskje hjelpe litt for justering inn i en ny tidssone, i og med at man kan gå rett og legge seg etter at man har landet.

Mellom middag og snackserveringen før ankomst kunne man bestille snacks og drikke via videoskjermen i setet foran. Jeg prøvde ikke dette selv, men det fungerer slik at du kan bestille litt og litt gjennom flyturen, og betale på slutten. Kabinbesetningen var stort sett fraværende med mindre man «plinget» på dem. Det gjorde også sitt til at det var folk som delvis lå/delvis satt i midtgangen under flyvingen. Det ble også folksomt på et par av radene da noen av passasjerene bestemte seg for å gå fra setet sitt og sette seg på armlenet til midtgangssetene. Besetningen oppdaget jo ikke dette, da de for det meste gjemte seg bak gardina.

Når det gjelder underholdningssystemet, var dette meget bra. Den trykkfølsomme skjermen var av god kvalitet, og responderte godt på fingertrykkene. Systemet er Android, og er også AVOD – audio and video on demand. Her kan man altså pause, spole og spille av innholdet som det passer en selv. Utvalget av filmer var veldig bra og variert. Det var både eldre titler (The Bodyguard) og nyere filmer å velge mellom. Det var også en god del forskjellige TV-serier å velge mellom.
Musikkutvalget var kanskje det som imponerte meg mest. Her var det alt fra det nyeste fra Taylor Swift (for de som liker slikt) til en haug av Beethoven-symfonier. Det var ingenting å si på utvalget av sjangre, i det minste!
Systemet fungerte godt og stabilt gjennom hele turen.

DY 787 IFE

Utvalg av TV-serier
Utvalg av TV-serier

Flyinformasjonen og kartet var også veldig bra. Det er første gang jeg har opplevd at man selv kan styre kartet, zoome inn og ut, bytte kameravinkel osv.

DY 787 IFE
Ved å trykke på øyet nede i venstre hjørnet, får man opp ulike valg for kameravinkel, som rett ovenfra, cockpit, venstre og høyre side av flyet. Meget intuitivt og god underholdning i seg selv.
Informasjon om flyturen. Legg merke til at New York JFK er lagt inn som JFK.
Informasjon om flyturen. Legg merke til destinasjonen. Newark Kennedy. Et av mine favoritt-features er muligheten for å veksle mellom metriske og imperialistiske enheter.

Det er en USB-port i TV-skjermen som du kan bruke til å lade telefonen din eller andre mindre elektroniske duppeditter. På hver 3-seter i økonomi er det også to strømuttak for lading av større elektroniske enheter, som datamaskiner o.l. Det var ikke internett om bord.

Vi hadde ikke så veldig mye motvind på denne turen, og det var heller ikke noe turbulens verdt å nevne. Dermed vet jeg ikke om 787 Dreamlineren takler turbulens bedre enn andre fly. Det er hevdet at 787 Dreamlineren er bedre i urolig luft på grunn av flyets mer fleksible vinger som skal absorbere energi fra turbulens bedre.
Vær og vind er allikevel ikke noe flyselskapene råder over, men jeg synes dette er verdt å nevne allikevel. I det vi passerte Island, lyste nordlyset opp med sitt vakreste show, midt på mørkeste natta. Det var noe helt magisk ved det, særlig for en stakkars søring som ikke er bortskjemt med flotte lysshow på himmelen.

Kabinen ellers virket romslig, selv med 9 seter i bredden. Boeings Sky-belysning var fasinerende i begynnelsen, men etter hvert ble det litt for «nattklubb-aktig» for egen del. Størrelsen på vinduene imponerte meg dog stort. Selv om dette var en kveldsflyving og det var mørkt ute, så var det ikke all verdens mye å se ut av vinduet etter. Men wow, for en forbedring! Man kunne titte ut av vinduet uten å måtte krumme nakken eller vri på hodet.
Det er vanskelig for meg å bedømme, etter kun en flight, om Dreamlinerens kabin hjelper på reiseopplevelsen. Jeg kan allikevel si at jeg sliter med litt tørr hud, og det var merkbart bedre etter en tur med Dreamlineren, kontra andre fly. Dermed er nok luftfuktigheten noe bedre ombord i 787.
Jeg slet allikevel med dårlig nattesøvn de første par nettene i USA, så noen revolusjon når det kommer til jetlag bekjempelse er flyet neppe.

Jeg lot meg allikevel overraske at et såpass nytt fly hadde rukket å få litt «wear and tear» – slitasje. Det var litt slitasje på armlenene og man skulle ikke tro at EI-LNA, Sonja Henie, kom ut fra fødestua i Seattle for under et år siden.

Jeg lar lite forbli utestet når jeg er ute og flyr. Hva er vel mer naturlig enn en tur inn på Dreamliner toalettet?

DY 787 lavatory
Toalettet, eller lavatory som det heter så fint ombord i fly, var romslig. Det beste med det, var allikevel at det var automatisk flushing.
DY 787 lavatory
Vasken var også ganske så genial. Man justerer temperaturen på vannet ved å trykke på den rød eller blå knappen. Når man så tar hendene under krana, kommer vannet automatisk. Dét må vel være lov å kalle en aldri så liten lavatory-revolusjon.

Cirka 1,5 time før ankomst ble vi servert en liten snacks med tilhørende drikke. Det smakte greit men det mettet ikke så voldsomt. Det var nå også tid for å fylle ut tolldeklarasjonen, noe jeg måtte spørre crew om å få, da de ikke hadde kommet rundt med det i løpet av flighten. I alle fall ikke som jeg hadde merket (mulig de var gjennom kabinen mens jeg sov.)

Det ble en lang innflyving over Long Island og omegn, men vi landet i tett snødrev på New Yorks John F. Kennedy flyplass klokken 20.11 lokal tid, 11 minutter etter tidtabell. Det tok nesten 20 minutter før vi parkerte ved terminalen, etter en litt lang taxi fra rullebanen og til gaten.

DY 787 IFE

Jeg kom meg raskt av flyet og frem til immigrasjonshallen. Der ventet jeg litt i overkant av 10 minutter før jeg ble kalt frem og ble stempla inn i Amerika. Det tok litt tid før bagasjen kom, men jeg satt i taxi på vei inn mot Manhatten akkurat en time etter at vi landet på JFK, og 40 minutter etter at vi parkerte ved terminalen.

Hvis du lurer på hvor lang ventetid man kan forvente på de ulike flyplassene i USA, vil jeg anbefale nettsiden til U.S. Customs and Border Protection (CBP) Der er også de ulike terminalene på JFK listet.

Konklusjon

Positivt
+ God komfort ombord
+ God mat
+ Veldig bra underholdningssystem

Generelt sett er jeg godt fornøyd med turen over med Norwegian. Sett i lys av de mange problemene de har slitt med fra starten av, må jeg jo være så ærlig å si at jeg ikke forventet å komme avgårde såpass i henhold til rutetabellen. Da vi kom oss avgårde, var jeg greit fornøyd med produktet ombord. Stolene var gode å sitte i, maten som ble servert smakte godt, og underholdningssystemet var noe av det bedre jeg noen gang har prøvd.

Negativt
– Ingen norske annonseringer ombord
– Avgang og ankomst 15 minutter etter rutetid
– Fraværende kabinbesetning underveis

Det som trekker ned for Norwegian sin del, må kabinbesetningen/selskapet ta ansvar for. For det første synes jeg det var særdeles spesielt at sikkerhetsdemonstrasjonen som ble vist på video ikke var på norsk. Både lyd og tekst var på engelsk. Det er andre ikke-skandinaviske selskap som flyr til og fra Norge som har de viktigste sikkerhetsannonseringene på norsk, i tillegg til engelsk og eventuelt et annet språk også.
Selv om bakkepersonellet trakk fra boardingbroen 15 minutter før tidtabell, startet ikke motorene før 15 minutter etter rutetid, og takeoff skjedde 30 minutter etter rutetid.
Under hele flyvingen var kabinpersonalet fraværende, utenom matserveringene. For å få tak i dem måtte man enten «plinge» på dem for så å vente et par minutter, eller overraske dem i galley hvor de holdt på å pakke om koffertene sine (ja, dette skjedde)


Quickfacts
Rute: DY 7001 Oslo-New York (JFK)
Flytype: Boeing 787-8 Dreamliner
Kabinklasse: Economy
Bookingklasse: LowFare
Sete: 09F
Bonusprogram/poeng opptjent: Ingen
Servering: Middag, snack før ankomst, gratis drikke til måltidene (Plus-pakken)
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: Norwegian.no

 

 

 

Oversikt

Fordeler

God komfort ombord, god mat, veldig bra underholdningssystem

Ulemper

Ingen norske annonseringer ombord, avgang og ankomst 15 minutter etter rutetid, fraværende kabinbesetning underveis

Sete

Mat/drikke

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

Til tross for mange medieoppslag om mange (og lange) forsinkelser, så kom vi oss avgårde sånn høvelig på tid (30 minutter sene) Maten, setekomforten fra bra, og underholdningssystemet er det beste ombord i økonomi blant de selskapene som flyr Oslo-New York.
Betjeningen hadde litt vansker med engelsken, men jeg fikk det jeg trengte.

3.5

Kommentar

  1. Knut sier

    Tusen takk for en god og detaljrik rapport! Vurderer DY transatlanstisk i sommerferien, lurer på om du har noen erfaringer fra eller fikk noe inntrykk av hvordan premium-kabinen var? Prisene for premium ser ut til å være gunstige ifht. tilsvarende produkter hos andre selskap.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Knut!

      Tusen takk for hyggelig kommentar!

      Jeg har faktisk prøvd premium-kabinen tidligere og jeg må si det var bra. God som premium økonomi. Setene var veldig bra faktisk, og kanskje litt bedre enn SAS Plus-stolene på langdistanse.
      Følg med her på Bonusfeber så kan det hende det dukker opp en premium-rapport fra Norwegian også etterhvert 🙂

      Cecilie

    • Øyvind Sæthre sier

      Sitter du på første rad er premiumkabinen god. Da legger du sekken eller kofferten på gulvet og du får en fin tur. Sitter du lengre bak vil seter foran legge seg godt innover deg slik at du må smyge beina ut sidelengs. Sitter du midt på treseteren i midten ønsker jeg deg bare lykke til med å komme deg ut om alle setene foran deg er lagt ned.
      Setet i seg selv er hakket bedre en Air France sin premium economy (eneste tilsvarende jeg har flydd med).
      Servicen ombord de to gangene jeg har flydd premium var ca like fraværende og klønete som i Cecilie sin rapport.

  2. Annelise sier

    God rapport, og jeg deler de fleste av opplevelsene til Cecilie. Jeg synes imidlertid det er helt greit at sikkerhetsrutinene kun leses opp på ett språk, de aller fleste av oss vil bare ha det overstått og gleder oss til det blir stille på flyet. Noen ganger prater de i det uendelige, på både to og tre språk.

    Jeg fløy økonomi JFK-OSL med avgang kl 22:00. Fordi jeg bestilte billetter i siste liten, fikk jeg verken reservere sete eller bestille mat. Dette anbefales ikke. Når man ikke har bestilt mat må man vente til alle som har forhåndsbestilt mat har fått denne, og når de er ferdig å rydde etter matrunden så åpnes snackbaren.

    For meg som ikke hadde bestilt mat var det først mulig å bestille mat rundt kl 01:15 på natten, og da var alle kabinlysene slukket. I tillegg var omtrent alle produktene i snackbaren utsolgt, og jeg endte med å få servert noe helt annet enn det jeg bestilte i snackbaren. Jeg satt på endesete, men det var umulig å sove for de kabinansatte kom borti meg med enten vognen eller seg selv hver gang de gikk forbi.

    Fra OSL-JFK ble jeg oppgradert til Premium. Jeg vet ikke hvorfor, men kanskje fordi flyet var fullt og jeg sjekket inn veldig sent (faktisk 5 min etter at innsjekk egentlig var stengt). Selv om jeg synes økonomi hadde OK komfort gitt den lave prisen, så mener jeg at en premiumbillett er verdt pristillegget. Setet er mye bredere og kan legges langt bak uten å plage de som sitter bak deg (men det er ikke ligge-sete). I tillegg får man tepper «gratis».

    Servicen er derimot langt dårligere enn det man kan forvente på tilsvarende klasser på f. eks SAS (hvis man i det hele tatt kan sammenligne – prisen er jo himmel og hav i forskjell). Betjeningen var stort sett fraværende, og ikke spesielt smilende eller blid. I tillegg besto frokosten av en gigantisk mengde italiensk salat, skinke og en liten Castello-ost (bra!), men problemet var at de kabinansatte gav oss ett mini-mini-mini rundstykke hver, og kom ikke rundt med påfyll. Jeg hadde altså enorme mengder pålegg og ikke noe brød. Osten ble jeg sittende å spise rett fra pakken, uten noe form for kjeks/brød til. Jeg ble ikke mett og synes dette var veldig merkelig.

    Økonomi: Veldig mye for pengene, men bestill mat på forhånd.
    Premium: Ikke sammenlignbart med business hos andre selskap, men man får utrolig mye for pengene.

    Jeg bor på østkysten i USA og flyr tur/retur Oslo veldig ofte pga jobb. Gitt de enorme prisforskjellene nå er det nesten ikke mulig å fly noe annet enn Norwegian.

  3. HaraldOslo sier

    Hei,

    jeg så noen omtalte toalettet på dreamliner som «danseplass», men utifra bildet så det ikke noe større ut enn andre flytoaletter. Du som har vært der, har du noen kommentar?

    Fløy FRA-MIA med Frankfurt A380 og det var langt fra noen danseplass på toalettet der ihvertfall.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Harald!

      Da tror jeg det kommer an på hva slags type dans 😉 Nei, jeg synes ikke det var spesielt romslig på toalettet på Dreamlineren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *