Tekniske problemer: SAS utsetter oppgraderings-auksjonene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Mange SAS passasjerer hadde sett frem til den nye tjenesten hvor det blir mulig å legge inn bud i en auksjon på en oppgradering. Denne tjenesten skulle vært introdusert i går, mandag 25. april, men vi må med skuffelse vente litt til.

I flere uker har SAS skrevet på deres hjemmeside at de fra i dag vil innføre en helt ny måte å tilby oppgraderingr på. Noe vi her på InsideFlyer kunne bekrefte i forrige uke – og på grunn av en feil av SAS sin IT avdeling faktisk kunne avsløre allerede 2 uker før det igjen.

Men det ble dessverre en skuffende opplevelse for de som prøvde å logge inn på SAS sin hjemmeside for å benytte seg av det nye servicetilbudet i dag. Flere kunder som ønsket å benytte tjenesten hadde via Facebook og via kundeservice fått opplyst at tjenesten var noen timer forsinket, men ville blive introdusert i løpet av dagen.

Nå viser det seg at SAS sin IT-avdeling  tydeligvis har større problemer enn forventet, og i følge SAS sin engelskspråklige hjemmeside flysas.com, så vil det nå gå at par dager innen den nye oppgraderings-auksjonstjenesten forventes klar.

Fra flysas.com
Fra flysas.com

Der er i skrivende stund stadig ikke nevnt noe om en forsinkelse på de skandinaviske hjemmesider. Men SAS bekrefter denne utsettelsen på Facebook.

Usikkerhet om OptionTown oppgraderinger
SAS har tidligere meldt fra om at de passasjerer som har har lagt inn anmodning om oppgraderinger via OptionTown vil bli oppgradert frem til og med den 26. april, og deretter vil disse ikke lenger bli vurdert. SAS har sagt opp samarbeidet med OptionTown. Det etterlater alle dem som skal reise i de kommende dager i et «ingenmannsland», hvor det ikke lenger er mulig å oppgradere, med mindre man vil gjøre det for poeng eller kontanter på flyplassen. Denne løsningen gir ikke full adgang til de fordelene som ellers følger med en oppgradering, på samme måte som man heller ikke tjener ekstra bonuspoeng som man ellers har gjort via OptionTown eller den nye oppgraderings-auksjon. Dessuten kan man risikere at det blir en noe dyrere løsning enn å by på auksjon. Det siste vil vise seg når vi ser nivåene for budene.

Vi har i dag hørt fra flere passasjerer som har fått oppgraderinger via OptionTown, også etter den 26. april, til tross for at SAS sier det ikke vil skje.

Når tid OptionTown tilbakebetaler pengene til kunder som i månedsvis har betalt for en potensiell oppgradering, og ikke får den, er uklar. Vi har i flere dager forsøkt å få svar fra OptionTown, men dessverre forgjeves. Når vi spør SAS sin kundeservice får vi bare beskjed om å kontakte OptionTown.

Overgangen mellom OptionTown og den nye oppgraderings-auksjonen er altså mildest talt en tilrotet affære hvor det kan være vanskelig å få klare svar. Spesielt i forbindelse med tilbakebetaling av beløp som for lenge siden er overført til OptionTown.

Mens vi ser frem til å se den nye servicen i aksjon en av de nærmeste dagene, så må vi også konstatere at introduksjonen av denne servicen ikke er blant SAS sin IT-avdelings beste stunder. Verken i forbindelse med «lekkasjen» som de gjorde tilgjengelig allerede i starten av april, eller etter dagens flopp av en lansering på hjemmesiden.

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *