Mine 25 år som EuroBonus-medlem (del 2)

25 År som EuroBonus-medlem

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som medlem av EuroBonus siden starten i april 1992 har jeg opplevd mange oppturer og nedturer. I 1992 var internett fremdeles ikke tilgjengelig for folk flest, så all kommunikasjon foregikk pr. brev eller telefon. I begynnelsen kunne man opptjene poeng hos SAS, tre andre flyselskaper og Hertz. Mye har skjedd på 25 år og poengopptjeningen har gått både opp og ned. For denne artikkelen har jeg vært i kjelleren og funnet fram mine gamle poengoversikter.

Hvis du ikke fikk med deg første del av Mine 25 år som EuroBonus-medlem, kan du lese den her.

Fram til i 1996 kommuniserte SAS først og fremst med medlemmene sine via telefon eller brev, som den gang kunne være fremme neste dag. I en «Account statement» fra juli 1996 skriver SAS EuroBonus:

Du finner EuroBonus på SAS sin hjemmeside, SAS Travel Navigator på adressen http://www.sas.se. Sidene inneholder siste nytt, informasjon om EuroBonus spesialtilbud, samt hvordan du kan opptjene ekstrapoeng med SAS og partnere. EuroBonus-sidene har også en «Bonus Travel Simulator», hvor du kan simulere din neste bunusreise og umiddelbart få informasjon om hvor mange poeng du må bruke på enhver bonusreise. Dette er EuroBonus sin første fase på internett. I nær fremtid vil du bli presentert for flere nye muligheter med EuroBonus på internett.

Ja, slik startet EuroBonus på internett og siden gang har det stadig vært forbedringer å se fram til.

Star Alliance

Neste store gjennombrudd kom da SAS, sammen med Lufthansa, United, Air Canada og Thai, i 1997 stiftet Star Alliance. Dette var den første av de tre store internasjonale alliansene mellom flyselskaper. Det betydde at det ikke lenger bare var SAS man fikk basispoeng fra, men at man kunne reise til en rekke nye destinasjoner og få basispoeng tilsvarende mileage. I dag har Star Alliance 27 medlemmer med mulighet for poengopptjening. I alle fall på dyrere billetter.

Endelig gull

Da jeg i 2000 begynte å reise mye i jobbsammenheng i Business Class, ble jeg først for en kort periode sølvmedlem. Ikke lenge etterpå fikk jeg endelig det ettertraktede EuroBonus gullkortet. Endelig skulle jeg få tilgang til loungene! I tillegg fikk jeg i årene etterpå mange gratis oppgraderinger på reiser til USA.

Foruten Star Alliance-partnerne ble det også mulig å opptjene ekstrapoeng hos blant annet Icelandair, Air Greenland og Diners.

I 2003 fikk man også 25 prosent flere basispoeng som gullmedlem og 15 prosent ekstra som sølvmedlem. Dessuten ble det nå også mulig å tjene poeng med SAS MasterCard.

SAS EuroBonus vant på denne tiden en rekke Freddie Awards. Blant annet for beste nyhetsbrev, beste hjemmeside, beste gullprogram for frekvente reisende og beste markedsføring.

Nedturen begynner

Etter 11. september 2001 begynte dessverre å gå den andre veien.

Jeg var selv på en konferanse i Atlanta tirsdag den 11. september og hadde billett hjem med Lufthansa påfølgende fredag. På flyplassen fikk jeg vite at flyet mitt var kansellert fordi man ikke var kommet skikkelige i gang igjen enda. Jeg fikk så vite at jeg ikke kunne reise hjem igjen før onsdagen etter fordi alle fly var utsolgt. Det kunne jeg selvfølgelig ikke slå meg til ro med, så jeg møtte opp på flyplassen dagen etter i Lufthansa check-in. Jeg hadde bare Economy-billett, men med gullkortet i hånden stilte jeg meg opp i First-køen, ved siden av den lange Business-køen og ende lengre Economy-køen. Her anerkjente de Star Gold, så jeg kom meg endelig hjem igjen.

Dette gikk dessverre også utover flyselskapenes økonomi. Poengopptjeningen ble sakte, men sikkert redusert, spesielt for billige billetter og hos partnere. I desember 2008 fløy jeg med SAS CPH-EWR og fikk stusselige 1250 poeng for turen, akkurat nok til to kinobilletter. Til gjengjeld kunne tjene 500 ekstrapoeng ved å booke bonusreisen selv på nett i 2010.

En tur innom Miles & More

En medvirkende årsak til flyselskapenes dårlige økonomi er jo at de fleste i dag flyr Economy i stedet for dyre seter lenger fram i flyet. Dette gjelder også undertegnede, så i 2009 bestemte jeg meg for å opptjene mine miles i Lufthansa Miles & More, da de fleste av oversjøiske reiser var med Lufthansa-gruppen. Jeg ble Frequent Traveller (sølvmedlem) hos Lufthansa etter et par oversjøiske flyvninger, fikk masse poeng og loungetilgang på mange flyplasser.

Dessverre begynte Lufthansa også å redusere opptjeningen på de billige billettene. Samtidig hadde SAS økt opptjeningen på sine egne ruter og ikke minst hadde SAS også åpnet flyruter til Los Angeles og San Fransisco. Derfor er jeg nå igjen gullmedlem i SAS EuroBonus.

25 År som EuroBonus-medlem

Dessverre har jeg ikke vært gullmedlem i ti år sammenhengende. Jeg fikk derfor ikke livslang status som gullmedlem da jeg rundt 60 slik som mange av mine jevnaldrende kollegaer.

Jeg har flydd 431 220 miles med SAS siden 2003, som tilsvarer 10,76 ganger rundt jorden.

< Les del 1 her

Den artikkelen er skrevet av Per Danielsen for vår søsterside InsideFlyer.dk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *