Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som medlem av EuroBonus siden starten i april 1992 har jeg opplevd mange oppturer og nedturer. I 1992 var internett fremdeles ikke tilgjengelig for folk flest, så all kommunikasjon foregikk pr. brev eller telefon. I begynnelsen kunne man opptjene poeng hos SAS, tre andre flyselskaper og Hertz. Mye har skjedd på 25 år og poengopptjeningen har gått både opp og ned. For denne artikkelen har jeg vært i kjelleren og funnet fram mine gamle poengoversikter.
Denne artikkelen ble første gang publisert i mai 2017
I 1992 var jeg ansatt hos Danmarks Tekniske Universitet og hadde noen reiser i året til blant annet Paris og Stockholm. Da jeg fikk høre om det nystartede EuroBonus-programmet, meldte jeg meg inn og tenkte at reisingen nok kunne gi en bonusreise på et eller annet tidspunkt. 2500 poeng i velkomstbonus fikk man jo også.
Månedlige kontoutdrag i posten
Jeg husker ikke det nøyaktige tidspunktet for når jeg meldte meg inn og jeg har heller ikke tatt vare på brevet som kom med mitt første EuroBonus-kort. På mitt første kontoutdrag datert 31.05.1992 har jeg opptjent 2500 poeng i velkomstbonus, men på hjemmesiden står at jeg har vært medlem siden juni 1992. Det skal sies at dette ikke er siste gang det dukker opp problemer med registreringen.
Hvis det hadde vært bevegelser på konto i løpet av måneden mottok man et brev med transaksjonsoversikt, eller Account Statement. I bildet over ser du en av mine første Account Statement-brev. Oversikten viser at CPH-CDG gir 2400 poeng i C-klasse, som den gang het EuroClass. CPH-BER ga 600 poeng bak gardinen i Tourist Class.
Utgangspunktet for poengopptjeningen var at man fikk 600 poeng bak gardinen hvis reisen var under 600 miles. Hvis reisen var over 600 miles fikk man minst 1200 poeng. Det betyr at en reise til Madrid ha 1300 poeng da avstanden er 1279 miles. Reiste man i EuroClass ga dette dobbelt opptjening, derav 2400 poeng til Paris.
Dessverre fikk man bare 600 ved å fly CPH-LHR, da Heathrow kun 596 miles fra Kastrup, mens Birmingham, som ligger 622 miles fra Kastrup, ga 1200 poeng bak gardinen.
Bare noen få flyselskaper ga poeng
I begynnelsen kunne man foruten SAS også tjene poeng hos ANA, Austrian og Swissair, men bare mellom Skandinavia og flyselskapets hjemland. SAS-hotellene ga 500 basispoeng, mens leiebil fra Hertz ga 500 ekstrapoeng.
I tillegg fikk man 5000 basispoeng hver gang man hadde flydd 20 segmenter i EuroClass. Man fikk også 100 ekstrapoeng hvis man benyttet «SAS Express Check-in», som var forløperen til dagens innsjekkingsautomater. Den gang fløy man jo fortsatt med papirbilletter, så SAS hadde laget et lite hefte med en detaljert veiledning til hvordan man kunne sjekke inn selv.
I 1994 måtte man samle 30 000 poeng for å bli sølvmedlem, noe jeg ikke hadde noen mulighet til å oppnå med reisemønsteret mitt den gang.
Ved utgangen av 1995 kunne man opptjene poeng hos Air New Zealand, Austrian, British Midland, Continental, Qantas, Swissair, Avis og Hertz, samt en rekke hoteller. Det var riktig nok kun snakk om ekstrapoeng.
I neste artikkel skal jeg fortelle mer om hvordan EuroBonus kom på internett.
Den artikkelen er skrevet av Per Danielsen for vår søsterside InsideFlyer.dk.
Martine sier
Spennende innlegg. Rart å tenke på at flybonuser fantes da og hvor mange poeng Per må ha tjent opp over årene. Gleder meg til del 2.
Martin sier
Hei Martine,
hyggelig at du likte innlegget. Del 2 ligger ute om du ikke har sett det allerede og kan leses her:
https://insideflyer.no/25-ar-som-eurobonus-medlem-del2/