Test: Hilton Madrid Airport

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flyplasshotell er på mange måter en egen type hotell. De skiller seg fra mange andre hotell ved det faktum av at de aller aller fleste gjestene kun skal være der i en svært kort tidsperiode (gjerne kun én natt). Hotellene er da ofte bygget rundt nettopp dette konseptet, mer enn at de er ment å være et kvalitetshotell for ferierende som skal tilbringe en uke eller to som gjest. Hilton Madrid Airport er intet unntak fra denne trenden, men hotellet gjør jobben som «overnattingsmaskin» på en veldig grei måte.

Hotellet ligger ikke på selve flyplassen, men en liten kjøretur unna. Det tilbys gratis shuttle som går til og fra hotellet med 20 minutters mellomrom, stort sett hele døgnet (med unntak av midt på natten). Kjøreturen tar fort en 12-15 minutter fra du går ombord til du er fremme.

Hilton Madrid Airport ligger litt for seg selv, så det er lite av øvrige servicetilbud tilgjengelig i umiddelbar nærhet. Hotellet består av to «tårn» (de er kun 6 etasjer høye, så tårn er kanskje litt vel ambisiøst, men det er slik hotellet selv omtaler bygningene), som hver huser hotellrom i alle etasjer. Det var kun det ene tårnet som var i bruk under mitt opphold og jeg mistenker at man primært benytter seg av tårn nummer 2 når det er høysesong og/eller konferanser, kurs eller annet som foregår i hotellets konferanseavdeling.

Når man bor på Hilton er det deres eget lojalitetsprogram HHonors som gjelder. Status i programmet vil kunne gi deg oppgraderinger og diverse andre fordeler under oppholdet. Hilton har også samarbeid med en rekke flyselskaper, så det vil også være mulighet å samle bonuspoeng hos flyselskapet om du heller ønsker det.

Innsjekk og rom
Jeg ankom hotellet ganske sent på kvelden etter en varm og klam kjøretur med hotellets shuttlebuss. Ulempen med å ankomme hotellet på denne måten er at det gjerne er ganske mange som kommer akkurat samtidig, så også kvelden jeg kom.

Hotellet bemannet to innsjekkingsskranker, men unnlot først å ha personale i den egne skranken for HHonors-medlemmer, noe som jo tar bort litt av fordelen med å inneha status i deres eget hotellprogram. Skranken ble likevel bemannet etter noen minutter og jeg kunne starte innsjekk.

Rommet var bestilt ved bruk av bonuspoeng. På grunn av Gold i HHonors fikk jeg tildelt et rom i øverste etasje som gir tilgang til «Executive Lounge» (som var stengt på tidspunktet), gratis frokost og gratis internett. Stor kudos for at HHonors inkluderer frokost for sine statusmedlemmer, men jeg syns fortsatt det er smålig å ikke tilby gratis internett til alle gjester i herrens år 2015. Det var litt vanskelig å få koblet til internett, men når det først fomlet seg til å fungere, var hastigheten og stabiliteten god.

Rommet hadde en ganske stor dobbeltseng (Queen size), et pent bad med separat dusj og badekar (stort pluss), samt en lenestol, arbeidspult og et garderobeskap i tilknytning til gangen. Rommets størrelse var helt standard for flyplasshoteller i denne prisklassen. Rom i 6. etasje ga også en fin utsikt over det lille man har å se på i området.

Hotellet er ikke helt nytt, men fremstod likevel som relativt moderne i utformingen. Farger og materialvalg gjorde rommet mer «fresht» enn alderen kanskje skulle tilsi. Det var lite å utsette på vedlikeholdet av rommet, og renholdet var også bra. På badet fant man det vanlige av amenities (shampoo, bodylotion etc) som var levert av PeterThomasRoth.

Det var satt frem to flasker vann som var gratis. Det var i tillegg en kaffepakke som inneholdt pulverkaffe og forskjellige sorter te (med tilhørende vannkoker) som man fritt kunne forsyne seg av. Rommet hadde også minibar med et helt ok utvalg av snacks og drikke. Prisene var helt tydelig satt av at det ikke finnes konkurranse i nærheten, for 5€ for en boks cola eller en liten sjokolade er ganske stivt.

Utsikt
Utsikt

En ting jeg personlig liker på hotellrom er at det er mulig å finne strømuttak, uten å måtte flytte på møblement og koble ut hotellets egne duppeditter. Her har både Hilton i Frankfurt og Hilton Madrid Airport vært skikkelig flinke. Rommet hadde godt med strømuttak, både på arbeidspulten og på nattbordene. Stort pluss.

Det var ikke spesielt varmt i været da jeg besøkte Madrid, men det virket likevel som om hotellets aircondition fungerte ganske bra. Den støyet lite og holdt temperaturen til et behagelig nivå. Jeg likte likevel ikke at man ikke kan sette nøyaktige grader, men heller prøve seg frem på skalaen som går fra -5 til +5 av en middelverdi som for meg er ukjent.

Viktigste punkt når man er på hotell er, etter min mening, kvaliteten på sengen. Etter å ha opplevd elendige puter på Hilton Frankfurt Airport, var det glede å se at putekvaliteten i Madrid var langt bedre. Her var det et par tilgjengelige puter med varierende fasthet og støtte. Sengen var imidlertid litt under hva jeg kvalitetsmessig forventet å finne. Jeg sov helt greit, men jeg opplevde ikke komforten som helt i toppsjiktet. Sengen var rett og slett litt under pari for et hotell i denne prisklassen.

Rommet for øvrig var behagelig og pent. På badet fant man separat dusj og badekar, noe jeg liker meget godt, fremfor å måtte stå oppi badekaret for å dusje enten man ønsker eller ikke. Man fant også alt man forventer på rommet, herunder safe, hårføner på badet, TV på veggen, bagasjestativ osv.

Hotellets fasiliteter
På morgenen etter ankomst var det på tide og sjekke ut noen av hotellets fasiliteter. Jeg startet med å bevege legemet ned i den store frokostsalen som ligger på bakkenivået. Her fant jeg en ganske standard frokostbuffet (til å være et hotell av Hiltons klasse). Her var alt som er inkludert i en vanlig «continental breakfast», i tillegg til varmt tilbehør som eggerøre, stekt egg, bacon, pølser osv. Det var salatbar og også mye frukt tilgjengelig. For de som ville avslutte med noe søtt, var det også litt bakverk satt frem. Alt i alt en veldig grei frokostbuffet, uten de store høydepunktene (omelett etc) som man kanskje oftere finner på hoteller som ikke faller i klassen «flyplasshoteller».

Jeg ønsket å sjekke ut Executive Lounge, men fant denne stengt, til tross for at åpningstidene på døren anga 06:00. I etasjen hvor loungen var plassert var det imidlertid satt ut en svært forenklet frokostbuffet og enkle bord og stoler. Her kunne man i fred og ro nyte en enkel frokost om man ikke ønsket å ta turen helt ned til den større frokostsalen. Når man sitter i etasjen ser man rett ned på buffeten, ettersom hotellet har et stort atrium som går fra bunn til topp i begge tårnene.

Det er helt tydelig at hotellet er populært som hotell for de som ønsker å holde møter eller konferanser. Hotellets konferanseavdeling er stor og kan nok tilpasses til de fleste typer forretningsarrangementer. Her har du alt fra små møterom til store «ballrom», som nok også kan benyttes til private fester som bryllup eller lignende. Hotellet var visstnok blitt kåret til beste hotell for disse formålene flere ganger, noe jeg kan forstå. For hotellet virket å være godt tilrettelagt og med store tilpasningsmuligheter.

I første etasje har hotellet en egen bar og en egen restaurant. Jeg fikk dessverre ikke muligheten til å spise her ved dette oppholdet, men restauranten virket innbydende innredet og møblert, samtidig som menyen så ut til å kunne tilby litt av hvert til en ikke alt for gæern pris.

Det var tilgjengelig treningsrom, spa og et lite svømmebasseng for de som ønsker å holde kroppen i form. Treningsrommet var absolutt ikke stort, så jeg opplevde at det ble litt trangt om plassen. Med tanke på at det var ganske lavt belegg under mitt opphold, anser jeg treningsfasilitetene som litt små for hotellets størrelse, da det allerede føltes fullt under mitt besøk.

Service
Under mitt opphold var servicen til alle jeg møtte rimelig lik. Dette er derfor et punkt hvor jeg føler at man ikke bare er preget av ett menneskes dårlige eller gode dag, men kan gi et ganske godt bilde av det generelle servicenivået på hotellet. Konklusjonen min er midt på treet. Det var lite negativt å sette fingeren på, men heller ingenting man trenger å rose ekstra for. Servicen var korrekt nok, men verken spesielt raskt eller med noen innlevelse utover hva man forventer. Igjen er dette noe som er helt «standard» for det jeg i denne artikkelen har omtalt som en stor «sovemaskin». Man har mange gjester og ser svært mange av de kun en eller maks to ganger i løpet av oppholdet, så personalet har lite forutsetninger for å opparbeide noe kjennskap til den enkelte gjest eller skape noen servicerelasjon utover hva man må kunne forvente. For mange er nok dette helt flott, ettersom man stort sett er her for å sove før neste fly tar deg videre?

Konklusjon
Hilton Madrid Airport er et godt flyplasshotell som innfrir på de fleste punkter. Pene og relativt moderne rom med gode fasiliteter trekker opp, mens det trekkes litt for kvaliteten på sengen. Service og servicetilbudet for øvrig er helt på det jevne og som forventet på et slikt hotell. Det er og blir et flyplass-/konferansehotell, men Hilton Madrid er kanskje det beste alternativet i området til nettopp de formålene.

Oversikt

Fordeler

- Relativt moderne
- Pene rom

Ulemper

- Litt dårlig kvalitet på sengen
- Litt upersonlig

KOMFORT/ROM

FASILITETER

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Hilton Madrid Airport er et godt flyplasshotell som innfrir på de fleste punkter. Pene og relativt moderne rom med gode fasiliteter trekker opp, mens det trekkes litt for kvaliteten på sengen. Service og servicetilbudet for øvrig er helt på det jevne og som forventet på et slikt hotell. Det er og blir et flyplass-/konferansehotell, men Hilton Madrid er kanskje det beste alternativet i området til nettopp de formålene.

3.6

Kommentar

  1. Norfindir sier

    HHmembers får nå gratis «standard» internet uansett status, men det er snakk om at gold+ members får gratis høyhastighet.. Men ikke mange hotell har endret på tilbude til å ha to hastigheter, så på mange får nå alle HHmembers den samme hastigheten.
    Så kan man jo diskutere om det er en devaluering av Gold..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *