Vi prøvekjører nye Norwegian Premium fra London til Buenos Aires

Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

InsideFlyer hadde fornøyelsen av å være en av de første medier i verden til å fly til Buenos Aires med Norwegian. Dette var også vår første tur i den nye og utvidede Norwegian Premium, og du skal her få vår første anmeldelse av den 14 timer lange flyturen.

Drømmen om å se Syd-Amerika kan virke fjern for mange. Vi har ingen direkteruter fra Skandinavia og den 14 timer lange turen over Atlanterhavet kan få en tur til New York til å virke som en kort innenriksflyvning. En total reisetid på oppimot et døgn må påregnes.

Flyturen fra London til Buenos Aires tok totalt 14 timer. Kilde: flightradar24.com

Den største showstopperen er nok for mange å måtte sitte som sild i tønne i en ubehagelig trang økonomiklassekabin. En tur/retur i businessklasse med for eksempel Lufthansa ligger gjerne på rundt 30 000,- og er for mange ikke et alternativ.

Norwegian har med sin nye rute fra London-Gatwick til Buenos Aires gjort veien fra drøm til virkelig litt kortere. Gode forbindelser fra Oslo Lufthavn gjør at det er mulig å få en total reisetid på litt over 18 timer. Dessuten tilbyr Norwegian Premium-produktet sitt på rutene som går med Boeing 787 Dreamliner, noe som gjør turen langt lettere og det til pris som er overkommelig for de fleste.

Norwegian Premium sete
Norwegian Premium gjør flyturen langt mer behagelig, til en pris som er levelig for de fleste.

«Nye» Norwegian Premium

Norwegian Premium tilsvarer på mange måter det vi kjenner som SAS Plus eller Premium Economy fra mange andre flyselskaper. Produktet er en slags mellomting mellom økonomi og business, hvor setene er bredere og benplassen langt bedre enn på økonomiklasse. Setet kan også legges halvveis ned og gir en langt mer behagelig sovestilling.

Dagens flyvning betjenes av en splitter ny 787-9 Dreamliner som har sin første kommersielle tur i dag. Flyet er som det første i Norwegians flåte utstyrt med den nye Norwegian Premium-kabinen. Forskjellen fra den gamle premiumkabinen er i all hovedsak at kabinen er utvided med tre rader. Den nye kabinen føles derfor langt mer romslig og gir etter min mening en bedre passasjeropplevelse. Setene har dessuten fått en mindre overhaling hva angår funksjonalitet og det føles som det nye setet er lettere å lene tilbake og at benstøtten er lettere å slå ut.

Setet

Benstøtten er noen av det beste med setene i Norwegian Premium. Den støtter bena hele veien ned og har en fotskammel som kan slås ut om man vil sitte og jobbe, og slås sammen når man skal sove. Hodestøtten er også svært god. Den kan formes etter hodet og reguleres i høyden slik at fungerer som en god hodepute.

Norwegian Premium sete
Benstøtten og hodestøtten er noen av de beste setefunksjonene i Norwegian Premium. Foto: Norwegian

Setet gir et godt utgangspunkt for god nattesøvn, men det som virkelig gjør forskjellen og som gjør det til en fornøyelse å fly så langt er atmosfæren om bord i Boeing 787 Dreamliner. Luften er lett og behagelig takket være det fantastiske klimaanlegget, samtidig som vinduene dimmes gradvis for å skape samme dagslysforhold som på destinasjonen. Stemningsbelysningen i kabinen har også en beroligende effekt. Av totalt 14 timer om bord sov jeg i åtte av dem, og jeg hadde hverken problemer med å få sove eller vondt i kroppen da jeg våknet.

Mat og drikke

Premium-billetten inkluderer to måltider. Et større kveldsmåltid og et mindre måltid til frokost. Drikke, både med og uten alkohol, er gratis under hele reisen. Maten virket i sin presentasjon som noe et hvilket som helst annet flyselskap kunne ha servert i økonomiklasse. Den var imidlertid god og for første gang på en klasse lavere en businessklasse har jeg fått servert mørt kjøtt og brød som ikke var tørt. Alt i alt et svært bra måltid som besto av en oksestek med små poteter og saus, en bulgursalat og mazarinterte til dessert med en kopp kaffe og en Baileys.

Servering nummer to var en klassisk frokosttallerken med egg, bacon, bakt tomat og stekte champignoner. Frokosten ble servert med fruktsalat og en croissant med marmelade ved siden av. Meget velsmakende og igjen var smaken langt bedre enn presentasjonen.

Norwegian Premium skjerm
Man kan enkelt bestille drikke, snacks eller duty free-varer direkte fra skjermen i setet.

Hvis man ønsker drikkevarer eller snacks under turen behøver man ikke å tilkalle personalet. Skjermen i underholdningssystemet fungerer også som en meny hvor du kan bestille drikke og snacks. Drikke er gratis i Norwegian Premium, mens snacks koster fra to til ti dollar. Det går maks fem minutter fra bestillingen er sendt til den leveres ved setet. Det samme gjelder for Duty Free shopping som også foregår via skjermen. Når man er ferdig med å shoppe drar man kortet i skjermens kortleser og varene leveres ved setet kort tid etterpå.

Fasiliteter

Det var selvfølgelig egne toaletter reservert for reisende i Norwegian Premium. Toalettene er imidlertid like klaustrofobiske som resten av flyets toaletter og den eneste fordelen er at man som regel slipper å stå i kø.

Service

Kabinbesetning var svært hyggelig og imøtekommende. Litt utradisjonelt besto besetningen utelukkende av menn, men utført jobben på en svært profesjonell måte. De hadde tydelig fått god opplæring og tok seg tid til å småprate med passasjerene, noe jeg i alle fall synes er hyggelig på lange flyturer.

Totalt sett var det en svært behagelig opplevelse å fly Norwegian Premium til Buenos Aires og viktigst av alt, jeg ankom reisemålet uthvilt og klar for en ny dag. Her er også Norwegians avgangstider på denne ruten optimale, siden man tar av kl. 21:30 og lander i Buenos Aires neste morgen.

Visste du at du også kan delbetale denne turen med Cashpoints fra Norwegian Reward? Les deg opp i vår nye guide til Norwegian Reward og guiden alt du behøver å vite om Norwegian-kortet.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig skrevet av Peter Krogh Frausing hos InsideFlyer.dk.

Foto: Peter Krogh Frausing
Forsidebilde: media.norwegian.com

Oversikt

Fordeler

Setekomfort
Kabinbesetning
Nye fly

Ulemper

Presentasjon av maten

Sete og komfort

Mat og drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Jeg hadde en virkelig god tur hvor jeg ble tatt godt vare på av besetning og setekomforten tillot en god natts søvn underveis. Presentasjonen av maten er imidlertid noe Norwegian gjerne kan jobbe litt med i fremtiden. Alt i alt en god opplevelse.

4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *