Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
På min siste reise til det afrikanske kontinentet valgte jeg en vri som gjorde at jeg fikk forsøkt Air France sin Businessclass på hjemturen, fremfor KLM som har jeg ofte har reist med. Ettersom KLM og Air France deler bonusprogram (Flying Blue) var opptjeningen poengmessig ganske lik, så jeg tenkte at litt variasjon kunne være å foretrekke. Turen var en nattflight fra Lagos til Paris og jeg hadde godt med tid da jeg datt ned i en av de få ledige stolene i SkyTeam sin lounge på Murtala Muhammed Int. Airport.
Lounge og boarding
For å si det med en gang: flyplassen i Lagos er ikke spesielt innholdsrik eller av en standard man er vant til fra europeiske storflyplasser. Tilbudet både matmessig og shoppingmessig er dårlig, temperaturen i terminalbygningen er høy og tilgang til en mer avslappende lounge er ofte svært velkomment. Det er ganske mange forskjellige lounger på flyplassen, men ingen er av en spesielt høy standard. Skyteam sin lounge er av god standard, men den er liten og dermed ofte tilnærmet full. Det er gode stoler med innebygd mulighet for strømuttak til lading av elektroniske artikler. Internett er gratis, men fungerer bare tidvis. Utvalget av mat og drikke begrenser seg til et ganske basisutvalg av mineralvann, brus og litt øl, samt fingermat. Uansett en helt ok plass om man har litt ventetid.
Prioritert boarding på disse flygningene fungerer på den måten at SkyPriority boarder til sist. Personalet i loungen gir altså beskjed når det er klart for reisende med Skyteam status eller som reiser i Business. Man går da ganske direkte til gate og gjennom en siste sikkerhetssjekk før man går ombord og finner plassen sin.
Ombord
Det var FG-ZCA (en Airbus A330-200 levert i 2001) som skulle fly oss til Paris denne natten. Førsteinntrykket av både kabinen og besetningen var absolutt bra. Air France har innredet kabinen i ganske lyse og fine farger som gjør at man får en god romfølelse og kabinen virker luftig. Besetningen var tilstede for å ta evt. jakke og velkomstdrink i form av vann, juice eller champagne kom raskt.
Setet er ikke blant de aller nyeste, men det var behagelig å sitte i. God plass til beina og pute og pledd lå klart i stolen da vi kom ombord. Det er ikke like mange innstillingsmuligheter på setet som bla. KLM har på sine fly som ofte flyr samme strekningen, men jeg fant likevel setene hos Air France mer behagelig enn KLM sine NEV-seter som jeg har omtalt tidligere. Setene var satt opp i en 2-2-2 konfigurasjon, så har man vindusplass vil man måtte klatre over naboen om man må på toalettet ila. natten.
Underholdningssystem
Ombord finner du et underholdningssystem som ikke er av helt nyeste type, men som jeg føler fungerte ganske godt. Skjermene er små, men de har en grei fargegjengivelse ifht. en del andre jeg har reist med. Jeg så både en film og en amerikansk sitcom på skjermene og det fungerte ganske godt, til tross for den omtalte skjermstørrelsen. Det var litt vanskelig å få koblet til egne hodetelefoner da inngangen for disse var godt gjemt under armlenet, innunder et lite oppbevaringsrom. Selve navigeringen på underholdningssystemet fungerte helt greit ved hjelp av joystick i setet. Når det kom til utvalget av filmer og serier var dette svært likt det KLM tilbyr på sine langdistanseflygninger (trolig et samarbeid?). Dette er ikke noe negativt i seg selv, for utvalget er helt OK og de fleste vil nok finne noe som interesserer.
Mat, drikke og service
Det ble delt ut en liten informasjonsbrosjyre som, forutenom litt informasjon om Air France, inneholdt dagens tilgjengelige meny og drikkevarer. Personalet delte i tillegg ut et amenity kit med litt toalettsaker. Til forrett ble det delt ut «Duck foie gras, dried beef, avocado salad with red pepper», mens man kunne velge mellom hovedrettene «Sauté of beef» eller en dagens rett som var fisk. Jeg gikk for Sautéen! Både forrett og hovedrett smakte godt, hovedretten faktisk meget godt. Til dessert var det sjokoladebrownie med vaniljesaus. Drikkeutvalget var helt greit, men kunne kanskje vært enda litt bedre. Champagnen var Billecart-Salmot Brut Réserve og de hadde også et par ok røde viner å velge mellom. Et godt måltid og helt på høyde med de fleste andre europeiske selskapers businessclass jeg har fløyet.
Hva angår servicen ombord på Air France er det lite å utsette. Jeg hadde et opplagt og hyggelig crew som alle snakket meget godt engelsk (!). De var tilstedeværende, høflige og fremstod som profesjonelle. Om man skal være veldig kritiske kan man si at de kanskje var litt for «stive» i sin service, men dette vil uansett bli en smakssak og veldig person-/crewavhengig. Jeg liker den litt mer uformelle og humørfylte servicen jeg ofte får hos bla. KLM.
Søvn og ankomst Paris
Da måltidet var spist var det på tide med litt søvn. Stolene fungerte helt greit for å få seg noen timer søvn, til tross for at de ikke er fully-flat. Setene kunne legges ganske langt bak og man fikk ganske bra privatliv i setet. Like før ankomst fikk jeg servert en kopp med kaffe, et glass med juice og en liten snack i form av hvetebakst. Landing og ankomst til Paris’ hovedflyplass Charles De Gaulle like etter.
Konklusjon
Air France leverte en meget god opplevelse på denne nattflighten. Det er lite å utsette på reisen, men fully-flat seter og oppdatert underholdningssystem begynner å bli en standard i bransjen, så her må Air France også levere for å henge med (les mer om Air France nye businessclass i denne artikkelen). God mat og god service gjør at helhetsinntrykket var meget godt!
[box style=’info’] Vil du vite mer om Air France og Flying Blue? Se vårt forum! [/box]
Legg igjen en kommentar