Airbus starter prøveflygninger av A330neo

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Et nytt medlem av Airbus A330neo-familien har vært på sin første test-flyvning.  Flyvningen med den nye A330-800 startet i Toulouse-Blagnac Airport og varte i fire timer og fem minutter.

 

A330-800 er det andre medlemet av A330neo-familien og er det mest effektive entry-level long-range widebody flyet. Det skal supplere A330-900 versjonen, som har en lengre kropp og den laveste omkostning per seat-mile blant mellomstore widebody fly. A330-900 vil før årets utgang bli tatt i bruk av TAP i Portugal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Catherine Schneider var med på premiereflyvningen som Airbus Flight Test Engineer, hvor hun overvåker systemene i real-time på en flight-test-engineer’s (FTE) station.

Utviklingsprogrammet for A330-800 vil omfatte 300 timer i luften med en planlagt endelig sertifisering i 2019.

A330-800 og A330-900 har mer en 99 prosent samme oppbygning og de deler den samme rating med de øvrige medlemmer av Airbus A330 familien. Dessuten har de to A330neo fly samme rating som A350XWB, som gjør at pilotene lett kan skifte mellom de enkelte flytyper.

Passasjerkapasiteten i A330-800 er 257 passagerer I en tre-klasse konfigurasjon. Den lengre A330-900 har plass til 287 passasjerer i en tilsvarende layout.

A330neo har den mest støysvake og mest komfortable kabinen i sin kategori. Den er forsynt med den nye ”Airspace by Airbus” kabininnredning, som byr på LED belysning, nye toaletter og det nyeste innenfor in-flight entertainment.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rolls-Royce’s Trent 7000 motorer driver A330-800 og A330-900, som gir en betydelig besparelse på drivstoffet. Med en besparelse på 25 prosent i forhold til tidligere generasjoner kan A330neo fly lengre med et lavere drivstoff-forbruk. Det gir i en rekkevidde på opp til 8.150 nautiske mil eller 17 timer i luften, som gjør det mulig å fly mellom Sydøst-Asia og Europa. Eller mellom København og syd amerikanske destinasjoner som f.eks. Buenos Aires og Santiago de Chile.

A330-800 er derfor en opplagt kandidat til å avløse eldre Boeing 767, Airbus A330-200 eller fire-motors Airbus A340.

Foto ©Airbus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *