Her er alt du trenger å vite om det nye mat- og drikkekonseptet «New Nordic by SAS»

New Nordic by SAS

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

InsideFlyer var invitert på lansering av det nye mat- og drikkekonseptet «New Nordic by SAS» som innføres på alle SAS’ flyvninger i Norden og Europa den 28. mai 2017. Få overblikket i denne artikkelen.

Vi gjør en analyse av forskjeller i både servering og innhold mellom nåværende og det nye konseptet, som vil tre i kraft 28. mai 2017. Totalproduktet er etter vår mening blitt bedre, men det er fortsatt noen hull i osten som du bør være klar over.

Den nye ”kuben” og emballasjen generelt

Det er godt tenkt av SAS, å tenke hele prosessen gjennom. Så med selve handlingen av å spise mat om bord, hvor du ofte sitter seks på samme rad, er det et kjent problem at det ofte kan bli litt trangt for de reisende. SAS har med den nye «kuben» og måten maten er tilberedt og servert på et bevis på at du i de fleste tilfeller kan spise alt uten å bruke kniven – og dermed med én hånd.

Det betyr at du kan ha din iPad på bordet sammen med maten. Er din bærbare en av de mindre, og du har en veldig stødig hånd, så er denne kombinasjonen også mulig.

Kvalitet og smak

La meg gjøre det klart med en gang. Det er ingenting å utsette på kvaliteten av kjerneprodukter som SAS har valgt. Kjøtt, fisk (det er tre forskjellige tilberedninger av laks som er klar i første omgang) og grønnsaker er av god kvalitet. Det er ikke alt som er organisk.

Peter Lawrance, Head Chef & Manager Meal Planning for Onboard Product & Services at Scandinavian Airlines (SAS)
Peter Lawrance, som er Head Chef & Manager Meal Planning for Onboard Product & Services at Scandinavian Airlines (SAS) er mannen bak “New Nordic by SAS”.

Peter Lawrance har dette å si:

Vi kan ikke finne store nok kvanta i riktig kvalitet, for at vi skal kunne ha bare økologisk produkter. Kvaliteten har fokus og derfor vil vi ikke være 100% økologisk. Men vi velger økologisk når vi kan. Et eksempel er frokosten hvor vi i samarbeid med Øllingegaard og kan tilby økologisk yoghurt og smør laget til SAS og å spise i luften. For eksempel er saltinnholdet i smøret justert, så det smaker bedre i luften.

Til arrangementet hadde SAS også invitert noen av produsentene som leverer de spesifikke produktene. Det var helt klart at SAS har forstått viktigheten av at produsentene er stabile og leverer de mengdene SAS trenger til dette konseptet.

4 eksempler på hvordan maten presenteres i “kubene”.
4 eksempler på hvordan maten presenteres i “kubene”.

Et eksempel på dette er den svært populære Ringi eplejuicen. Den er tilgjengelig i to versjoner. På de lange rutene er den i store flasker og versjonen for de korte og mellomlange rutene i små flasker. Dette er to forskjellige typer epler brukes. Igjen, for å sikre at smaken passer til det som blir servert. Som eplesesongen ender, så ender også i en periode med Ringi eplemost. Så dette er et godt eksempel på lokalt fokus SAS har og det er at det er sesongvarer.

Endringer

Det kommer til å bli noen endringer.

En av de største endringene er hvor SAS setter grensen for om det er servering eller ikke. Denne grensen er satt til å flyvninger over / under 80 minutter. Så på alle flyginger under 80 minutter vil det bare være et begrenset utvalg.

Vi har laget en liste basert på den informasjonen vi har fått fra SAS:

Skandinavia Europa
SAS Plus Frokost Frokost
Polarrull Lunsjkube
Café meny Middagskube
SAS Go Forhåndsbestilt frokost Forhåndsbestilt frokost, lunsj, middag
Buy on board (Café meny) Buy on board (Café meny)
Salat, smoothie, sandwich

Dette er også beskrevet i den nye menyen:

Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.
Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.
Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.
Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.
Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.
Den nye menyen som deles ut i forbindelsen med New Nordic by SAS-konseptet.

Dukservietten blir også fjernet igjen. Det er fornuftig fordi det ikke passer inn i det nye konseptet når du vil at iPaden skal stå ved siden av maten.

Det betyr også et farvel til smoothies på flyreiser under 80 minutter. Brennevin vil kun være tilgjengelig på flyginger over 80 minutter. På kortere flyreiser vil være bare brus, øl og vin tilgjengelig.

Det kan være en utfordring for kabinpersonalet med den nye emballasjen om bord når alt kommer i enten «kuber» eller i mindre emballasje.

Hva er det som serveres

La oss begynne med å se på frokosten.

I dag kommer det en pakke med pålegg (vanligvis skinke eller salami) og ost, yoghurt, müsli og appelsinjuice.

I det nye oppsettet, så det blir mer delt. Du får en «kube» med pålegg, ost, yoghurt, müsli og syltetøy. I tillegg får du juice ved siden av. Brød vil fortsatt komme separat.

Det blir litt mer komplisert for deg som kunde. Der har du følgende deler for en «totalpakke»:

  • Kube med selve måltidet
  • Pakke med brød
  • Sjokolade

I tillegg til dette, skal du fortsatt ha drikke som vanlig.

Her kan du se bilder av hvordan det er å åpne en «kube»:

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Kabinpersonalet vil også få en større oppgave siden det er flere deler som skal deles ut. I dag kan det ofte gjøres med en runde distribusjon.

Du kan også se vår unboxing video av fire ulike måltider fra lanseringen i Stockholm. Det får du et klart bilde av hva du kan forvente fra den nye «New Nordic by SAS» og den nye «kuber»:

Hvis du vil se selve presentasjonen fra SAS, kan du se en video av dette her:

Denne artikkelen er skrevet av Henrik Olsen og var opprinnelig publisert på vår søsterside insideflyer.dk

Hva syns du om det nye konseptet til SAS?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *