Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyselskapene fra Mellomøsten har lenge kjempet en blodig kamp om passasjerene. Både mot de europeiske flyselskapene, og ikke minst mot hverandre. Og det er ikke alltid at det er passasjergrunnlaget og inntektsmulighetene som danner grunnlaget for utvidelsene. Prestisje spiller også en stor rolle.
Emirates offentliggjorde tidligere i år at de vil innsette ett av deres mange Airbus A380-fly på ruten til København. Dette flyet vil få 615 seter og vil være det passasjerflyet i verden med flest seter ombord. Emirates har sammen med Qatar Airways allerede erobret en stor del av trafikken fra Skandinavia til både Midtøsten og populære destinasjoner i Asia og visse steder i Afrika.
Tydeligvis har erkerivalen, Qatar Airways, ikke tenkt å se stilletiende på at Emirates utvider i Skandinavia. Det Doha-baserte selskapet vil fra desember også sette inn ekstra kapasitet fra København. Men i stedet for at sette inn større fly, så utvider de istedet til to daglige avganger med deres noe mindre Boeing 787-800 Dreamliner-fly. Totalt sett vil de få flere seter til rådighet hver dag enn Emirates har på deres store Airbus A380. Egentlig er det ikke så overraskende at Qatar Airways kommer med et mottiltak til Emirates offensiv.
To daglige avganger fremfor et større fly gir mening. På Doha flyplassen som er Qatar Airways hovedbase, så er det to perioder hvert døgn hvor rutene korresponderer. Ved å fordele avgangstidspunktene så gir det mulighet for å gi gode forbindelser for avganger videre til Asia og Afrika. Mulighetene blir flere for passasjerene.
Blodig priskrig
Med en så kraftig økning i antallet av tilgjengelige seter på ruter til Midtøsten, og ikke minst videre til Asia, så vil det helt sikkert bety at vi vil komme til å oppleve en blodig priskrig mellom disse selskapene. Og mon tro om ikke de europeiske konkurrentene ikke også følger med ned i pris for å forsvare deres markedsandeler.
Allerede i år har vi sett historisk lave priser på for eksempel flyreiser til mange steder i Asia. Det å fine priser til Bangkok for omkring 3 000 kroner har ikke vært vanskelig, og det skulle ikke forundre om det ikke det blir enda lettere fra kommende vinter. Selv Business Class har vi sett helt ned til 8 500 kroner t/r Bangkok. Vi snakker altså over 2 400 flyseter (t/r), som skal fylles hver eneste dag til og fra Dubai og Doha, bare med disse to selskapene, og bare til København. I tillegg kommer daglige avganger til både Oslo og Stockholm.
De europeiske flyselskapene kommer naturligvis til å merke at Midtøsten-selskapenne øker kapasiteten så drastisk. Men langt hen ad veien så har mange av dem tilpasset kapasiteten på de billigste rutene til for eksempel Thailand. Thai Airways og Norwegian vil naturligvis ha en fordel ved å være de eneste selskapene som flyr direkte til for eksempel Thailand. Men de kommer helt sikkert til å merke et enormt prispress og spørsmålet er hvor lenge de holder ut hvis de ikke kan ta sig nok betalt for billettene. Er besparelsen stor nok så tar passasjerene gjerne en mellomlanding underveis.
Noen av dem som helt sikkert kommer til å merke den økede konkurransen er charterselskapene. Allerede nå velger flere og flere kunder å sette sammen reisen selv og fly med rutefly til Thailand. Det gir dem mer fleksibilitet og ikke minst så kan de ta fordel av de historisk lave prisene på flybilletter. Det har charterselskapene vanskelig å konkurrere mot.
Hvem har størst tålmodighet?
Over 2 400 flyseter til og fra København og Midtøsten hver eneste dag er mange, riktig mange. Og det er ingen tvil om at det kommer en ennå større overkapasitet i markedet enn der allerede er. Spørsmålet er da om flyselskapene kan leve med å selge billettene uhyre billig eller om de heller vil fly med tomme seter. Eller om en av partene på et tidspunkt vil redusere noe?
Siste mulighet har jeg vanskelig for å se komme til å skje. Verken Emirates eller Qatar Airways ser ut til å ville være den tapende part i denne krigen. Selskapene er erke-konkurrenter og der står mye mer enn penger på spill for dem. Prestisje er viktig og jeg er sikker på at ingen av dem vil tape ansikt i denne krigen.
Derfor kommer vi nok til at se meget lave priser i et lang tid fremover. Det betyr også at det er størst risiko for at det blir noen av de europeiske selskapene eller det kriseramte Thai Airways som vil komme til at redusere sin kapasitet fra markedet.
Der er dog ingen tvil om at kampen om passasjerene blir intens og beinhard.
Hittil har ingen av de to selskapene startet en reel priskrig for den kommende vinter. Jeg er overbevist om at de begge «ligger på været» nå og avventer at den andre parten foretar første trekk. Naturligvis er ingen av selskapene interesserte i å dumpe prisene alt for mye, men med den store overkapasitet det skaper i markedet, så kommer det helt sikkert til å skje.
Vi har sett det i ganske stort omfang allerede i år, og den kommende vinteren blir det enda flere flyseter å selge, så jeg har vanskelig for å tro at vi ikke ser det samme igjen. I enda større omfang.
Så mitt beste råd til dem som planlegger en reise til Asia i vinter er å avvente litt med å bestille. Se tiden litt an. Det kommer helt sikkert meget gode kampanjer på mange destinasjoner i den kommende tid.
Opprinnelig skrevet for bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar