Kundedata fra Marriott på avveie (igjen)

Marriott "Bonvoyed"

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Hotellkonsernet Marriott International er nok en gang utsatt for datainnbrudd. Omfanget er ikke like stort som forrige gang, men det kan være snakk om personopplysninger om så mange som 5,2 millioner kunder.

Det var i slutten av februar at Marriott først fattet mistanke om at datasystemet som brukes av Marriott-hoteller verden over kunne være utsatt for en sikkerhetsbrist. Da hadde to brukerkontoer tilknyttet en av hotellkjedens franchise-hoteller blitt brukt til å hente ut informasjon om et unormalt høyt antall kunder. Selskapet antar at denne aktiviteten har pågått siden midten av januar. Brukerkontoene ble umiddelbart deaktivert, og Marriott satte umiddelbart i gang en intern etterforskning og ta kontakt med kunder som ble rammet.

Hotellkonsernet Mariott står bak flere internasjonale hotellkjeder som Marriott, Sheraton, The Ritz-Carlton og Moxy, som også finnes i Norge.

Kredittkort og passinformasjon er sannsynligvis ikke berørt

Opplysningene som er kommet på avveie dreier seg trolig om blant annet navn og kontaktinformasjon, fødselsdato, informasjon om både eget og partneres lojalitetsprogrammer. Ifølge Marriott har ikke selskapet nødvendigvis all denne informasjon om alle kundene som er rammet. Informasjon om pass og betalingskort skal imidlertid ikke være blant opplysningene som er kommet på avveie.

Marriott er i gang med å kontakte berørte kunder og forsterker bemanningen på sine kundesentre for å ta unna henvendelser som måtte komme. Selskapet sier selv at de ikke tror datainnbruddet vil få store økonomiske konsekvenser for dem.

Ikke første gang

I november 2018 ble hotellkjeden, også utsatt for datainnbrudd. Den gangen var det hoteller som tidligere var en del av Starwood Hotels, som ble rammet av innbruddet. Starwood har vært en del av Marriott siden 2016. Under dette innbruddet kom personopplysninger om så mange som 383 millioner kunder på avveie. I tillegg fikk angriperne tilgang på ukrypterte passopplysninger for minst fem millioner gjester og kredittkortinformasjon for 8,6 millioner gjester.

Forsidefoto: Farragutful / CC BY-SA (originalfoto)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *