AirHelp: De 14 beste og mest punktlige flyselskapene

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I en bransje som tydeligvis ikke kan få nok av rangeringer, lister, kåringer og målinger, bringer vi i dag en liste som er utarbeidet av AirHelp. Rangeringen som AirHelp har foretatt seg viser de beste og mest punktlige selskapene i verden. Mens lavprisselskapene fortsetter å snu opp/ned på markedet, er det de etablerte selskapene dette går utover i form av et stadig  mer konkurranseutsatt marked.

Private- suiter og spa-muligheter ombord har blitt «vanlig». AirHelp Score har laget og publisert sin egen rangering av flyselskapene, for å hjelpe deg å sortere de beste fra resten.

AirHelp rangering er en av de mest omfattende i sitt slag, og tar hensyn til en rekke beregninger i tre hovedområder:

  • Kvalitet og service: AirHelp  bruker faktorene fra Skytraxresearch.com for å fastslå flyselskapets kvalitet både på bakken og  i luften.
  • Punktlighet: Selskapet har sett på på avgangs statistikk for hvert enkelt flyselskap over en periode tre måneder.
  • Kundeservice effektivitet: Hvor effektivt hvert enkelt flyselskap håndterer klager og krav om kompensasjon er også tatt i betraktning.

 

Selv om store navn som Qatar, Emirates og British Airways vises i rangeringen, kan noen andre overraske deg, inkludert et italiensk selskap ved navn Air Dolomiti som fikk en respektabel andreplass.

Bilde fra ba.com
Bilde fra ba.com

Resultatene er som følger

Amerikanske flyselskaper er stort sett fraværende på listen. Dette harmonerer godt med Tommys siste fredags kommentar, mens to britiske selskap klarte akkurat å komme seg inn på listen.

14. British Airways – Storbritannia hadde to flyselskapene i topp 14 – mer enn noe annet land. London-baserte British Airways gjorde det best i skadebehandlings kategorien.

13. Emirates – Emirates blir ofte sett på luksusen av internasjonale langruter. Dette reflekteres i selskapets gode score for kvalitet og service. Men sin posisjon ble senket av en dårligere utvikling i de andre måleparametrene.

12. Air France – Den franske selskapet har hatt et fantastisk år. I 2016, den vant priser for beste First Class Airline Lounge Dining, men dnt laveste poengsum var for punktlighet.

11. Lufthansa – Med 268 fly i flåten – med unntak av alle datterselskaper – Lufthansa er Tyskland og Europas største flyselskap, men likevel klarer de å yte eksepsjonell service. Den opererer flyvninger til 197 internasjonale destinasjoner og vant også Skytrax pris for beste transatlantiske flyselskap og Best Airline i Vest-Europa.

10. Finnair – Finnair er Finlands nasjonale flyselskap og ble grunnlagt i 1923, og er et av de eldste i verden. Finnair utmerket seg når det kom til effektivitet og punktlighet av sin flåte som i 2015 fraktet over 10 millioner passasjerer.

9. Air Canada – Air Canada er verdens tiende største passasjer flyselskapet målt i flåtestørrelse, og vant også Global Traveler magazine pris for beste flyselskapet i Nord-Amerika for tiende året på rad.

8. Cathay Pacific Airways – Det Hong Kong-baserte flyselskapet ble gitt full pott for sin kvalitet og service. Skytrax respondentene ga også flyselskapet gode karakterer for setekomfort, servicekvalitet, og in-flight underholdning.

7. Air Baltic – Latvias nasjonale selskap er et lavprisselskap som kun opererer innenfor Europa. Det hadde den laveste score for kvalitet og service av alle selskapene på topp 14 listen, men scoret bemerkelsesverdig godt på reklamasjoner og punktlighet.

6. Virgin Atlantic Airways – Richard Bransons transatlantiske selskap scoret ganske jevnt over hele linja, og satte selskapet på en god sjetteplass. Det britiske flyselskapet har nylig inngått samarbeid med amerikanske flyselskapet Delta, og blir derfor satt i direkte konkurranse med British Airways-amerikanske samarbeid.

Top 5

5. KLM-Royal Dutch Airlines – Grunnlagt i 1919,  og det Nederlandske selskapet er verdens eldste. Selskapets 156-fly storeflåte har en av de beste  score på sikkerhet, og er ekstremt punktlig, med 88% av alle fly kommer og drar i tide.

4. Singapore Airlines – Singapore Airlines var et av de få selskapene som scoret toppkarakter for sin kvalitet og service, men dårlig responstid på klagebehandlinger og utbetalinger betyr det samlede stående ble svekket.

3. Austrian Airlines – Austrian Airlines er et datterselskap av Lufthansa og har forvitret arbeidskonflikter i de siste årene for å beholde sin posisjon mot toppen av AirHelp rangering. Servicen er punktlig, og tilbyr førsteklasses service, og klager og kompensasjon håndteres effektivt.

2. Air Dolomiti – Kanskje en overraskende kandidat for andreplassen, er Air Dolomiti et av Italias regionale flyselskap, men styres av Lufthansa. Selskapets flåte består av bare 10 fly, men hadde den sterkeste «on-time ytelsen»  av flyselskapene i topp 14.

1. Qatar Airways – Den beste flyselskap i verden i henhold til AirHelp er Doha-baserte Qatar Airways. Det scoret godt over hele linja, men tjente toppkarakter for sin samlede kvalitet og service. Flyselskapet flyr til over 125 destinasjoner over hele verden og vokser til ytterligere 50 nye destinasjoner.

Qatar Airways Airbus A380
Foto: Qatar Airways Airbus A380

Kilde: AirHelp

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *