Hvor dum er Ola Dunk?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Jeg husker godt en flott vårdag i 2003 da undertegnede og ett par andre selvutnevnte flyeksperter koset oss med Toast Skagen, hummer og annet snadder på Sturehof i Stockholm.

Braathens var akkurat blitt slukt av SAS og i tillegg til å mimre over det herlige Braathens konseptet «Endelig Fredag», var favorittemnet å le av Norwegian Air Shuttle som akkurat hadde entret markedet med sine slitne 737.

«Det er ingen forretningsfolk som kommer til å reise med ett selskap med så elendig frekvens, ingen kaffe, ingen mat, gamle drittfly»

De beste oddsene rundt bordet var at Norwegian ville ende i skifteretten innen utgangen av 2004 akkurat som Color Air noen år tidligere.

Vel, på den tiden jobbet jeg ikke i bransjen, så jeg hadde ihvertfall en unnskyldning, mens mine venner som alle jobbet i Apburen hos SAS var det verre med.

Så feil kunne man altså ta.

Nordmenn likte nemlig Norwegian. De likte teknologien og de moderne hjemmesidene, de likte enkelheten, de likte prisene og de elsket Bjørn Kjos.

dy-fa-copy

Undertegnede fortsatte med sitt SAS Travel Pass og EBG Gullkort, men etter ett års tid ble det mer og mer Norwegian på korte hopp

Og det er ingen tvil om at det er en utrolig prestasjon det Team Kjos har fått til. En av de mest risky bransjer som finnes har man levert et briljant konsept som kundene elsker. Og de tjener penger.

En del år senere satte man atter en gang rundt ett restaurantbord, denne gangen på legendariske Gibson Bar & Steakhouse i Chicago med noen store, feite biffer og overpriset vin fra Napa foran seg sammen med noen andre venner som jobber i det som da var verdens største flyselskap. Og etter man hadde tatt så inderlig feil for noen år siden, var det igjen Bjørn Kjos man atter en gang gjorde narr av.

Boeing

Bjørn hadde nemlig akkurat vært i Seattle og bestilt en haug med Dreamlinere. Du hørte riktig. Mens SAS slet med avlegse firemotors bensinslukere fra Toulouse, hadde Kjosern bestilt det beste og nyeste som fantes. Og man var alle enige i at Kjos kom til å gå på en kjempesmell siden Long Haul er en helt annen forretningsmodell enn det å operere kort. Man trenger partnere/venner å booke om til dersom ting går galt og man trenger definitivt frekvens.

Og mens andre allerede hadde feilet med billig long haul klarte Norwegian jaggu som første selskap å lykkes skikkelig med det også. Når Norwegian har fått levert alle 787ene de har i bestilling, har de mer en dobbelt så mange langdistansefly som det SAS har.

Og den spådde kjempesmellen uteble, veksten bare fortsatte. Og denne gangen jobbet jeg i bransjen, så ingen unnskyldning for å ta feil..

Men veksten til Norwegian har ikke vært helt fri for turbulens. Ordet Kjosfast ble godt kjent etter de store problemene man hadde med forsinkelser av 787 leveringer og tekniske problemer siden flyene var av helt ny teknologi.

dywinglet-copy

Pris

Og selv om Norwegian i begynnelsen sto bak en prisrevolusjon på flybilletter er det for lenge siden historie at de er billigst.

For ett par år siden satte jeg ved en av gatene etter passkontrollen på Gardermoen og ventet på en litt forsinket BA flight til London. Gaten bortenfor var det straks avgang til JFK med Norwegian. Jeg overhørte to par som satt rett bak meg som skulle til New York. De hadde allerede fått i seg ett par øl og stemningen var på topp.

«Tenk, det kosta bare fire tusen kroner pluss den derre ekstrapakken for mat og koffert å komme seg til New York. Jeg hadde aldri trudd at jeg skulle komme meg dit ever! Takket være Kjosern er det nå mulig»

Akkurat. Ola Dunk er enkel å bedra, ingen tvil om det.

Forrige uke kjøpte jeg flybilletter for modern og meg selv tur/retur Oslo- Los Angeles med American Airlines. Billetten kostet 460 dollar. Og oss frekvente reisende med bonuskortstokken i orden har selvsagt en masse ekstrafordeler når vi flyr med de store gutta som lounge, fast track og mulighet for gratis oppgradering. Utreisen ble oppgradert til Business med en voucher ved bestilling, returen har over 30 ledige seter i Business og vil definitivt også gå igjennom. Flat seng, Champagne og bonuspoeng. Og går det gærnt, går det 4 daglige mellom London og Los Angeles med BA/AA.

Så oss bonuseksperter som reiser mye, og har en masse poeng, følger med på Insideflyer og henger på vårt forum vet å få den beste dealen og å reise på Business billigere enn Norwegian.

Men det er viktig å huske at den vi har å takke for at det er så billig å fly i dag er Bjørn Kjos & Co. Norwegian har nemlig tvunget SAS og alle de andre gamlingene til å bedre.

Så Ola Dunk er ikke så dum som du tror. Han sørger nemlig for at det er konkurranse i lufta.

God tur og riktig god helg!

Tommy Danielsen er President for Freddie Awards og en av verdens ledende eksperter innen loyalitetsprogrammer, luftfart og hoteller.

Hver fredag bidrar Tommy med en kommentar her på InsideFlyer.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *