Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mange ser kanskje for seg at det å jobbe i flyselskap er et glamorøst liv hvor man får reise og oppleve eksotiske destinasjoner og pulserende byer som New York, London, Paris og Tokyo. For noen flyselskap så er det fortsatt tilfelle, men for Widerøe så er det et annet konsept som gjelder.
Widerøe har en flyflåte som gjør det mulig å fly fra de store byene i Norge, og ut i distriktene. De flyr også til utlandet, for eksempel mellom Kristiansand og Sandefjord til København, og fra Stavanger til Aberdeen. Widerøe har lange tradisjoner i Norge, og har for mange vært en viktig del av livet rundt omkring i vårt langstrakte land. For å besøke bestemor i Sandessjøen eller om du skal hjem på ferie fra Oslo til Førde, så er det kun ett flyselskap som dekker det behovet. Det er Widerøes Flyveselskap.
I den anledning så har jeg vært med flyvert Christian en dag på jobben. Han har jobbet som flyvert i 21 år og stortrives i et godt arbeidsmiljø, omgitt av hyggelige medarbeidere og passasjerer. Blant medarbeiderne finnes hans kone Anne Kristin som også jobber som flyvertinne.
Klokken 08.30
Etter å ha bodd en natt på hotell i Stavanger, fløy Christian passivt fra Stavanger-Sola til Kristiansand-Kjevik med morgenflyet til Widerøe. Det å fly passivt betyr at han flyr som vanlig passasjer til den flyplassen hvor han skal starte arbeidsdagen som flyvert, i dette tilfellet Kristiansand.
En morgenkvikk og blid flyvert møter meg i avgangshallen på Kjevik. Etter en rask introduksjonsrunde med resten av dagens besetning, var det tid for å gå ut til flyet. Dash 8 Q400-maskinen med registreringen LN-WDH skulle være dagens arbeidsplass.
Klokken 09.00
Det første kabinbesetningen gjør når de kommer til flyet for første gang i løpet av arbeidsdagen, er å sjekke alt nødutstyr. I Widerøes tilfelle så innbefatter det blant annet oksygenflasker og brannslukkingsapparater. I tillegg sjekker de at intercomsystemet hvor man annonserer informasjon til passasjererene, fungerer som det skal.
Rett og slett en liten sound check.
Klokken 09.15
Passasjerene kommer ombord og vi gjør oss klare for en 50 minutters tur ned til København. Jeg fant setet mitt foran sammen med pilotene og vi var klare for avgang!
Christian og Kate klargjorde kabinen for avgang, og vi kunne ta av på rutetid fra Kristiansand.
Klokken 10.03
Samtidig som passasjerene i kabinen fikk servert frokost, kaffe og te, fikk vi fremme i cockpit også litt servering. Pilotene drakk en kopp kaffe hver, og flyvertinne Kate hadde disket opp med varme scones!
50 minutters flytid er ikke lenge, og plutselig har vi begynt nedstigningen mot København og Kastrup.
Vi får klarering til en ILS-approach mot rullebane 04R, og får lov av tårnet til å gjøre en såkalt «long landing» som betyr at man lander lengre inn på rullebanen enn vanlig. Dette kan Widerøe og Dash 8 Q400-flyene gjøre, fordi de ikke trenger 3000 meter rullebane til å lande. Dette minsker også taxitiden på bakken, slik at passasjerene kommer raskere frem.
Klokken 10.37
Vi landet et par minutter før rutetid på Kastrup og parkerte på fjernpark slik alle Widerøes flyvninger til København gjør. Derifra ble passasjerene busset inn til terminalen.
Klokken 10.45
Christian og jeg tok turen inn til terminalen for å strekke litt på beina, få litt luftforandring og drikke en kaffe fra Starbucks. Stoppet i København var på cirka en time. Det er ikke så mye annet man rekker enn en rask kaffepause.
Klokken 11.25
På flyvningen fra København til Kristiansand, så var rollene mellom pilotene byttet. Nå var kapteinen «PNF» og hadde ansvar for blant annet radiokommunikasjonen, mens styrmannen var «Pilot Flying» eller «PF» og hadde ansvar for å fly. Kapteinen har dog det øverste ansvaret ombord.
Kaffe og te ble servert på returflighten også, og ellers var det bare å sette seg godt til rette og nyte det fantastiske været som hersket over Jylland og Sør-Norge denne sommerdagen.
På vei til Kristiansand, så hadde vi god medvind. Dermed ble farten regulert slik at vi ikke landet alt for tidlig i Kristiansand. En annen effekt av å regulere farten var også at man brukte mindre bensin. Det at man ikke bruker mer bensin enn nødvendig er bra både for miljøet og for økonomien til flyselskapet.
Klokken 12.40
Ti minutter før rutetabell tar hjulene i bakken på Kjevik, etter en myk landing av styrmannen.
Nå venter kun 30 minutter på bakken, før vi skal fly videre. Eller tilbake, alt etter som. Vi skal nemlig en rundtur til København igjen!
Mens pilotene var ute en liten tur for å strekke på beina og trekke litt frisk luft, tok jeg en nærmere kikk på kontoret deres.
Det er mye teknologi på plass, men det meste gir mening. Selv for meg som har privatflygersertifikatet.
Klokken 13.10
Med en nyryddet kabin, står Christian og Kate klare til å ta i mot nye passasjerer som skal til København, og videre ut i verden. På denne flighten fra Kristiansand til København fant jeg setet mitt i passasjerkabinen.
Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet. Det er det aller viktigste for en flyvert. Derfor begynner flyturen for Christian og Kate allerede før pilotene har startet motorene. Sikkerhetsdemontrasjonen gjennomføres synkront, til en ferdig innspilt annonsering på høytaleranlegget. Visste du at hvert Widerøe-fly er utstyrt med forskjellige sikkerhetsannonseringer? Selve annonseringen er jo såklart den samme, men stemmen som sier den er forskjellig i hvert fly. Widerøe befester nemlig sitt regionale nærvær ved å ha ferdig innspilte sikkerhetsannonseringer på forskjellige dialekter! I tillegg er det også et sammendrag på engelsk.
Setetbeltet festes, strammes og åpnes slik, og skal alltid være fastspent så lenge skiltet med setebeltet lyser.
Jeg begynner å kunne disse annonseringene utenat etterhvert.
Livredningsvesten demonstreres og veien til nødutgangene pekes ut.
Klokken 13.20
Så er kabinen klar og vi kan ta av, nok en gang, mot København. Selv om denne arbeidsdagen kun foregår mellom Kristiansand og København, så er allikevel hver flight unik. Det er jo ulike passasjerer ombord på hver flight.. Ja, sett bort i fra meg da, så klart. Alle har ulike behov. Spedbarn, barn som reiser alene, passasjerer med nedsatt funksjonsevne. Deretter kommer service og servering.
På turen mellom Kristiansand og København serveres det et lett måltid med kalde og varme drikkevarer til passasjerer i Widerøe Flex, mens passasjerer i økonomiklasse får kaffe eller te, samt en liten sjokolade gratis. I tillegg er det mulig for passasjerer i økonomi å kjøpe snacks og kalde drikkevarer.
Rolige vindforhold gjorde at vi nok en gang kunne lande litt tidlig på Kastrup. Denne gangen var pausen på bakken kun 30 minutter så det ble ikke noe terminalbesøk denne gangen.
Klokken 14.30
Klokken 14.40
Passasjerene ankom flyet med buss fra terminalen, og boarding gikk sin gang. Jeg tok plass foran hos pilotene før dagens siste tur.
Klokken 15.03
Det er kapteinens tur til å være Pilot Flying og han flyr oss stødig ut fra København med retning Kristiansand.
Tiden bokstavelig talt fløy avgårde, og vi kunne nok en gang nyte fantastisk flyvær, rolig luft og en hyggelig prat mens ferden gikk mot nordvest over Jylland og Skagerrak.
Klokken 15.45
Klokken 16.05
Vi parkerte og kabinpersonalet og pilotene gjorde sine siste sjekker før vi forlot flyet sammen.
En særlig takk rettes til dette fantastiske crewet, bestående av pilotene Steinar og Christian, og kabinbesetningen Christian og Kate!
Klokken 16.10
Pilotene og kabinbesetningen er ferdige for dagen, og kan ta taxi til Kristiansand sentrum hvor de skal overnatte på hotell før en ny arbeidsdag venter neste dag.
Tusen takk for at jeg fikk lov til å være med en dag på jobben, Widerøe!
PC sier
Ja vad skall man säga, toppen som alltid! 🙂
Cecilie Larsen sier
Hehe, tusen takk for det! 🙂
Ole sier
For en spennende jobb du har! Rett og slett! Søker dere nye ansatte eller ? 😉