Enkelte EuroBonus-medlemmer er blitt frastjålet poeng

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flere medier skriver i dag at SAS sitt system som holder orden på EuroBonus-kontoene har blitt hacket og poeng stjålet fra kontoene.

Hittil skal det være identifisert 24 EuroBonus-medlemmer som har blitt frastjålet poeng. Et medlem fra Danmark beskriver på Flyertalk hvordan han ble belastet for 16 580 poeng 3 ganger hvor alle var tatt ut i gavekort hos Amazon. Andre medier melder at disse gavekortene ble forsøkt solgt på E-bay. SAS henviste Flyertalk skribenten til Politiet for å anmelde saken, men vedkommende hadde ikke mye forhåpninger om at Politiet ville sørge for at hans EuroBonus-poeng ble returnert til ham. Han var innstilt på å forfølge SAS som den ansvarlige for at poengene er sikre på kontoen. Hackerne hadde også endret hans adresse til Borås og endret hans telefonnr til et svensk nummer.

Dagens Nærlingsliv presenterer også saken i dag, og presentere et annet EuroBonus-medlem som har opplevd det samme. Dette medlemmet er heller ikke imponert over hvordan SAS har behandlet denne saken. Mønsteret på tyveriet er det samme i denne saken, og SAS opplyser gjennom sin pressekontakt Tormod Sandstø, at fremgangsmåten er den samme i alle de avdekkede sakene.

Han sier videre at SAS først ble klar over saken før helgen og jobber nå sammen med sin leverandør for å sikre sidene for fremtiden ved å få dem helkryptert, hvilket de ikke er i dag.

Slik vi ser det, består ikke problemet alene i at EuroBonus-poeng blir stjålet, men at det åpner for muligheter for at hackere kan endre på flybilletter som folk har bestilt og betalt, og i det ligger også mulighet for refusjoner eller endring av navn og tid på billetter. Nå vil vel slike forhold være relativt lette å spore. På samme måte som det burde være mulig å finne ut av hvor gavekortene fra Amazon har sin opprinnelse, da noen må få utbetalt pengene for salg via e-bay. Men det må være usedvanlig flaut for SAS at EuroBonus-systemet deres er kompromittert og at kunder blir frastjålet poeng.

Tidligere omtalte Sandstø lover nå at de som er blitt frastjålet poeng skal få dem tilbake. Rett og rimelig mener vi. De som er berøvet har jo ikke selv skyld i situasjonen de er kommet i. Han sier videre at de mener å ha identifisert alle de tilfellene av poeng-tyveri, men at det kan være greit å sjekke EuroBonus-kontoen sin for sikkerhets skyld.

Så da håper vi at fokus er satt og at SAS får tettet hullene i skroget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *