Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS sin nyoppussede Airbus A330 «Erik Viking» ble i dag presentert under et arrangement i SAS hangaren på København-Kastrup. Allerede i morgen skal Erik Viking ut på sin første flytur med passasjerer, etter kabinoppgraderingen, når turen settes over Atlanterhavet til New York som rute SK909.
Det har vært knyttet stor spenning til dette første flyet som har fått helt ny kabininnredning. I tiden som flyet har vært i Zürich og fått ny innredning og gjennomgått en såkalt C-8 sjekk, har SAS benyttet sosiale medier aktivt for å promotere den nye kabinen. Vi har kunnet følge @SAS_Viking på Twitter og Scandinavian Traveler har publisert en rekke videosnutter som omhandler den nye kabinen.
Det var en spent stemning som møtte oss da vi ble sluppet av i SAS-hangaren på Kastrup tidligere i ettermiddag. En rekke SAS-ansatte møtte oss og Air Stewards serverte Henriot-champagnen som SAS eksklusivt tilbyr sine reisende i businessklasse. Deltakerne var en god blanding av journalister, spesielt inviterte gjester og SAS-ansatte.
Etter litt mingling, tok SAS CEO Rickard Gustafson ordet og ønsket oss velkommen. Det var en tydelig stolt Gustafson som sa noen ord om denne kabinoppgraderingen som virkelig tar SAS opp til nye høyder, og gjør selskapet nå svært så konkurransedyktig på langrutemarkedet.
SAS Chief Executive Officer Rickard Gustafson
SAS sin norske sjef for salg og marked, Eivind Roald, presenterte de nye kabinene. Helt klart en stor og viktig dag, også for Eivind Roald!
SAS Chief Commerial Officer Eivind Roald
Så var tiden kommet for å trekke teppet fra, og presentere «hovedpersonen» – Erik Viking, til stor jubel fra de fremmøtte.
Deretter ble vi invitert gruppevis om bord i flyet. Vi startet med de som hadde fått tildelt New York-boardingkort før arrangementets start.
…og ja, jeg hadde «billett» til New York, så da fikk jeg komme om bord som en av de første.
Vi boardet gjennom bakre dør, og beveget oss gjennom GO, Plus og Business-kabinene.
SAS GO-kabinen med mood-lighting
Man snakker ofte om «ny bil-lukt» – men her tar man det til et litt annet nivå – «nytt fly-lukt» er minst like bra!
Jeg fikk prøvesitte SAS GO-stolene, og jeg må si jeg ble svært så positivt overrasket. Seteryggen gikk an å legge relativt langt bak, og sitteputen «glir» fremover når man tar ned ryggen, noe som gir bedre støtte for lårene. Kvaliteten i materialene virket også solid. Fargetonene er som tidligere bilder har vist, i grått. Dette skal visstnok ha en beroligende effekt om bord.
Vi beveger oss fremover i kabinen, og kommer til SAS Plus.
Innslag av treverk på veggen foran i Plus-kabinen gir en hjemmekoselig følelse
Helt fremst, fra rad 1-8 finner vi virkelig høydepunktet for mange, nemlig businessklassekabinen. Det er også her endringene er størst. SAS har gått fra å ha en utdatert businessklasse til å kjempe helt i verdenstoppen på komfort. Det å gå fra en 2-2-2 konfigurasjon, til 1-2-1 konfigurasjon, kan ikke kalles noe annet enn en liten revolusjon.
SAS Business Class med pute fra Hästens
SAS Business Class – helt flat seng, med sengetøy fra Hästens
Setene er «staggered» slik at man har bena inn under bordet til setet foran.
Etter denne raske omvisningen om bord i «Erik Viking» måtte vi ut, for å gi plass til en ny gruppe. SAS har også gjort små justeringer til sitt eksisterende fargeskjema, blant annet står SAS-logoen nå på ut- og innsiden av wingleten på tuppen av vingen.
Nede på bakken igjen, ventet det mat og drikke man ellers kan nyte om bord i SAS Business Class. Forretter, salater, ost og eksklusiv SAS-iskrem, Ringi eplemost, Mikkeller-øl og Henriot champagne.
Alt i alt, var dette et meget godt gjennomført arrangement fra SAS sin side. Erik Viking var virkelig festens midtpunkt, men rammen rundt det gav en utrolig god stemning som det er vanskelig å beskrive med ord. Alle de SAS-ansatte jeg pratet med virket utrolig stolte over både Erik Viking og hans nye kabininnredning, men også over den satsingen SAS nå gjør på å oppgradere hele langdistanseflåten sin. Dette viser at SAS fortsatt er et selskap å regne med, og som plutselig har blitt mye mer konkurransedyktig med produktet de nå tilbyr.
Mot slutten av arrangementet, slapp vi om bord nok en gang, for bilder med bedre belysning.
SAS Business Class – legg merke til tre-punkts sikkerhetsbelte!
SAS Plus med fotskammel på første rad, og fothvilere på de andre radene
Før vi dro, ble det også trukket to heldige vinnere av SAS Business Class billetter til en valgfri SAS-destinasjon.
Tusen takk for en flott ettermiddag i København, SAS. Denne kabinoppgraderingen er noe hele selskapet virkelig kan være stolte av!
SAS A330 – Erik Viking (LN-RKN)
Les også:
SAS bekrefter datoen for første flyvning med ny kabin
SAS med nytt serveringskonsept i Business Class
Se de første bildene fra den nye SAS-kabinen!
Forventningene til den nye SAS-kabinen
Setekartet for den nye SAS-kabinen
Hvilke Business Class-seter er best i den nye kabinen?
Nå kan du prøve de nye SAS Business Class-setene gratis
SAS først i verden med is fra Valrhona
7 teorier om nye SAS Business Class
Test: SAS Business Class København – Washington D.C.
Test: SAS Business Class Stavanger – Houston
SAS har startet billettsalget på Hong Kong-ruten
Bli med og diskutér SAS og EuroBonus i vårt forum.
Jørn sier
Når du skriver «Meget god benplass i SAS GO», hvor høy er du? Vil en person på 197 cm si det samme?
Cecilie Larsen sier
Hei Jørn! Jeg er cirka 175 høy. En annen som var på pressevisningen og som jeg snakket med i etterkant, er 190, og han sa han kunne sitte komfortabelt, selv i GO! 🙂