Forlengelsen av C-fingeren på København Kastrup er offisielt åpnet

2910 01

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Verden har blitt mindre. På 10 år er antallet av lange flyruter fra København Kastrup (CPH) og ut i verden fordoblet til 33. Og flere er på vei. I går var det offisiell innvielse av den markante 270 millioner kroners utbygning av Finger C, som skal gi plass til veksten. Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt klippet snoren.

Den 270 millioner kroner store utbygning av Finger C er en viktig del av CPH’s plan om å vokse de kommende årtier fra 25-40 millioner passasjerer årlig og skaffe ennå bedre tilgjengelighet til Danmark. Det er avgjørende for veksten og jobbskapelsen i hele landet.

Siden 2005 er antallet av direkte interkontinentale destinasjoner fra CPH vokst fra 16 til i dag 33, og flere er på vei. Dermed får danske bedrifter og feriereisende bedre adgang til viktige vekstmarkeder og eksotiske ferie-destinasjoner.

Samtidig får utenlandske forretningsreisende og feriegjester ennå bedre muligheter til å komme til Danmark.

Transportminister: Flott av Danmark
”Det er flott for et lite land som Danmark at vi kan tiltrekke så mye trafikk. De ganske mange lange ruter til København betyr at det i dag er direkte adgang til tre fjerdedeler av verdens BNP. Den tilgjengeligheten er noe eksportbedrifter fra hele Danmark etterspør.

Det er dog viktig at vi husker at det skal være en god og rask tilgjengelighet for alle kundegrupper i lufthavnen. Både dem på de lange rutene og innenrikspassasjerene,” sier transport – og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

I de nye moderne omgivelsene med store skjermer og 6 300 kvadratmeter til passasjerer og teknikk trakk ministeren også spor tilbake i tiden.

”Her til april i år fylte Københavns Lufthavn 90 år, så man kan godt si at det har skjedd en god del siden den gang en flokk sauer passet gressbanene her uten for de store vinduene,” bemerket Hans Christian Schmidt.

Flyruter skaper jobber i hele Danmark
Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye kvitterte med opplysningen om at det i 1939 reiste 70 000 passasjerer gjennom lufthavnen, noe mindre enn hva som i 2015 reiser gjennom lufthavnen hver eneste dag.

”Og ambisjonen er å vokse videre i de kommende årtier til 40 millioner passasjerer. Det vil kreve fortsatt massive investeringer,” understreket Thomas Woldbye.

En analyse fra Oxford Research, basert på samme regnemetode som den britiske regjering har brukt i London, viser at hvis det lykkes CPH å vokse fra 25 til 40 millioner passasjerer årlig, vil det skape og fastholde 84 000 jobber, som er mer enn halvdelen av dem utenfor region Hovedstaden.

”Konkurransen i Europa om flyruter og passasjerer er beinhard. Derfor skal vi i lufthavnen være så dyktige og attraktive at danske bedrifter og feriereisende og for eksempel svensker, nordmenn og nordtyskere velger å fly fra eller via CPH ut i verden, ” sa Thomas Woldbye.

Dansk design og passasjer nudging
For passasjerene kommer Finger C syd også til å bety nye opplevelser med mye ekstra lys, luft og dansk design – helt tett på flyene – tegnet av arkitektfirmaet Schmidt, Hammer & Lassen.

Utplasseringen av 670 Arne Jacobsen Syverstoler i loungen er valgt på bakgrunn af Nudging-studier, som avdekker hvordan enkel og intelligent innredning og design kan påvirke de reisendes adferd.

Stolene er plasseret i hyggelige små grupper, i stedet for tradisjonelle lange rekker. De polstrede stolene med armlene er innerst, så man setter sig der først. Samlet gir det en langt bedre utnyttelse av plassen.

”Nudging prinsippene skal også brukes til boarding. Store info-skjermer opplyser for eksempel når hvilke seterekker åpnes for boarding, og når man skal gå helt hen til gaten. Det vil gi kortere køer og en mer avslappet boarding, ” forklarte Thomas Woldbye.

Fakta om Finger C Syd utbygningen
• Brutto 6 300 m2 fordelt på tre plan i 100 meters lengde. Pris 270 millioner danske kroner.
• Tre brobetjente gates til de største flytypene som Boeing 747 og 777 og Airbus 380
• Passasjerområdet er en åpen lounge med plass til 1 360 passasjerer
• I taket er det 250 store, runde lamper – inspirert av de ikoniske overlys vinduer i Terminal 2
• Loungen er indredet med 670 Arne Jacobsen syverstoler og andre kjente danske design.
• Store skjermer overalt i loungen vil gi mye bedre info om når man skal boarde sitt fly
• De høye glass-partier i midten av bygningen gir fritt utsyn til fly
• Finger C ble også utvidet i 2012 med 4 500 m2.
• Bygningen er tegnet av MOE og arkitektfirmaet Schmidt, Hammer & Lassen
• Jakon A/S har stått for byggearbeidet mens Brd. Hedegaard har utført standplasser og fundamenter.

 

Fra København Lufthavns pressemelding.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *