Forbrukerrådet vil ha bonus-forbud på kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Naalaiveggen, 20. juli 2018.

1. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Ja jeg så det var en slik tråd etter jeg postet.

2. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Det at man kan tjene flypoeng eller få cashback har nok ingenting å gjøre med overforbruk på kredittkort.

Problemet er at noen få bruker penger de ikke klarer å betale tilbake. Det problemet vil man ha uavhengig av cashback.

Har heller tro på gjeldsregisteret som kommer. Det vil fange opp de som ikke klarer å styre dette.

3. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis alle stemmer FRP, så blir ikke dette noe av. Alle andre på tinget, utenom FRP's folk er sosialister i en eller annen form. Og den sosialistiske ideologien er kontroll over folket.

NoLimit liker dette
  4. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Det var da voldsomt politisk til her å være?

Hvor plasserer du boliglånsforskriften?

Baldrick and Hanen like this.
  5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Pøh

Dette er bare nok en greie om at andre skal lide fordi noen ikke har kontroll, og så skal man slukke en brann med prompepulver. Symbolpolitikk kalles det, og idiotskap kjenner ingen partipolitisk grense.

Som nevnt i en annen tråd har jeg nok av erfaring med personer, ofte høyt utdannede, som såvidt vet forskjellen på nominellmog effektiv rente. Sier det igjen, personlig økonomi må inn som pensum på skolen.

Last edited: 22. juli 2018
    Baldrick, RescueMe and snus_mumrikken like this.
  6. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, nettopp. Akkurat som at det blir slutt på bompenger når Frp kommer i regjering? Vent litt....

ElinPelin, wilco, Eddie47 and 7 others like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,127
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sier gjerne fra meg alt av poengopptjening for å slippe FRP i regjering.

8. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    513
    Bonuspoeng:
    93
    I den grad man skal reagere på dette er det vel greit å vente til et eventuelt forslag kommer ut på høring, og så sende inn høringssvar på stortingets sider - dette kan man også gjøre som privatperson. Grundig, godt begrunnet og velformulert er nøkkelord for et godt høringssvar.

madsop, Baldrick, DanH and 1 other person like this.
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    +1

Crom83 liker dette
  10. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår hva du mener, og det er kjempe gøy å tjene bonuspoeng og å bruke de på meg om mine kjære.

Men jeg innser også at jeg er del av et samfunn, der noen er gode på økonomi, og noen andre er gode på noe annet. Jeg tror på et samfunn hvor vi hjelper hver andre, og dersom det er en gruppe mennesker som blir utnyttet så har jeg ingen problemer med å støtte en sak som hjelper dem.

I dette konkrete tilfellet så er det bonuspoeng på kreditt kort. Jeg har ingenting imot å ofre det, for at noen andre ikke skal gå i kreditt fellen.

Dette er en milliard industri, som kun har et mål, å få folk på kreditt, det er det eneste de tjener penger på. At noen ikke klarer å motstå denne propagandaen har jeg full forståelse for.

Jeg oppfører meg selv som en 12åring når jeg går inn i en PC butikk, og kona bare rister på hode, også kommer jeg ut med masse som jeg ikke trenger.

Vi har alle våre svake og sterke sider.

Baldrick, ElinPelin, freddyen and 2 others like this.
  11. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,714
    Bonuspoeng:
    113
    Svarer jo til at man skal nekte rema1000 å selge potetgull fordi noen er overvektige.....
    det er så klart fryktelig trist noen få setter seg i gjeld til over pipa fordi de ikke kan styre det, men det gjør disse folk mest sannsynlig uansett om det er opptjening av bonus eller ikke.

Mbj, EndreD, flexitravel and 2 others like this.
  12. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom det hadde blitt forbudt med reklame for potetgull, så tror jeg det hadde blir mindre overvektige her i Norge.

Samtidig som jeg tror, at dersom det hadde blir forbudt med bonuspoeng/cashpoeng, så hadde det blitt mindre folk som fikk problemer med kredittgjeld.

Jeg forstår vi er uenige, men det går fint for meg.

Schlandy and Xflipper like this.
  13. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,714
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er enige om at være uenige ja:)

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Eller øl..
    Har selv jobbet i butikk og sett de slitne gamle folka som oser rød3 og står utenfor butikken for å kjøpe øl kl 9.

Malmo, Chrisbgg, Adrian E and 2 others like this.
  15. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    En enkel løsning ville vært å låse kredittkort til varekjøp, altså forby uttak, regningsbetaling o.l.

Da hadde det blitt vanskelig å betale gammel gjeld med ny gjeld.

16. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Vil tro gjeldsregisteret er løsningen her.
    All regulering kan omgås om man er litt kreativ. Stoppes det i startgropa, dvs at man får et stopp hos et selskap om man har 17 lån fra før, så fyller ikke snøballen så fort og langt.

Tror nok som det påpekes at personlig økonomi på skolenivå er veien å gå.
    Sett en drøss av luksusfellen, en del er jo rett og slett uvitende.. De vet ikke hva rente betyr.. Og rentes rente..

"Denne mobilen har kostet deg 34000kr, er den så fin?"
    Stakkars folk...

Chrisbgg, Eddie47, jgroneng and 2 others like this.
  17. Derby4

Derby4 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Null problem.
    Når du bestiller din neste tur med sas er det bare og avmerke i boksen «ønsker ikke å opptjene poeng for denne turen»
    Lykke til.

EndreD liker dette
  18. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Mistenker sterkt at vår "unge" og "håpefulle" @holmen ikke tjener storparten av sine poeng på innsiden av et fly..

19. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Har USA en form for gjeldsregister? Hørte på Pursuing Points Podcasten og om jeg forstår riktig har kredittopplysningsselskapene oversikt over hvor mye av ens totale kreditt man har anvendt, noe som er med på å gi kredittscore. Om man har flere kort vil selskapene kunne luke ut de med mange kort som er makset ut.
    Ganske utrolig at man ikke kan få til noe slikt her.

20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,359
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Credit_score_in_the_United_States

Det at det er «vanskelig» å få til i Norge baserer seg på motstand fra kreditselskapene. De tjener lite på det, da du i nesten alle tilfeller må betale tilbake hele gjelda de. Teknisk er det pip-enkelt å få til.

Del denne siden