Merkelig! For en av tingene SAS faktisk er gode på, er jo fly internt i Norden hit og dit. Har aldri sett problemet selv, siden jeg normalt starter og slutter på OSL. Men dette høres ut som noe du kunne ta opp som spørsmål med SAS. Problemet er bare at de har valgt å gjøre seg selv ganske vanskelige å få tak i - selv om gull eller diamant mailen (om aktuelt) kanskje ville være interessert i å ta akkurat dette videre?
Jeg tenkte at neste gang finner en First som passer fra FRA så skal jeg benytte meg av Pandion-fordelen med å få «låst opp» bonusbilletter som ikke er ledige for å presse frem feilen på deres side. Så hvis de sier «dessverre er det bare ledig i GO» så sier jeg bare «null problem, jeg er jo Pandion så det fikser du». Når de da skal prøve å få det til selv så vil de oppdage at det er en feil et sted.
SAS ringte meg opp i dag for å bekrefte belastning av nye avgifter (har tatt tid å rekalkulerer). Samtidig har de, uoppfordret, fått til biz på LHR-FRA (LH), men ikke plus på OSL-LHR (SAS) eller FRA-CPH-OSL (SAS) på vei hjem. Resten av reisen er biz med TK. Fortsatt kan man på egenhånd bestille nye reiser på samme flyvninger i plus. Merkelig system...
Skaffer du deg nødutgang på sas-flyvningene så vil jeg si det er bedre enn Plus. Jeg ville jobbet mer for å bli kvitt de ekstra mellomlandingene i Europa enn å skaffe Plus.
Har situasjon hos SAS telefon bedret seg i det siste? Jeg har ringt SAS to ganger de siste to ukene for å endre billetten etter to kanselleringer, der SAS har booket meg om til en ny flygning. To uker siden ringte jeg kl 10 om morgen ble ringt tilbake etter 12 minutter. I dag ringte jeg kl 7:30 og kom gjennom etter 6 minutter (jeg fikk ikke tilbud om å bli ringt tilbake). I begge tilfeller fikk jeg god hjelp av en svensk talende dame og både utreise og hjemreise ble flyttet flere dager uten problemer. Jeg er EBD, men synes det er absolutt greit levert og samsvarer kanskje ikke med det andre diamanter skriver.
Jeg tar meg lov med en ny erfaring. 14 dager siden ble en bonusreise TRD-ARN-EWR endret til TRD-OSL-EWR. Egentlig greit, men nå hadde jeg 4 timer på OSL. Jeg søkte derfor opp noe alternativer og fant SAS Plus Bonus billetter TRD-OSL med kun 2 timer ventetid. Jeg ringte altså i dag 17:06, valgte bort engelsk og tastet inn EBD nummeret. Ventetiden var estimert til 11 minutter og jeg fikk mulighet til å bli oppringt. 17:21 ringte en svensk talende dame tilbake. Jeg forklarte problemet og hun mente at hun ikke kunne finne noe ledige SAS Plus bonus billetter. Jeg sa til henne at jeg fant SK345 med ledige billetter i SAS Plus Bonus, klasse I. Hun mente da at SAS Plus Bonus som jeg finner på web og SAS Business Bonus ikke er det samme - heller ikke innenriks. Jeg påpekte at det var SAS som kansellerte flygningen og at jeg oppfattet det som rart at jeg ikke skulle kunne endre billetten når det tydeligvis er plass på flygningen. Da svarte hun "Oh ja, du sa jo at du fikk en kansellering. Men da stiller saken seg annerledes". Og ja, plutselig kunne jeg få denne flygningen og alt gikk fort nå. Hun spurte til og med om jeg var interessert i en endring på hjemmereisen også . Det viser seg at man må være god forberedt når man ringer SAS (takk til alle som deler kunnskap og erfaring her!), men at det fremdeles er mulig å få hjelp. Når jeg leser i avisen at folker venter 90 minutter i telefonkø så vil jeg påstå at det er fremdeles en fordel å ha diamant kortet. Ventetiden var kanskje ikke premium, men heller ingen krise. Alt sammen er jeg egentlig godt fornøyd, jeg fikk jo det jeg ville ha .
For meg er det gull verdt (pun intended selv om jeg som alle andre IFer er diamant) å ha muligheten til å ringe etter at barna har pusset tennene og roen begynner å senke seg. Ikke minst det å bli ringt opp igjen fremfor det å måtte høre på samme melodien hver eneste dag