Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. edvardh

edvardh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke enkelt... Jeg er bare sølv, så ingen store forventninger og snarlig behandling. Ca 3,5 timer i telefønkøen også så langt i dag :(

Syns det er litt uklar info fra SAS generelt. Når jeg logger inn nå står det at jeg ikke skal foreta meg noe før jeg får en "ny SMS" og at "prosessen med å finne alternative flyreiser for deg kan ta opptil 5 timer". Samtidig har jeg fått en SMS om at jeg ikke bør ta første leg (til Oslo, det er flighten videre derfra som er kansellert) på grunn av manglende hotellkapasitet og "we are not able to rebook you within the next few days".

Er det bekreftelse på at de ikke har funnet noen alternativ, og jeg kan forsøke å booke om selv?

themichael and Nurse82 like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    SAS sier de ikke har funnet noe. Prøv selv hvis det er viktig å reise. Finner du noe så får du ta kampen med SAS. Finner du ikke noe har de nok rett.
    Merk det som gjentas ofte, at selv om det finnes billetter å få kjøpt for cash hjelper det deg ikke om du har bonusbilletter, de erstattes bare med bonusbilletter (som naturlig nok ikke finnes hos andre). Slik blir det nok å være inntil noen tar en for laget og drar SAS og EB for retten for bedrageri.

Cforoe liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mistenker at de ikke har kapasitet til å rekke over alt.
    For min del måtte jeg tidligere booke Norwegian på egenhånd da jeg ikke ble tilbudt ombooking i tide.

Selv med EBD så kom det ingen tilbud, når jeg tok kontakt med SAS så kunne jeg bli booket om, men da var det såpass tett mot avreise at jeg ikke ville rukket det.

RoadKing liker dette
  4. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Det er flere med bonusbilletter som melder at SAS har booket dem om til cash-billetter, bl a på businessclass.se, så det er ikke vel ikke åpenbart at det foregår noe «bedrageri» i stor stil (?). Uansett trenger man bare gå (gratis) til Transportklagenemnda med en slik sak DERSOM SAS skulle nekte å refundere en betalt billett for en bonusbillett.

RoadKing liker dette
  5. edvardh

edvardh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. SAS gjør det ikke enkelt å vite hvilke rekkefølge ting bør gjøres i, uten å gi dem en anledning til å være vanskelig på refusjon/kompensasjon.

Det er ikke bonusbilletter, så det problemet har jeg ikke.

Hvis dere vet dette også, så har jeg to spørsmål til:
    - Er det da ok å bestille tur/retur, eller kan SAS si at jeg bare får kompensert en vei (gitt at streiken da er slutt). Dette har betydning siden alternativ reisemåte ser ut til å være avhengig av at vi kjører til en annen flyplass enn vi egentlig hadde tenkt..

- Og skal jeg da kansellere flyvningen og kreve refusjon for disse på SAS sine nettsider, eller er det en rekkefølge som gjør at det blir rot med å kreve 261-kompensasjonen?

Mye penger å gå glipp av hvis rekkefølgen på ting her blir et tema...

6. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,433
    Bonuspoeng:
    183
    Der var alicante på søndag kansellert
    Finner bare jalla alternativer på sas. Og alle opereres av sas Skandinavia
    Er det verdt å ringe i morgen tidlig og be om alternativer? Type Lufthansa eller andre?
    Takk for hjelp og beklager for et spørsmål som vel er stilt 1000 ganger før

7. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    En liten erfaringsdeling:

Vi er en gruppe på vei hjem fra NYC i dag - skulle egentlig reist med SK direkte. Alle 8 i gruppa flyr på bonuspoeng, og vi ble alle booket om av SAS til vanlige betalplasser. Informert om dette vi SMS.
    Våre 3 bookinger fikk ulik vei hjem:

LH via Frankfurt
    TAP via Lisboa
    Finnair via Helsinki

Alle disse rutene fant SAS for oss, men de var alle en dag etter opprinnelig hjemreise.
    For å få endret til opprinnelig dato, måtte jeg stå på i chat og telefonkø….til det løste seg. Aldri fikk jeg høre at det måtte være bonusseter ledig for å få bytte - var det plass på flighten var det OK

8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,078
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok forskjell på kansellering tett opp mot avreise og kansellering 10 mnd frem i tid hvor da noen mener man har krav på cash billett.... :)

Chrisbgg liker dette
  9. qouz

qouz Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Hvordan var Iberia Business class på denne turen? Fikk du dekket opphold den ekstra dagen?

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Pr SAS sin egen definisjon kanselleres hele reisen om man ikke er til stede og ombord på første leg. Mao, hvis du velger å selv ta en ny booking og ikke ta det via service tlf bør du ta t/r.
    Men, merk at dette er synsing, ikke fasit. Det er en håpløs situasjon for reisende…

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,977
    Bonuspoeng:
    293
    Man har ikke krav på cashbillett, men å bli booket om etter reglene i EU261. Om flyselskapet løser det med å opprette nye billetter i klasse O/I/X eller ved å booke om til andre klasser er ikke passasjeren sitt problem. Det skal bare ikke ha noe å si om det er ledige bonusbilletter å booke om til hvis det er flyselskapet som har kansellert.

milehigh, Insomnia4u, holmen and 3 others like this.
  12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,812
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som vet hvorfor Sk903 ARN-EWR går i dag?

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig nok ikke flagget som kansellert verken av SAS selv eller Swedavia.

I motsetning til feks SK945 som går ARN-ORD 5 minutter tidligere. Den er kansellert.

14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,874
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har en liten gruppe sjefspiloter og andre som ikke er tatt ut i streik, så de har mannskap til å operere enkelte flyvninger.

samtom, themichael and tobeornot999 like this.
  15. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    På denne siden skriver SAS at retur ikke blir automatisk kansellert, i hvert fall dersom utreisen er kansellert pga. streik.
    https://www.sas.no/traffic-information/message/

RoadKing, themichael and tobeornot999 like this.
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant!

Ny sport på IF: hvilke flighter opereres av sjefspilotene? :)

RoadKing liker dette
  17. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Litt samme her: ble ombooket fra kansellert OSL-TRD til OSL-BOO-TRD i dag hvor begge legs flys av SAS (SK4122, SK4123). Rart de ikke er kansellert? Står "operating as normal" på oversikten.

Booket en backup med Flyr i påvente av ombookingen, men om denne ruten faktisk flys i dag så er det jo gull

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Sjefspiloten e trønder, da sjø! ;)

samtom liker dette
  19. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,603
    Bonuspoeng:
    113
    Ser på sas.no at det er samme skuta (LN-RRA) på begge leg, og den går videre til OSL etter TRD. Kan det være denne flighten som flyr radioaktive biotoper til sykehusene og at det er det som gjør at den går?

samtom liker dette
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Streiken fortsetter. Dette er jo samme som vi hørte forrige gang:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tid-med-forventninger-om-aa-komme-til-enighet

Pilotene bryter ut av samtalene idag, og streiker videre. Det er jeg faktisk villig til å vedde penger på.

Møtet startet kl 10. De kommer nok ikke en gang til å sitte sammen ut arbeidsdagen. Og det blir starten på slutten på SAS slik vi kjenner det.

Ikke nødvendigvis en krise det siste, hvor resultatet kan bli et dansk-eid (+ litt Wallenberg og NO/SE som har lånt SAS penger og "får" aksjer) SAS hvor de lokale avdelingene i Norge og Sverige styres inn i konkurs.

Del denne siden