Ok. Da prøver jeg meg på det. Vi var to som reiste sammen, så da antar jeg at jeg kan legge til passasjertillegg også?
SAS krever visstnok at man må ha kansellert sin egen reise før man booker egen alternativ transport. Jeg har ikke dykket veldig dypt ned i materien, men kan ikke ved første øyekast se at det fritar dem fra erstatningsansvar at den alternative transporten er booket før reisen ble kansellert. Det er såpass mye penger at jeg ikke kommer til å gi meg med det første.
Stemmer. Dette er regnet som basis, eller laveste kostnad, du kan gjøre en reise med bil for. Inkl passasjeren.
Jeg er i lignende situasjon. Kjøpte alternativ hjemreise i det streiken var et faktum. 5 min senere kommer kansellering, 30 min senere omrouting til dagen etterpå. SAS sparte penger på at jeg var kjapp, for kost og losji hadde kostet dem mer, så de kan jo prøve...
Bare å gi beskjed om du ikke kommer noen vei. Jeg skal plage dem hele veien til Transportklagenemnda hvis de finner på noe vås.
Min retur fra Alicante i morgen ble selvsagt kansellert. Jeg ringte kundeservice for å sjekke alternativer for ombooking, og ba om å bli oppringt pga. lang kø. Når jeg ble oppringt nå litt over 23 begynte kundebehandler å se på alternative returer på min booking. Før vi plutselig ble brutt. Nå har jeg ventet 25 minutter og ikke blitt ringt opp igjen, og jeg har ikke fått noen ny retur. Har dere opplevd lignende før, har kundebehandler ringt opp igjen? Dette var engelsktalendene kundeservice, og er EBG..
Nei de fleste av SAS sine piloter kan jobbe like effektivt som DY sine piloter, det handler i stor grad om dårlig administrativ crewplanlegging. Forrige streik (2019) økte forutsigbar turnusordning fra 40 til 60 prosent av pilotene, det vil si at 40% av pilotene (samt alle som ble ansatt senere) ikke hadde en forutsigbar turnusordning, som vil si at uten streik ville mange piloter rundt nå fått vite når de skal jobbe i august. Det har ingenting med arbeidstid å gjøre, det har med forutsigbarhet. Ellers fikk nå pilotene kniven på strupen da SAS holdt på å gå konk for 10 år siden, som gjorde SAS til et konkurransedyktig selskap og tjente godt med penger frem til COVID. Ellers er det sånn for piloter at det ikke bare er å bytte selskap, da begynner de helt på bunn igjen på lønnsstigen. Norwegian har gjort mye feil de siste 10 årene, men etter restruktureringen post-covid virker det som om det er mer harmoni mellom ledelse og de flyvende. På meg virker det som om ledelsen i SAS har kastet hele pilot-gjengen under bussen, og de får enten streike selskapet konk eller så får folk ta seg sammen på begge sider.
Har flere ganger tidligere blitt brutt og selv om jeg hadde sagt klart fra hvilken rute jeg ønsket, det var ledig og kundebehandler hadde bekreftet at det var en endring han/hun kunne gjøre, har jeg aldri verken fått billetter eller blitt ringt opp igjen. Du må nok dessverre bare ringe opp igjen og starte på nytt.
Har fått Sas Plus Pro reise Oslo-Pisa onsdag denne uke kansellert. Ombooket til Sas Connect Oslo - London med Sas Plus billet og så London - Pisa med Economy billet. Sas nekter å gi oss Business eller Economy Flex billett med BA London - Pisa selv om det finnes ledige billetter. Hvilken kompensasjon er rimelig å kunne kreve etter en slik nedgradering av billetten ? Vil allerede kreve 400 euro for forsinket ankomst mer enn 3 timer pluss mat og drikke.
De ringte faktisk opp igjen i morges, men til liten hjelp. Det eneste de kunne booke meg om til var tirsdag med SAS. De kunne ikke booke meg om til Iberia på mandag.. Så det virker som om de har endret policy på hva de kan booke om til? De håper vel at kundene tar regningen og ber om refund, slik vi må være bank for SAS? et spørsmål, mister jeg noen rettigheter med å bli booket om? Altså, jeg vil få dekket hotell osv. selv om jeg godtok ombooking, kontra å kansellere billetten og ordne retur selv?
SAS ute med børsmelding. Må nedskalere hele virksomheten om de ikke kommer i havn med pilotene snart. https://newsweb.oslobors.no/message/566995 https://www.dn.no/luftfart/anko-van...li-nodt-til-a-radikalt-nedskalere/2-1-1256551
Da nærmer vi oss løsningen diskutert i en annen tråd med å kun beholde SAS Danmark og kvitte seg med Norge og Sverige.
SAS plus i Europa er billetert som economy og siden alle andre flyselskaper har eco eller business er slik nedgradering vanlig. SAS plus er ikke business. Kun de dyeste i billettklasse C blir business hos andre. Du ble sånn sett ikke nedgradert, men verdt å førsøke på å få noen poeng ekstra feks. Tror vi skal være sjeleglade for å i det hele tatt få flydd i disse dager jeg
Så blev mit flyt CPH-FAE aflyst fredag. De kunne ombooke til Atlantic på tirsdag (funker ikke når jeg skal hjem mandag.....). Så fly refunderet, og nu må jeg søge erstatning for hhv. nye flybilletter som vi selv har købt (inden aflysning, så ser ikke godt ud...), og for EU261 grundet aflysningen... Btw. 12 minutters kø i den danske telefon (som EBD) her kl 10:15.
Lever i spenning og håper på en løsning på streiken snart. Skal til Boston og roadtrip på østkysten søndag (med sas selvfølgelig). Noen erfaringer med å få alternative billetter med andre i *A over dammen? Har billetter i C (klasse J) og foreløpig er det ledig med både LH, Swiss og United via ulike hub’er. Virker jo som litt bingo om folk får alternative billetter eller ikke. (Har EBD, men status virker ikke å ha stor effekt heller?)
Gud bedre, kan de ikke bare kansellere flygningen min. Jeg kommer absolutt ikke til å sette meg på noe fly til Stavanger uten å vite om jeg kommer meg videre derfra.
Jeg fikk booket om tur til ORD fra SAS bonus til J-klasse med Swiss etter en telefonsamtale med en hyggelig danske. Hadde opprinnelig peilet meg inn på en alternativ rute via FRA, men utfordringen var at de fleste tilslutninger ut fra OSL forsvant/ble fullbooket mens jeg hadde agenten på telefonen.
Høres lovende ut, men det var først etter kansellering og med telefonsamtale. Jeg får ringe når/om streiken ikke avsluttes før helgen.