Den store Millionjakten - i 3 deler

Tråd i 'Reisebrev' startet av GMJSChr, 21. okt 2024.

1. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Da det ble ropt opp priority boarding for passasjerer reisende på business class eller SkyTeam elite, så var det KUN meg som steg fram. Utafor stod bussen og ventet, så jeg frøs i 5 minutter lenger enn alle andre hehe.

1-0 til de andre passasjerene.

NorFlight, Earl, Flymunda and 18 others like this.
  2. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Ganske gammelt og slitent fly. Heller ikke den beste benplassen for en kar på 1.95:).

De hadde faktisk en ordentlig business-class seksjon i 2-2 konfigurasjon. Rimelig slitne seter, men allikevel svært sjeldent å se på europeiske flyvninger. Kan ligne veldig på Turkish Airlines sin 2-2 business class konfigurasjon på de eldste flyene.

Ingen som satt på Biz, så her hadde Tarom en gyllen mulighet til å oppgradere et SkyTeam elite medlem på millionjakt! IMG_1363.jpeg

3. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Framme i Frankfurt etter en flytur på ca 2T fra OTP.
    Jeg klarte det kunststykket å sovne på flyet (noe jeg aldri gjør).

Her ankom vi en fløy jeg tror jeg aldri har vært på før (?). Svært stille og veldig få folk. Det var heldigvis ikke lange veien til loungen som må brukes her på FRA. AF/KLM loungen.

Det var tydeligvis ingenting på billetten som sa SkyTeam Elite Plus, selv om det gikk helt fint i Bucuresti. Alt ligger inne i billetten og det står SkyPriority overalt.

Viste bare SAS profilen for å bekrefte at jeg er Sky Team Elite Plus. Da var det null problem og jeg fikk entre en rolig liten lounge. Massevis med sitteplasser, men svært lite å tilby på matfronten. Eggerøre og bacon + tørre brødskiver.

Loungen ligger så og si rett ved min neste gate, så her kan jeg slappe av i 1t og 30 min før jeg boarder neste fly til CDG.

EDIT: Det er ingen toaletter på loungen. Så da må du gå ut fra loungen og bort til nærmeste offentlige toalett.

Attached Files:

4. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Nettopp boardet AirFrance flyet fra Frankfurt til Paris. Denne gangen var det også kun meg som gikk frem da de ropte opp «SkyPriority eller Business-passasjerer». Merkeligo_O

2-2 konfigurasjon på denne flyvningen. Langt i fra fullt fly. Hadde det ikke vært for at et tysk basketball-lag var med på turen, så hadde flyet vært ganske tomt.

Attached Files:

5. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Ankommet CDG og funnet meg en fin plass i 2.etasje i en helt fantastisk AirFrance lounge. Her har man noe å virkelig glede seg over hver gang man flyr fra CDG. Igjen så var det problemer med EBD-statusen koblet mot SkyTeam, og det virker ikke helt som at SAS er 100% inne i systemet til alle selskapene enda. Men igjen gikk det helt fint å vise status i appen, og da var det rett inn.

Loungen byr på to store etasjer med drøssevis av sitteplasser. Det finnes også et spa i loungen der det virker som at man kan få 20min gratis massasje. Det er flere "Quiet rooms" der lyset er dempet og stolene er laget for at du skal kunne sove godt.

Mange forskjellige matstasjoner, men de serverer samme maten alle steder. Dagens tema er åpenbart "baguette" og andre franske brødvarer. Det er fortsatt lunsjtider, så det er ikke noe særlig varmmat bortsett fra suppe for øyeblikket. Ellers er det ulike gryter med forskjellige grønnsaker. Hadde håpet på noe kjøtt/kylling, men det kommer kanskje til middag. Usikker på når de går over til middag.

Ulike drikkestasjoner rundt omkring. Noen barområder og også en "Detox bar" der du får all slags drikke blandet med frukt og grønt typ.

Flyet videre til NCE går 16:00.

Attached Files:

6. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Nå fikk jeg plutselig hjertet i halsen!

Etter å ha boardet flyet til Nice, så meldte kapteinen over høyttaleren «Approximately flying time will be 1h 30 minutes to reach to Nice”. Dersom du leser de to siste ordene igjen så kan du forstå hva jeg mener! Har jo nylig lest om den ubehagelige turen til Tunis for «Steve0», og jeg kjente umiddelbart på et ubehag som varte i nøyaktig 1.5 sekund:D

«Reach to Nice» - «Reach Tunis»

7. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Vel fremme i Nice og ikke Tunis, har jeg nå satt meg til rette på en liten kafé i terminalen. Her har jeg rigget meg til med pceen, og klar for å titte litt på reisene i Asia.

Neste fly går ikke før om litt over 4 timer, og det er med EasyJet til PMI. Det blir heldigvis dagens siste flight.

Det har egentlig gått overraskende greit i dag. Forventet kanskje at flyturer uten mål og mening ikke kunne bli noe særlig spennende. Men med nye flyselskaper og nye hubber, så er det artig å se hvor jeg kommer til å tilbringe mye tid de kommende årene. Alltid spennende i det jeg nærmer meg en ny lounge jeg ikke har vært på før.

Må sies at jeg synes reisen startet veldig flott med en fin tur til Romania der jeg var superheldig med både vær og oppgradering på fantastisk hotell. Det gjorde noe med humøret med én gang!

Attached Files:

8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,494
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser TRF-BCN-PMI i morgen og grytidlig retur PMI-TRF med Ryanair 24.10.
    Del gjerne litt erfaringer fra PMI, trenger jeg å kjøpe fasttrack, tar man taxi, eller bruker man uber lignende apper?

9. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Da tar du over stafettpinnen når jeg lander på TRF med Norwegian i morgen.

Skal si i fra hvordan det blir. Har lest at det går busser mellom hotellene og flyplassen. Er faktisk ikke så langt å gå heller. Vurderer faktisk å gå fra flyplassen til hotellet i kveld/natt. Ser an etter ankomst.

Skal oppdatere om det er mye trøkk på PMI i morgentimene.

paron liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,578
    Bonuspoeng:
    183
    Innspill fra sidelinjen:
    PMI er en super ryddig og oversiktlig flyplass, selv om den er stor.

Kort vei inn til sentrum av Palma. Man tar de offisielle taxiene som står i kø utenfor. De har Uber på Mallorca, men det er samme pris eller dyrere pga lokale reguleringer.

Fast track security har aldri funket for meg der (bare alle andre steder), men det går fort og greit uansett. Både Amex platinum og et annet kort skulle gi fast track, men de lokale slipper generelt "ingen" inn der hvis det ikke står på boarding pass at du har fast track.

NordicLane, themichael and Magnus1001 like this.
  11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,494
    Bonuspoeng:
    113
    Med ankomst 22:45 og avgang 06:10 så vurderte jeg faktisk å bare bli på flyplassen. Men spanderte på meg et hotel til 600kr.
    Google sier 40 min gange og ca 3km. Det blir taxi for min del.

Lurer på hvor mange ganger vi som er her inne på IF kommer til å passere hverandre iløpet av november/desember i jakten på millionen.

12. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Tenkte også tanken om å bare overnatte på flyplassen. Men siden hotellene var såpass rimelige og såpass nærme, så unner jeg meg det hehe.

13. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Etter en lang dag med mye flyvninger og mye flyplass, generelt mye fly! Så er jeg endelig på dagens siste flight.

EasyJet tar meg fra NCE til PMI. Lander ca 23:30 i PMI og boarding for mitt neste fly starter 06:20 morgenen etter:confused:.

jgroneng, Earl, EndreD and 8 others like this.
  14. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Touchdown på Mallorca 00:00. 30 min forsinka.

Bare å komme seg til hotellet ASAP! Neste flyvning boarder om ca 6 timer. Krysser fingrene for 4 timer med søvn.

jgroneng, Earl, Shyneno and 10 others like this.
  15. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Satt meg inn i en Uber nå. Kostet 16€. Står at det skal ta 5 min

jgroneng, Earl, Shyneno and 4 others like this.
  16. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    God morgen!

Da er jeg fortsatt ved svært godt mot, og har nå kun igjen 2 flighter før jeg er hjemme igjen og kan kaste meg på sofaen.

Tok ikke altfor lange tiden før jeg sovnet, så jeg tror jeg fikk rundt 3.5 med søvn. Det går for i dag:D

Sitter nå i resepsjonen på hotellet og venter på Uber. Nå kostet det 11€. Du kunne også få en til 8€, men da søkte den lenge etter sjåfør uten å finne noen. Så da tok jeg den litt dyrere løsningen.

Kan være greit å ha i bakhodet når man reiser såpass tidlig til PMI. Det er ikke hundrevis av Uber taxier ledige. Kjedelig å sitte ved hotellet og ikke få noen sjåfør.

Jeg satt av litt ekstra tid nøyaktig for dette. Sjåføren var 12 min unna da han godkjente turen. Ankommer flyplassen 05:45, noe som bør være god tid i massevis ettersom flyet går 07:05 og jeg ikke har noe baggasje som skal sjekkes inn.

Taxituren tar for øvrig mellom 3 - 5 min. Med mindre det er trafikk.

17. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Sikkerhetskontrollen på PMI tok rett i overkant av 10 min. Kan være greit å sette av 10-15 min på den kontrollen. Var ganske mye folk.

Det finnes en fast track, men har ingen anelse om hvem som har tilgang.

Er nå på vei til gaten, og kommer ikke til å sjekke ut loungene på PMI denne gang. Det skal være 3stk i følge SkyTeam lounge finder.

EDIT: Det lå en lounge rett ved gaten min, så da tok jeg turen innom mens jeg først var der.

Fikk da beskjed om at jeg måtte ha en international connection videre med SkyTeam fra BCN, og at SkyTeam til BCN ikke holdt. Regner med det er grunnet innenriksflyvning. Vet ikke om dette gjelder de to andre loungene også.

Attached Files:

Last edited: 23. okt 2024
  18. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    IMG_1391.jpeg Onboard and ready for take off.

Ikke altfor mye spennende å melde om. Flyturen PMI - BCN skal ta rundt 50 min.

19. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Landet på BCN uten problemer. Innså at Norwegian ikke flyr fra samme terminal som jeg landet på, så nå sitter jeg på transitbussen som tar deg gratis fra én terminal til den andre.

Er nå på vei fra Terminal 1 til Terminal 2.
    Dette kan være greit å sjekke opp i dersom noen av dere skal gjennom samme rute eller en lignende. Heldigvis har jeg ganske god tid før neste fly går 09:55.

Attached Files:

20. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Siste leg… IMG_1393.jpeg

Del denne siden