Endring av *A billett ved schedule change

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. sept 2024.

1. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,324
    Bonuspoeng:
    113
    Fatter ikke at SAS fortsatt driver og gnåler om at det er krav om ledige bonusbilletter når dette både står krystallklart i EU261/2004, og SAS endog har tapt flere saker i Transportklagenemda om dette, eksempelvis sak 2022-02613 og 2021-01115. Søk gjerne opp disse og flere på https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

EU261/2004 artikkel 3, nummer 3:
    This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.

EU261/2004, artikkel 8, nummer 1, bokstav c:
    re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

Dette gjelder seter i samme kabinklasse både hos eget og andre flyselskaper. Det er ikke åpnet for forbehold om ledige bonusseter.

Last edited: 07. okt 2024
  2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,196
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk kansellering på siste leg av OSL-VIE-FRA-PEK i dag med automatisk ombooking til OSL-VIE-FRA-MUC-PEK med ankomst 2 timer og 45 minutter senere. I seg selv ikke noe stort problem, men nå skulle jeg gjerne benyttet anledning til å kutte i antall legs eller fly dagen før. Virker som agenten jeg snakket med har tilgang på Star Alliance inventory, men finner ikke det samme som meg og det er heller ikke ledige seter dagen før. Har jeg krav på noe annet enn det jeg allerede har fått? Det er 28/29 dager til turen.

Last edited: 07. okt 2024
    themichael liker dette
  3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,665
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo prøve å få agenten til ta VIE-trikset her da.. Søk OSL-VIE og finn OSL-MUC-VIE, slett unødvendige segmenter..

Hva skal LH gjøre, kaste SAS ut av *A? :)

themichael and btm like this.
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,196
    Bonuspoeng:
    293
    Godt forslag. Finner bare 06-flyet, da beholder jeg heller de opprinnelige, behagelige flytidene.

5. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte inn denne i går, og fikk ingen andre alternativ av agenten enn å avbestille mot refusjon. Sa jeg ikke var intr i det og ville bli booket om på non award fare med en partner, noe agenten nektet å gjøre. Spurte om å få snakke med en supervisor eller lignende, men fikk ikke lov til det heller. Agenten anbefalte meg faktisk å møte opp på gardermoen og utføre reisen, han bekfretet at det skulle gå fint når jeg spurte om det spesifikt. Fint å ha på opptak, men det er ikke noe jeg tar sjansen på når sas har sendt sms om at reisen må bookes om...

Som Rscott sier har jo sas tapt flere saker med denne problemstillingen allerede så skjønner ikke hvorfor de må være så vriene. De kan umulig være tjent med en haug henvendelser til kundeservice, og evt behandling av saker i transportklagenemda. Men SAS antar vel å "tjene" på å kun tilby refusjon siden folk flest vil godta det siden de ikke er klar over rettighetene sine/gidder å ta kampen?

Sendte en mail til diamant mail hvor jeg forklarte saken og la frem eu lovverket + guidelines, så får vi se hva de gjør. Føler meg rimelig sikker i min sak om at jeg har rett på refusjon av mellomlegget hvis jeg må kjøpe revenue billett selv. Noe som igjen jeg tenker sas kunne fikset mye billigere selv hos en partner kontra at jeg kjøper den selv, og sas må refundere meg...

6. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,214
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøkte meg på å kontakte Lufthansa for å se om det var noen vei å komme vei de i denne saken. De flyr jo en codeshare med CA fra FRA til PVG på den 26., og det burde være kurant å bytte til denne?
    Så klart ikke, kundebehandler kikker på booking og opplyser umiddelbart at siden dette er en award booking fra SAS. Opplyser om at etter EU261 er det operating carrier sitt ansvar å booke om, dette faller for døve ører. De peker bare videre på SAS.
    Venter fortsatt i spenning på hva SAS finner på..

7. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,214
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde å ringe SAS igjen i dag, og fikk litt diverse info fra agenten. Siden det er en *A award reise der andre enn SAS har utført endringen kan de visst kun endre ved å bruke *A award inventory. Hadde det vært SAS selv som gjorde endringen hadde han hatt mer fleksibilitet på valg av muligheter.
    Vi gikk derfra i gang med å sjekke etter muligheter til å kunne gjøre denne ubrukelige bookingen brukelig igjen. Agenten søkte fra alle mulige byer til både PVG, TPE, HAN, BKK og SGN. Fant veldig lite med 2 biz seter tilgjengelig, og de få han fant var det ikke connections fra skandinavia til. Endte til slutt opp med å gå for en endring til MXP-IST-PVG-TPE-HAN, der vi kjøper BGO-MXP utenom. Siden vi uansett hadde BGO-OSL som en separat booking i Plus Pro, med overnatting ved OSL, kommer sluttsummen på noenlunde det samme.

Det er ikke en optimal løsning, men siden vi begge liker TK flighter godt, og dette gir oss igjen en gjennomførbar reise er dette en god nok løsning. Agenten var veldig behjelpelig og profesjonell :)

RoadKing, 1884derby and Lars J like this.
  8. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg prøvde denne kommentaren i en annen tråd, men muligens feil sted. Har noen råd? Jeg har vært litt booking operatør for min far og booket før overgangen en helt fin tur med mye turkish i BIZ for to til Seychellene. Avreise Januar 2025. Hjemreisen var SEZ-ADD-IST-CPF-OSL, ikke veldig mye ventetid på flyplass. Så ble det endringer i hjemreisen(fra turkish sin side) om de ringte ham(eldre mann) og vi har nå SEZ-ADD-IST-ATH-BRU-OSL (ofte med ventetid på 4-5 timer). I Tillegg blir avreisen utsatt med en dag. Kan natten på hotell kreves kompensert? + flyreisen hjem er på ingen måte optimal er det noe håp her eller er han låst ved å ikke krangle for mye når de ringte?

9. eventyrer

eventyrer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    452
    Bonuspoeng:
    63
    Ruteendring på direktefly med stopp:
    Jeg fikk nettopp en ruteendring med Ethiopian Airlines. Ruten er som følger:
    OSL - STO - ADD .
    Nå er strekket OSL - STO kansellert, slik at jeg står igjen med STO - ADD.
    Direkteflyvningen med Ethiopian Airlines selges fortsatt på hjemmesidene til Ethiopian Airlines.

SAS har så langt (jeg har kun snakket med en agent foreløpig) kun vært villig til å tilby en SAS flyvning som erstatning.
    Det er mulig det bare er jeg som er kravstor, men en direkteflyvning er noe annet flybytte. Tidsmessig taper jeg ikke så mye, men det er alltid en forhøyet risiko på reise med flybytte.

En liten kurriøsitet, er at min søster, som flyr akkurat samme flight (på egen bestilling) har behold sin opprinnelige reiserute. Noen har flaks, mens andre har uflaks :eek:.

Edit: Sak fikset.
    Etter å ha forsøkt agent ruletten fikk jeg kundeservice til å fikse ruten til den opprinnelige bookingen.

Last edited: 07. nov 2024
    Cumulus liker dette
  10. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    @Busybob fikk du en løsning på din sak? Har en lignende sak på gang...

11. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,116
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde også en lignende sak hvor jeg ble booket om til en flight med 20 minutter connection i MUC etter lufthansa kansellerte vår flight fra MUC og flyttet oss over til en som gikk nesten samtidig fra FRA. Agentene forsøkte å finne alternativer hvor det var ledige bonusbilletter uten hell. Siste jeg snakket med spurte jeg pent om det gikk an å åpne opp to bonusseter til meg på en SK-flight som gikk direkte til FRA, og etter en sjekk med backoffice var det frigjort to seter i plus som vi fikk endret til. Er nok bare å prøve til du finner noen som har lyst/kompetanse til å hjelpe.

eventyrer liker dette

Del denne siden