Den store Millionjakten - i 3 deler

Tråd i 'Reisebrev' startet av GMJSChr, 21. okt 2024.

1. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Da var jeg ankommet Torp Lufthavn og klar for siste del av denne etappen!

Nå skal jeg fly TRF - CPH - DUS med SAS. Har et jobboppdrag i nærheten av Köln lørdag og søndag, og reiser ut fra Frankfurt til Jeddah på mandag.

Her kommer reiseruta for Asia:

DEL 3: ASIA

2.Desember:

Våkner opp på Holiday Inn Frankfurt Airport

15:15 FRA - RUH - JED 04:25+1 (Alt med Saudi Arabian Airlines). Har fikset visum og overnatter på Holiday Inn Jeddah Gateway som ligger rett ved flyplassen.

Denne reisen blir flydd på Economy. Arbeidsgiver tillot ikke å booke business class hehe.

3.Desember:

16:20 JED - CGK (Saudi Arabian) - BKK (Garuda) 13:00+1.

Denne reisen blir flydd på Business class.

I Bangkok blir jeg værende i 3 netter for å lade opp batteriene og nyte sol og god mat!

Her skal jeg bo på InterContinental Bangkok Sukhumvit alle de dagene.

7.Desember:

15:55 BKK - HAN 17:50 med Vietnam Airlines på Economy.

Her blir jeg værende én natt og har booket meg inn på InterContinental Hanoi Westlake.

Satser på å rusle innom et slags nattmarked/matmarked den kvelden.

8.Desember:

11:35 HAN - TPE 15:10 med China Airlines på Economy.

Taiwan har vært høyt på ønskelista mi i flere år, og jeg blir derfor værende der i 2 netter.

Her har jeg booket meg inn på Regent Taipei.

10.Desember:

11:25 TPE - FOC 13:10 med Xiamen Airlines på business class.

Av en eller annen grunn, så gleder jeg meg veldig til ankomst i Kina. Grunnet visumregler så har jeg aldri orket å reist dit. Derfor passet det perfekt med lettelser i visumreglene nå. Har dessverre kun tid til å bli her én natt.

Her har jeg booket meg inn på InterContinental Fuzhou og slått på stortromma ved å booke den største suiten de har. Den er på ca 90kvm og helt sikkert godt brukt av @milehigh flere ganger:cool:.

Det var såpass billig at jeg klarte ikke å la være!

11.Desember:

07:25 FOC - PVG - ICN 13:30 med China Eastern på business class.

Her skulle jeg gjerne tilbrakt flere dager, men grunnet det kalde været og en tight timeplan resten av året, så får jeg ikke vært i Seoul mer enn én dag. Prøver å reise så lett som mulig, så har heller ikke plass til noe særlig med vinterklær.

Her har jeg booket meg inn på InterContinental Grand Seoul Parnas.

12.Desember:

11:55 ICN - AMS (Korean Air) - OSL 22:20 (KLM).

Denne reisen blir også gjennomført på Business Class.

Attached Files:

2. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Tar gjerne i mot tips til ting å gjøre på de forskjellige plassene jeg skal til!

Rop ut dersom det er noen spørsmål eller råd til ruta.

EndreD and Kristian like this.
  3. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Helt fullt fly til CPH. Det å være diamant har sine fordeler ja:cool:
    IMG_1686.jpeg

4. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Düsseldorf next!

Igjen et helt stappa fly, og igjen blokkert sete ved siden av meg:cool: IMG_1692.jpeg

5. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    17,049
    Bonuspoeng:
    183
    Ser vi er samme dag på Frankfurt. Vårt fly går til Paris 07.05 2.desember. Regner med du kommer og hilser på? :)

6. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Haha, 07:05 ja. Spørs om jeg ikke foretrekker litt mer søvn:rolleyes:

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Da reiser vi samme dag BKK-HAN. Vi booker on the go og tenkte flyet tidligere, men her det nok verdt å vente på neste fly ja!

Og i FOC fant jeg ut at presidentsuiten på IC ble for knapp. Jeg har meldt min ankomst til Kempinski.

8. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Stilig! Dere sikter dere inn på samme flight som meg?:cool:

Hvordan anser du sjansene for upgrade fra "1 Bedroom suite" til Presidentsuiten? Er vel kun RA som har mulighet til å booke den? Fikk den hvertfall ikke opp i appen.

Spielhaug liker dette
  9. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg antok feilaktig at du hadde booket det. Ikke alle som har det. På de som har kan nok alle booke det, men få blir oppgradert til det.

Tipper vi havner på samme fly ja.

snus_mumrikken and GMJSChr like this.
  10. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Moro! Si i fra dersom det blir noen endringer. Kult at man treffer på folk underveis.

milehigh liker dette
  11. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Etter en travel helg var det godt å kunne sove ut på hotell før en sen avgang til Saudi Arabia.

Ankom Holiday Inn Frankfurt Airport i 18-tida i går kveld og fikk masse tid til å slappe av før en (mest sannsynlig) slitsom reise i dag. 462541257_1098062815202389_4050699558378779052_n.jpg

Sjekket ut i 12-tida og lurte på når neste shuttlebuss gikk. Fikk svar fra mannen i resepsjonen om at shuttlebuss går fra 06:00 til 11:30, så er det pause fram til 16:00. Regner med at det har med færre avganger på den tiden av døgnet (?).

Da bestilte jeg en Uber som kostet meg 8 dollarer og var fremme på flyplassen 5-6 min senere.

Check in gikk vanvittig raskt ettersom det kun var meg i "Priority lane". Economy køen var kjempelang, og det var Saudi Arabere med omkring 1 million kofferter:eek:.

For europeere er passkontrollen veldig lettvint, og det tok under minuttet før jeg var gjennom den elektroniske passkontrollen. Du kommer da rett inn til butikkene, restaurantene og loungene uten å gå gjennom noen form for sikkerhetskontroll. Det er egen sikkerhetskontroll for gaten du skal til.

Når man flyr med Saudia fra Frankfurt så er det Priority Lounge man har tilgang til. Tuslet bort langs E-gatene og fant til slutt fram til loungen. Har generelt lave forventninger til Priority loungene rundt omkring verden. 462554627_1995155307598606_7206929400258943990_n.jpg

Loungen er ikke den største, og ikke den beste heller. Jeg vil tro det er svært ubehagelig under "rush hours" med mye trafikk. Da kan det umulig være plass til alle. Det var svært rolig på Terminal 2 da jeg ankom, og det samme var det da jeg entret loungen. Det var få gjester og mange sitteplasser. Det gjør definitivt opplevelsen bedre, og det gjør at jeg kan sitte her med laptopen og skrive videre på dette reisebrevet.

462546863_3967587650236742_8722408259423428306_n.jpg

Mat og drikke er så som så. Ikke det beste utvalget, men bedre enn Tarom sin i Bucuresti hehe.

462544503_3778152382406014_5871216392682484504_n.jpg 462570922_2258236771220074_922515833298184320_n.jpg 462546935_1692652671591057_7282755778518607443_n.jpg

Blir sittende her i et par timer før jeg beveger meg mot security og inn til gaten.

Denne flyvningen er nok den jeg gleder meg minst til. Den ble booket av helgens arbeidsgiver og jeg får selvsagt ikke dekket en business tur da:( Heldigvis den eneste langturen i Eco denne turen.

FRA - RUH vil ta rundt 6 timer, og jeg har fått sete ut mot midtgangen. Foreløpig ledig midtsete og jeg håper det forblir sånn. Etter å ha lest tidligere rapporter om nakenhet og rumpelukt, så gruer jeg meg ikke noe mindre av det! Krysser fingrene for at det blir en okei tur.

3 timer i RUH før jeg flyr videre til Jeddah der jeg ankommer 04:30 lokal tid. Da blir det å komme seg fortest mulig til hotellet og få i seg mest mulig søvn før jeg flyr videre 16:20 samme dag.

Attached Files:

12. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Boardet og funnet min plass på 37J. Flyet virker overraskende lite, og med 6 businessrader og 20(?) economyrader så vil jeg kalle det et lite fly :).

Nesa mi har allerede fått tidenes sjokkopplevelse, ettersom den nå har kjent på alle verdens mulige lukter. Alltid «fascinerende» når man reiser til Midtøsten og for så vidt India også.

Jeg har foreløpig én passasjer ved siden av meg i midtsetet, og jeg så på forhånd at vindusetet var booket, så jeg tipper det blir et rimelig fullt fly i dag.

Benplassen er faktisk ikke det verste jeg har opplevd. Tror dette skal gå fint jeg!:cool:

Attached Files:

13. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Alle har satt seg, og det er fortsatt ingen som har satt seg ved vinduet!! Får jeg litt ekstra plass mon tro? Nabojenta ble veldig ivrig da ho så at det var tomt for passasjerer i kabinen. Ho er rimelig klar for å hoppe et steg til høyre.

Fortsatt ingen «boarding completed”, så jeg avventer med jubelen litt til.

Kristian, paron, NoLimit and 3 others like this.
  14. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Å joda… der kom det 3 passasjerer i siste liten. Én av de skulle inn på vår rad…

Dama ved siden av ble svært fortvilet. Jaja… better luck next time.

Kristian, Magnus1001, NoLimit and 5 others like this.
  15. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Oppdatering:

Kom en hyggelig kabinansatt og spurte om jeg ønsket å flytte meg fram til nødutgangssete. Takket høflig ja til det, selv om det var et midtsete. IMG_1721.jpeg

16. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Da var jeg ankommet Saudi Arabia for andre gang så langt i mitt liv. Jeg var såpass heldig som fikk reise til Saudi Arabia i 2017. Noen år før de åpnet landet for turisme. VM i sjakk ble nemlig avholdt i Riyadh romjulen 2017.

Det var en utrolig spesiell opplevelse, og man ble glodd på uansett hvor man gikk. Uansett en utrolig kul opplevelse jeg ikke ville vært foruten.

Selve flyturen gikk etter forholdene relativt greit. Det var tross alt god benplass, men jeg kjenner det veldig i både stumpen og ryggen akkurat nå. Skal bli godt å komme seg av dette flyet.

Tommel opp for maten som ble servert. Vi fikk valget mellom kylling eller pasta. Jeg valgte kylling. IMG_1722.jpeg

“Spiced chicken with Arabic rice” stod det på pakningen. Kyllingen var gjemt under risen, og retten smakte faktisk utrolig godt. Hadde vært fornøyd med en slik rett i business class. Full av smak!

De skal ha Wifi på flyet, men det var ikke noe signal under hele flyturen.

Jeg hadde fikset mobildata fra Airalo på forhånd og bruker nå 4G mens vi taxier inn til terminalen.

Her i Riyadh blir det omkring 3 timers ventetid før flyet til Jeddah skal ta av.

Kristian, mathiasfe, AirMags and 16 others like this.
  17. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Med connection videre fra Riyadh, så er man nødt til å gå gjennom immigrasjon og ut fra flyplassen. Følger du «connecting flights” så blir du sendt tilbake slik jeg ble.

Det var ingen kø i passkontrollen og jeg trengte bare å vise visumet mitt til en høflig kar før jeg ble vinket gjennom. Deretter må du ut av baggage drop området og ut gjennom tollen til du er i terminalen igjen. Ettersom jeg flyr videre innenlands så må jeg på en annen terminal, nemlig terminal 5. De er veldig hjelpsomme med å hjelpe deg og vise deg vei.

Det er shuttlebuss utenfor terminalen som tar deg til de ulike terminalene gratis. Sitter nå på en av de. IMG_1723.jpeg

18. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Bussturen tok overraskende lang tid. Endte på 17-18 min.

Ruslet gjennom security som gikk ganske raskt. Tok et raskt søk på «Skylounge Finder» og så at de har en Saudia lounge for sine egne kunder som flyr innlands. Du får komme inn som SkyTeam Elite+ dersom du mellomlander i Saudi og skal videre internasjonalt, men ikke dersom du kun skal til Jeddah, noe som gjelder meg.

Jeg forsøkte uansett, og karen i resepsjonen sa akkurat det samme, men sa at han selvfølgelig får meg inn uansett! Så her sitter jeg på en helt fantastisk lounge på terminal 5. Den er stor og luftig med masse sitteplasser spredt rundt omkring. Ikke noe særlig matservering nå på natta, kun noen pizzaboller og en slags lokal lasagne(?!).

De har et svært skap med all slags type drikkevarer (ikke alkohol så klart), og en liten stasjon med frisk lemonade og slike saker.

IMG_1724.jpeg IMG_1725.jpeg IMG_1726.jpeg IMG_1727.jpeg

19. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    Boardet flyet og kom fram til setet mitt og så at det allerede satt en kar der. Han så helt forskrekket ut da jeg sa til han at han satt på feil plass. Uten å si et ord så hoppet han ut, og deretter inn igjen i midtsetet.

Har veldig lyst til å ta bilde av hvordan han sitter, men det er litt vanskelig når det er såpass intimt. Han har først og fremst dratt setet sitt bakover allerede under boarding, og han sitter med bena på eget sete. Og nei, han har ikke på seg sokker eller noe annet. To stinkende føtter som virkelig ikke ser ut i måneskinn.

Han sitter også langt over på min side med armen sin av en eller annen grun, og jeg blir krøket sammen inn til vinduet.
    IMG_1728.jpeg

20. GMJSChr

GMJSChr Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    83
    NABOPASSASJEREN FRA HELVETE:

Jeg skrev litt om denne karen i mitt forrige innlegg men det ble altså verre og verre.

Denne fyren var altså så motbydelig at jeg virkelig ikke har ord. Under hele flyturen så hadde han de barbeinte og skitne føttene sine overalt i setet sitt og OPPOVER setet foran!! ÆSJ! Er det mulig å ha så dårlig folkeskikk???

Han satt kun i et slags lakenstykke av lin og jeg fikk derfor kjenne alle hans ulike dufter på nært hold. Han luktet ekstremt svette og kraftig rumpelukt dyttet seg inn i ansiktet mitt hver gang han gjorde en liten bevegelse.

Det luktet altså så grusomt at jeg rett og slett MÅTTE skru på vifta i taket rettet mot meg. Det tok kanskje 2-3 min før denne fyren faktisk SKRUDDE igjen vifta jeg tok på!! Det gjorde det ikke noe bedre at han stadig vekk la seg over på min side og hadde også de barbeinte føttene sine over på mitt sete!!

Vi nærmet oss ankomst og jeg trodde virkelig ikke han klarte å finne på mer faenskap nå. Å joda…
    I det hjulene traff bakken, så klatret han over damen som satt mot midtgangen og stilte seg opp i midtgangen klar for å gå av flyet. Ikke hadde han noe i hattehylla heller. Dama så helt vettskremt ut, og det er forståelig.

Før take off la han også merke til at jeg drev og surfet på Internett og han krevde da at jeg skulle dele nett med han. Makan til type!

Var allerede kraftig irritert over fyren, så det å dele nett med han var det ikke snakk om.

Del denne siden