Gardermoen/OSL er utrolig møkkete

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 23. jan 2025.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Har flere tenkt over hvor utrolig møkkete det er på OSL?

Jeg er der 2x minst hver andre uke, men har ærlig talt ikke tenkt så mye over det før.

På fasttrack, før man kommer til scannerne og veldig synlig: masse store hybelkaniner. De har helt klart ikke dukket opp etter 2 dagers manglende renhold, her snakker vi heller 2 uker uker hvor ingen har sveipet over gulvet.

Burde tatt bilde, men var overrasket - og det var plutselig min tur til scanning.

Kikket litt rundt igjen da jeg kom tilbake til Norge idag. Og det virker faktisk som systematisk dårlig renhold, hvor flere steder preges av at det vaskes med maskin, og ingen bryr seg om å rengjøre de områdene hvor maskinen ikke kommer til:

20250123_230206.jpg

I tillegg er toalettene generelt alltid ganske ekle. Like urene som man kan vente på offentlige toaletter midt i en storby, men her snakker vi om et lukket, lite område av en flyplass - som bør ha personale som rengjør jevnlig.

Har vært på mange flyplasser og ikke sett så dårlig renhold. Bare denne uken CPH, ARN og LHR. Som alle ser helt bra ut der OSL er dirty både i fellesarealer og toaletter.

Earl and kongenamundsen like this.
  2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    36,660
    Bonuspoeng:
    293
    Kan innrømme at jeg er innom OSL relativt ofte men at det er møkkete har faktisk ikke slått meg.

Kanskje jeg er grisete eller ferdes på feil område av flyplassen men det er nok noen skokker av flyplasser i Europa som er mer «utrolig møkkete» enn OSL

furlong, tafta and Eddie47 like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,848
    Bonuspoeng:
    293
    Har tidligere lagt merke til at det er VELDIG støvete på de sprossene utenfor vinduene i loungen, både innland og utland. Men i dag ble jeg overrasket over at det faktisk var rent. Også oppå takene på feks Starbucks og sånt.

Preference, tobeornot999 and Eddie47 like this.
  4. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    703
    Bonuspoeng:
    93
    Det var faktisk en kollega av meg som landet den avtalen med det selskapet som rengjør (da jeg jobbet med offentlige anskaffelser i Avinor). Det er dessverre problemet når renholdstjenester blir lagt ut på anbud og pris er avgjørende. Prisen presset ned til et uforsvarlig nivå og leverandøren må a) ta snarveier for å oppfylle kontrakten b) investere midler i løsninger som sensorteknologi, prediksjon, digital tvilling osv for å få et oversiktsbilde over hvor det skal vaskes når.

Har dere hørt om noen renholdsbyråer som har gjort massive investeringer i denne type teknologi kanskje ;)?

Dette høres ut som en forsvarstale, og det er det selvfølgelig ikke ment som, men det forklarer en (inter)nasjonal trend om renhold på anbud.

Earl, EndreD, Spielhaug and 3 others like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for interessant info!

Ting blir ikke dårligere av å være på anbud, tvert imot.

Vi skal alle være glad for at Avinor (= statlig selskap = dine og mine penger) driver så rimelig som de kan. Og anbud er prosessen for å få den riktige og laveste prisen i markedet som oppfyller vilkårene.

Blir litt som å kjøpe feks Jasmin-ris hos REMA eller Meny. Det er vel få som betaler 1,5 gang så mye på Meny fordi man tror kvaliteten på samme produkt er bedre der?

Uansett, tilbake til møkkete OSL. Når leveringen av renhold tydeligvis er dårlig, er det enten fordi bestiller Avinor har definert forventet levering upresist/dårlig (tviler på begge) eller fordi de ikke gjør gode nok kontroller for å sjekke at leverandøren oppfyller kravene.

6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Har tidligere klaget til Avinor angående renholdet på OSL, spesifikt tykke støvlag på ovennevnte sprosser utenfor loungen og hybelkaniner som rullet nedover landgangene, så dette har pågått over flere år.
    Synes det har blitt verre etter Covid.
    Det er ikke greit med møkk i fellesområdene, spesielt siden det i de samme områdene tilberedes og serveres mat.
    Støv gir grobunn og trivsel for både mugg, midd, bakterier og virus og er neppe en vinner mht. allergikere heller.

kongenamundsen and tobeornot999 like this.
  7. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig med alle observasjonene i tråden. En dimensjon er kvalitet på renholdet, en annen er vedlikehold. Deler av OSL er nå 27 år gammelt, og begynner å bære preg av stor slitasje. Det gjelder kanskje særlig toalettene. Det som jeg synes er nytt de siste månedene er at det er mye mer fremtredende mengde mangler og feil, feks knuste toalettseter. Sånn var det ikke om vi går noen få år tilbake i tid.

kongenamundsen and tobeornot999 like this.

Del denne siden