Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, det var nytt for meg! SAS Go får være greit om det innebærer mye spart i avgifter!

2. testflyver

testflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13
    Hva er greia med Delta og long-haul business bonusbilletter i Skyteam?

Jeg har gjort ganske mange søk og undersøkt forskjellige mulige reiser, og har fortsatt til gode å se en eneste (long-haul) business-billett fra Delta via SAS partner-søk.

Finner en del fra KL / AF / VS, men aldri noe fra DL på noen ruter.

Eksempel på DL-ruter sjekket alt fra 2mnd frem i tid til 330 dager (søkt sporadisk siden oktober i fjor)

CDG - SEA
    CDG - SLC
    LHR - SEA
    LHR - SLC
    LHR - ATL
    LHR - MSP
    ATL - SCL
    JFK - EZE
    .. og flere

Lurte på om dette bare var et problem med tilgjengelighet via SAS, så jeg logget inn hos KLM for å se om det finnes noen DL-bonusbilletter i business via partner-søk der. Fant heller ingen ting, så det virker som DL bare ikke deler business-bonus med Skyteam?

Frode789 and Malmo like this.
  3. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    824
    Bonuspoeng:
    93
    Satt akkurat og så på ATL-SCL også... :p

4. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,821
    Bonuspoeng:
    183
    DL slipper nesten ingen bonusbilletter. Det lille som er å finne er stort sett vestover fra USA. Feks på SEA-TPE-SEA har det visstnok vært noen ledige seter. Ikke at det er så nyttig om man bor i Norge.

NKA_Pls and testflyver like this.
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,047
    Bonuspoeng:
    113
    Økonomien til SAS er vist langt dårligere enn man hadde trodd den skulle være etter at de har blitt en del av ST og KLM/AF m.fl. har skutt inn penger. De sliter fremdeles med å overleve. Det er nok så enkelt at de rett og slett ikke har penger til at for mange konverterer sine EB poeng til reiser på egne fly som tar plassen til betalende kunder og på partners fly hvor SAS må kjøpe billettene. Det er mye bedre for SAS å selge masse EB poeng til Amex og Norgesgruppen som ikke blir brukt. Da blir det 100% margin. Så dette bunner nok ut i en kamp om å overleve for SAS.

Last edited: 27. febr 2025
  6. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,810
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for gode svar!

Jeg ser flere spørsmål allerede har blitt svart opp - så jeg oppdaterer med min (foreløpig) løste sak!

Jeg har nå fått lagt på LHR - CPH - OSL hjem. Min løsning ble å rett og slett ringe inn - og be om å avbestille turen + legge inn legs på nytt i riktig rekkefølge.

I går møtte jeg en agent som lyttet - og det virket som hun forstod både problemet og løsningen jeg foreslo. Etter jeg hadde forklart meg spurte hun om problemet egentlig bare var å få lagt til LHR-OSL på slutten av turen - noe jeg sa ja til.

Deretter fulgte det mye venting (jeg ble satt på hold ganske lenge - noe jeg sa var helt greit) - og etter én time og 4 minutter sa hun at hadde fikset direkte LHR-OSL hjem, og at min separate bestilling på det nå kunne slettes. Hun virket litt ny og usikker (men nøye) - så jeg ble veldig fornøyd over det - og skrøyt mye av henne :)

Da reisen ble oppdatert på sas.no så jeg dog at hun hadde lagt til et fly som forlater LHR før vi lander (med 12 timers margin) - så det hjalp ikke så mye! :D

Neste agent kunne dog hjelpe meg med å endre dette til LHR-CPH-OSL. Og den kom i boks over natten nå, ser jeg :p Så det blir spennende å se om dette siste beinet blir værende - fordi SAS slettet dett en gang før (altså før dette ble billettert).

Så man bygger reisene - sten på sten :D

7. Ildfuglen

Ildfuglen Medlem

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Nye spørsmål fra meg igjen her. La inn en post på side 79 med problemstillingen, men her kommer en veldig kort/forenklet oppsummering:

Trenger to billetter i business fra OSL til KUL i oktober. Er villig til å fly til andre byer i Asia og ta oss videre til KUL på egenhånd. Ønsker bare å komme lengst mulig i biz. Hatt en million alerts liggende på awardfares i tre måneder nå, uten særlig hell.

Nå har jeg funnet en del tilgjengelighet med Virgin fra LHR til diverse byer i India. Men, så forstår jeg både at avgiftene fra LHR er veldig høye, og at det er vanskelig å få lagt til feeder-flights på Virgin-billetter. Så spørsmålene blir da:

1. Burde jeg gå for Virgin fra LHR til India, nå som jeg har ventet så lenge. Eller bør jeg ha is i magen og håpe det dukker opp bedre alternativer senere?

Og hvis jeg går for Virgin til India:

2. Er det beste bare å ringe inn. Sånn at de kan legge inn feeder-flights først, og deretter longhaul-billetten? Forstod på en annen post her at det var måten å løse problemet med Virgin og feeder-flights på. Ikke motsatt rekkefølge. Slik jeg har lest her, bør det også være mulig å få feeder-flight i eco, selv om hovedflighten blir i biz?

3. Forstår det sånn at avgiftene regnes fra OSL så lenge man får lagt til denne billetten, sånn at man ikke starter fra LHR?

4. Hvis det dukker opp bedre alternativer senere, forstår jeg det rett i at jeg da kan avbestille, få tilbake poeng, CT og avgifter, og gjøre en ny bestilling? (Ingenting utløper før avreisedato)

Beklager mange spørsmål fra meg her. Men håper noen kloke hoder har noen gode råd.

8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,821
    Bonuspoeng:
    183
    1. Det er det bare du som kan svare på. India til KUL er ingen svipptur
    2. Hvis du ikke får booket på nett, må du ringe inn. Start med SAS-flightene
    3. Ja. APD gjelder kun ved start i UK. Du kan legge til flightene du ønsker å booke i her https://matrix.itasoftware.com/search om du vil se hvor mye det blir i avgifter og hvilke avgifter som gjelder den aktuelle reiseruten
    4. Du kan avbestille bonusbilletter opptil 24 timer før avgang. I praksis er det i løpet av dagen før avreise. Du får refundert poeng og CT om de fortsatt er gyldige. Alle offentlige avgifter refunderes, men bookinggebyret til SAS får du ikke igjen. I ditt tilfelle er det dog ingen grunn til å kansellere, du kan like greit bare be dem om å endre bookingen du har. Da er det 150 NOK/SEK/DKK eller 15 EUR/USD avhengig av hvor bookingen din starter.

Ildfuglen liker dette
  9. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Det er stort sett nada, men jeg har faktisk funnet KEF-JFK en del ganger (uten at det egentlig var det jeg trengte).

10. Joejoe

Joejoe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    :)
    Fikk bestilt CDG-DTW-HND i slutten av mai for to i biz. Mildt sagt en liten detour, men ser fram til å få testet Delta One Suites på utreise fra DTW :)

11. testflyver

testflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    13

Du fant både CDG-DTW og DTW-HND i biz med Delta som matchet med <24t stopp, og fikk bestilt begge som en reise? Når det er omtrent umulig å finne ett eneste bonus biz sete på alle Deltas ruter. Imponerende.

Hvordan fant du dette?

12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,821
    Bonuspoeng:
    183
    Førstnevnte må være AF da DL ikke flyr CDG-DTW.

EDIT: flightconnections.com er åpenbart ikke oppdatert.

EDIT2: Jeg er ikke helt oppdatert. Sjekket DFW.

Last edited: 05. mars 2025
  13. Aleksen

Aleksen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    DL 229 flyr CDG-DTW. Jeg fikk booket samme tur; kom opp som gjennomgående reise ved søk CDG-HND. Bestilte via nett.
    upload_2025-3-5_17-17-14.png

14. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    På en booking jeg måtte kansellere fikk jeg booket HND-MSP-AMS, ikke ideelt, men det funker i nøden.
    Å komme seg via statene til Asia er derimot noe jeg ikke har sett mye til her inne.

Joejoe liker dette
  15. Joejoe

Joejoe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Det er helt korrekt. 1 t 25 min layover i DTW. Brukte Awardfares.

testflyver liker dette
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,812
    Bonuspoeng:
    183
    Frode789, Spielhaug and Pingus like this.
  17. Mad3

Mad3 Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Noe håp om at det blir mulig å booke bonusbilletter på Aerolinas Argentina? Har søkt en del på turer til EZE og det er jo aldri ledig dit.

Dobbel pris på air Europa er jo ja, lite hyggelig.

Lnbre and Teknolai like this.
  18. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    188
    Bonuspoeng:
    43
    Booka i går Virgin t/r på business LHR-CPT om ei veke. Ringte i dag inn og fekk lagt til feeder flights i SAS Plus fra BGO-LHR utan problem. Var litt bekymra, men den hyggelege svenske kvinna på kundeservice hadde tydelegvis ingen problem med å fikse dette

1884derby, Rapolo, Lillegutt and 3 others like this.
  19. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,877
    Bonuspoeng:
    183
    Bra! Tror nok riktignok problemet med dette er for reiser fom 1. okt 25 og senere.

kongenamundsen liker dette
  20. gardamix

gardamix Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    28
    Heisann!

Har en booket bonustur til OSL-ICN - Business class hele veien.

Prøver å få valgt sete. Som EBG så forstår jeg som at jeg kan velge sete på forhånd uten kostnad. Dette fungerer på alle flyvninger bortsett fra CDG-ICN, hvor de tar seg betalt. Har prøvd å skrive inn EBG nret mitt hos Air France, men til ingen hell. Noen som vet om en løsning, eller om man faktisk må betale for å velge sete?

Flyr følgende:

Avreise:
    OSL-CDG
    CDG-ICN

Hjemtur:
    ICN-AMS
    AMS-OSL

Takk! :)

Del denne siden