«Junior» og Senior skal skrape sammen litt poeng.

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 03. febr 2023.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,195
    Likes mottatt:
    22,512
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det hadde jo vært hyggelig,
    Du får ha en fin fin reise hjem i dag, satse på at du slipper unna de største forsinkelsene.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  2. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,195
    Likes mottatt:
    22,512
    Bonuspoeng:
    183
    Når vi ikke lengre hadde noe lounge, vandret vi litt rundt.
    Det meste av butikker stenger også i tidsrommet 21:30-22.

    Kjørte en tur med skytrain på taket av terminal D, sikkert en bedre opplevelse i dagslys den turen.

    Fant oss en stille krok og ventet på avgangen.
    Boarding kom i gang litt før tiden, men det hjelper ikke når man må vente på 3 passasjerer.

    Samme fly som til MIA, satt på 20G og H. Ikke så mye skavanker på utstyret her.
    Kom oss opp i luften kl 00:51

    50DECC57-AE20-4E15-8AC3-DA34EB841C10.jpeg

    Da lå vi litt over 5 timer bak skjema

    Drikke kom kl 00:11,
    middagen ble servert en halvtime senere.

    Ris med noe attåt

    BBE42092-B9DF-4AFF-B55F-39CD30A5E4D0.jpeg

    Biff Provenciale

    BA11D00A-8AD1-4258-A31A-A924268D970B.jpeg

    Cheddar i kjeks

    64BF7AA2-587C-4644-8002-2252C911CF32.jpeg

    Eple kake

    79F4AC2F-018A-4B04-9FA6-47E74C4FAF0E.jpeg

    Godkjent servering dette.

    Hyggelig crew som betjener denne siden.
    Fokus var å få i seg maten kjapt, vi begynte å bli rimelig trøtte og slitne.
    Fikk dandert meg en passe lang flat base

    0691BF8B-B6A7-43C3-A237-A321F3549474.jpeg

    Med dynen som laken ble det helt ålreit.
    I fosterstilling kunne jeg ligge helt flatt, ble ca 3 timer på øyet.
    Frokosten ble servert kl 13:41 norsk tid

    0C2E5BE4-6987-46F8-A36B-9285F5E29A30.jpeg

    Nå er det bare sjarmøretappen til OSL
    igjen, så tenker det er greit å avsluttet reisebrevet her.

    Vi har storkost oss på tur sammen :)

    Takk for følge!
     
    haifinn, Kvalvaag, EndreD and 32 others like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
    Ikke lenge igjen til vi skal på tur, @kjeeli ! :)
     
    kjeeli liker dette
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for deling!
     
    kjeeli liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
    kjeeli liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,730
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende @kjeeli .. takk for turen!
     
    kjeeli liker dette
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi fekk vera med på tur:)
     
    kjeeli liker dette
  8. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turen:)
     
    kjeeli liker dette
  9. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,195
    Likes mottatt:
    22,512
    Bonuspoeng:
    183
    cooolcatz liker dette
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    cooolcatz, holmen and kjeeli like this.
  11. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for fint reisebrev. Skal ut på samme turen i Plus førstkommende lørdag via ARN så greit å vite hva vi kan forvente oss.

    Har fulgt med på Flightradar i det siste og som du @kjeeli skriver så har MIA flyene vært konstant forsinket siden 01. Februar når SAS byttet fra A350 til A330 på ruten. Virker som de klarer å fly inn litt av og til men roter det vekk på dårlig turnaround tid som stort sett ligger på 30-45 minutter over det som er satt opp. Håper de klarer å bryte den trenden før vi skal dra:)
     
    kjeeli liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    De har ikke klart det denne helgen, så den som lever får se.
     
  13. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Virker ikke som de prøver så veldig hardt heller. SK958 er på vei til ARN og forventet å lande 13.05. Fått ny avgangstid 15.30 dvs en turnaround tid på 2t25m i motsetning til 1t55m som opprinnelig er satt opp.

    Merkelig at de planlegger med en halvtimes lengre turnaround når flyet kommer inn forsinket, skulle tro de ville få det ut igjen så fort som mulig.... lover ikke godt for neste helg:(
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    De venter vel og håper på riktige jetstreams og medvind :p

    Som regel går det jo endel raskere enn forventet å fly østover på long-haul enn motsatt retning.
     
  15. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,195
    Likes mottatt:
    22,512
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Bingo om kompensasjon for forsinket ankomst.

    Vi ankom OSL 4t15m forsinket i forhold til bestilt reise.
    Tenkte jeg kunne sende inn et EU261 krav for første gang i mitt liv.
    Vi kom hjem 7.feb og jeg sendte av gårde kravet dagen etterpå.

    Fikk svar 15.feb om at jeg var tilkjent €250. Vet ikke om det var for at vi avsluttet med CPH-OSL at det ikke ble €600. Slo meg uansett til ro med det.

    Jr reiste på egen PNR, så for moro skyld ventet jeg med hans krav til jeg hadde fått svar.
    Spennende å se om utfallet ble anderledes.

    Sendte hans krav den 15.feb og ba om voucher, og i går kom svaret:
    As per our investigation the changes in flight schedule were made 14 days prior and was also informed to you then so we regret to inform you that you are not eligible for compensation.

    Riktig at det var en ruteendring i desember, men den hadde jo ikke noe med denne forsinkelsen å gjøre.

    Så noe Sherlock Holmes er ikke denne kundebehandleren.

    Sendte så dette svaret:

    Take another look at this case
    There was no schedule changes on this flight after Des 2022.
    SK0954 with departure time 19:40 6 Feb was delayed to 00:00 7 Feb from MIA
    When arriving CPH around 15:30 we had then missed our connection with SK1456 CPH-OSL with schedule arrival time at OSL 14:30.

    We was then rebooked to SK1468 and this flight arrived at OSL 18:45.
    So delay to destination is 4h15m.

    I am writing We above because i was traveling with my father on another PNR.
    I found it very strange that he did get a compensation for the same delay and i did not?
    Best Regards
    Junior

    I natt kl 04:27 kom denne mailen fra not Sherlock:
    Thank you for your response.
    Please allow me sometime while I get back to you with your case resolution.

    Han skal ha for tidlig start på arbeidsdagen.

    Kl 05:19 kommer avgjørelsen:
    I am sorry that your trip did not go according to plan. I fully understand your disappointment and frustration. On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

    To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 600 EUR as compensation.

    I have now sent you a SAS Voucher containing the amount 13230 NOK (equivalent to EUR 1200). The SAS Voucher is valid one year from the date of issue and will expire on 02 March 2023.

    Når jeg kom hjem fra jobb hadde Jr printet ut voucher og lagt pent på stuebordet

    96298BEB-9675-48C7-84F3-2A18C610E529.jpeg

    Nå er jeg usikker på om det er 3 eller 4 timer som er limit for denne type kompensasjon.
    Men SK1468 hadde opprinnelig ankomsttid kl 18:15, altså under 4 timer.
    Under boarding på CPH krysset vi fingrene for at dette skulle gå tregt, sånn at vi i hvertfall bikket over 4 timer forsinket.
    Og det gikk vår vei.

    Så her har vi fått 3 utfall av samme sak €250, ingenting og €600 (dobbel verdi i voucher)
    Hva som er fasiten aner jeg ikke, men vi sier oss fornøyd med resultatet.
    1992 kr timen i betaling for 4 timers forsinkelse er jo greit betalt, så med denne kompensasjonen kostet turen oss 1500 kr t/r MIA i plus.

    Får spare denne voucher til vi trenger å legge ut på MR i neste periode.
     
    Kristian, Liza, Sonictravel and 7 others like this.
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Nice!
    Du skal ikke klage og si at Junior fikk €600, så du også kan få det? ;)
     
    Kristian, kjeeli and Lars J like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Begge to skal vel ha både 250 og 600 og eventuelt dokumenterbare rimelige utgifter. Så det er vel bare så sende krav. og kanskje fortsette å be om voucher sånn at dere får nok "cash" til en ny tur sammen senere?

    Om ikke annet kan jo over 30k i vouchers gi flyvninger som vedlikeholder gullet neste år?

    Tråden handler jo om å skrape sammen poeng. Så Hvorfor ikke skrape sammen nok vouchers til å skrape inn litt mer poeng neste opptjeningsperiode?
     
    kjeeli liker dette
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke helt hvorfor de skal ha krav på både 250 og 600 EUR?

    Det er forsinkelsen til slutt destinasjon som gjelder, og den er på 4+ timer = 600 EUR
    Hadde forsinkelsen vært mellom 3 og 4 timer ville beløpet vært 300EUR


    Slik jeg ser det har begge krav på 600 EUR, hadde jeg vært @kjeeli ville jeg svart i saken hvor jeg ble tilkjent 250EUR at jeg har krav på 600 EUR.
    Evt startet en ett ny claim, med henvisning til den saken
     
    kjeeli liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg misforstod men regnet med at @kjeeli fikk 250euro for flyvningen mellom København og Norge. da er det vel naturlig å søke for strekket inn i EU også.
     
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det ser ut som kundebehandleren har gitt erstatning utifra forsinkelsen for CPH-OSL.

    Men reisen skal sees under ett, altså MIA-CPH-OSL

    Det er final destination som er avgjørende for om man får kompensasjon, og evt hvor mye man får:

    (h) "final destination" means the destination on the ticket presented at the check-in counter or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight; alternative connecting flights available shall not be taken into account if the original planned arrival time is respected;


    Flyet fra MIA kunne vært over 4 timer forsinket inn til CPH - om passasseren hadde hatt en billett med lang layover CPH- OSL ville han ikke hatt rett på kompensasjon hvis han kom til OSL innen 3 timer av opprinnelig ankomst tid som stod i billetten





    Hvis derimot flyet han ble rebooket til "SK1468" hadde vært over 3 timer forsinket ville han imidlertidig hatt krav på 250 EUR også her, i tillegg til 600EUR

    "Any new right to compensation according to Article 7 will apply to the re-routed flight accepted under Article 8(1)(b) or (c) if it is also cancelled or delayed at arrival (see Section 4.4.11). The Commission recommends that options are clearly spelled out to passengers when assistance is to be provided."
     
    haifinn, Nordlands, Earl and 4 others like this.

Del denne siden