Litt om bagasje, vi reiser stort sett med kun håndbagasje. Så sjekket jo opp hva kvoten var før avreise. Ethiopian tillater Og da som Ville jeg tro det var det som var gjeldene, men ved innsjekk står det dette. Som er LH sine regler Ikke lett å bli klok på dette.
At de ulike selskapene har ulike regler er vel ikke så merkelig. Men så betyr vel "Most significant carrier" den som flyr den lengste delen av bookingen?
Det var på tide å ta farvel med Veldig fornøyd med begge flyvningene, så gruer meg ikke til hjemreisen. Landet rundt rutetid og ingen kø i immigrasjonen, og vi ble ønsket Vi hadde bestilt henting via hotellet, og utenfor tollen stod det to hyggelige karer å ventet på oss. De var en smule overrasket over at vi kom så fort, men med kun håndbagasje blir det jo slik. På vei til p-huset fikk vi vite at han ene var på opplæring, så derfor de var to Tok vel ca 20 min før vi ankom Radisson Hotel Cape Town Foreshore. Fikk også utsikt til Table mountain
Vi var på rommet i 12 min før vi gikk ut på fortauet og bestilte oss en Uber. Siden det var klarvær måtte vi gripe sjansen til å dra til Fikk lettere sjokk når vi kjøpte billetter kl 15:29, 2 timer kø for å ta heisen. Køen strakk seg langt oppover gaten Tidsestimatet stemte veldig bra, for kl 17:21 kom vognen våres nedover for å hente oss Følte oss egentlig som noen idioter som gadd å stå 2 timer i kø for en fjellheis. Men den tankegangen snudde fort når vi kom til toppen Fantastisk utsikt var det. Kjøpte oss en øl Som vi hadde med oss på gåturen rundt på fjellet. Det gjorde ikke noe at solen var på vei nedover Fikk øye på en dassie som tilhører grevling familien. Det begynte å nærme seg stengetid for heisen, å køen begynte å bli lang for å komme seg ned ble enda lengre bak oss. Men med køen kunne vi se på solnedgangen samtidig Tok Uber tilbake til hotellet, vi var litt slitne etter reisen. Valgte da å bare ta middagen på hotellet Dessverre var stengt pga opppussing Pga dette fikk vi heller ikke brukt badebuksen vår her.
Ny dag nye muligheter. Fikk i oss litt frokost Sjekket ut av hotellet, stilte oss på gaten for å vente på transporten videre. Dukket opp litt før tiden
Vi var først ombord i bilen, så kjørte han innom 2 andre hoteller for å plukke opp 4 til. Etter 1,5 time stoppet han innom ett lite butikksenter. Hvorfor vi stoppet der, var for å ikke komme frem for tidlig. Samtidig som vi skrev under på litt papirer. Ble der i 25 min. Kjørte forbi en haug med vinranker hvor denne blant annet denne blir produsert Flere blikkplate byer langs veien Høyeste punktet på veien 2t45m etter avreise kom vi frem til målet Fikk servert velkomstdrikke
Programmet for oppholdet Så vi måtte vente på rommet. Fant frem til spisesalen De hadde ikke åpnet ennå, men vi fikk lov til å sette oss ned. Forings rommet Varm mat delen Buffet er ikke min favoritt, men det var sånn passe kvalitet. Trappen i enden av spisesalen fører opp til baren Var der bare for å se på utsikten til hotellrommene fra balkongen. Vi fikk senere tildelt rommet med det røde krysset Etter mat hadde vi tid til ett besøk i spa avdelingen. Det kostet 125 kr pp, men bor man 2 netter er det inkludert. Hovedbygningen fra avstand Noen hytter Store leiligheter Pluss at det ligger flere hytter bak bygningen på forrige bilde
Vi fikk rommet litt før kl 14 Fikk åpnet gardinene ordentlig og da ble det litt mer utsikt Utsikten fra balkongen Sjekket før avreise om vi hadde behov for adapter for lading av utstyr. Det kan være litt bingo ift denne Men så langt har vi klart oss uten, en kontakt vi kan bruke her.
Fikk en oppdatert timeplan ved innsjekk Nå varer lunsjen til kl 15, så etter ett kort opphold på rommet gikk turen tilbake til spisesalen for runde 2 med lunsj Tilbake på rommet ble det tid til en halvtimes powernap. Før vi skulle ut på en game drive (tur med bil rundt på reservatet) Lastebilen vi skulle ta plass i Kjørte inn en port til reservatet, og disse dukket opp Spenstig struts Nærgående struts Her ble vi mooned av en gjeng sebra’er og andre dyr Eland er verdens størst antilope art Hvorfor nese hornet er borte fikk de som satt nærmest sjåføren vite, men vi som satt på bakerste rad hørte ikke det. Sjåføren fikk øye på to sjiraffer i ett område et stykke unna, han tråkket inn gasspedalen. På veiene rundt i parken var det meget humpete, så vi fikk ristet oss ganske bra. Men fikk nå sett dyret på nært hold Nå var det på tide å kjøre inn i inngjerdingen hvor løvene holder til. Men der hadde de gjemt seg, så de fikk vi ikke se. Neste på turen var helt ubrukelig, de kjørte langt innover i reservatet. Stoppet på en plass hvor vi kunne knaske litt nøtter og fikk et glass med bobler fra denne baren Hadde dette blitt droppet hadde vi spart 40 min. Fine fjell på vei nedover fra stoppestedet Fikk et glimt av en flodhest før vi kom tilbake til hotellet.
Kjapt klesbytte før middagsbuffet’en for en kjapp matbit. Jr ville se fotballkamp, da ble det kombinert kamp, peiskos og bobler i hotellbaren før vi tok kvelden. Siden vi små frøs på game drive’n i går når det var 12 grader og kald vind, valgte vi å droppe game drive kl 08 i dag. Det var meldt 5 grader og vind, valgte da heller å sove til 08. Ble overrasket når jeg åpnet gardinen, der stod det 4 elefanter på tunet
Fikk i oss frokost før utsjekk kl 10, nå måtte vi vente til kl 12 for transporten tilbake til Cape Town. Tok en runde minigolf Ruslet litt rundt på område, men det var iskaldt pga vinden. Plasserte oss i baren for en oppsummering av regnskapet. Dette er inkludert i romprisen Rommet kostet R7900 som ble betalt i februar når kursen var 0,56 det tilsvarer 4424 kr. Nå er kursen 0,61. Transport t/r Cape Town for 2 betalte vi R3100 = 1860 kr. Hadde det ikke vært for angsten å kjøre bil på venstre side av veien, ville vi sikkert ha leid bil. Prisene på drikke er ikke avskrekkende i hotellbaren. Boks cola: 24,50 kr Glass bobler: 39,60 kr Flaske bobler: 262 kr Redbull: 33,50 kr Hadde nok vært litt mer behagelig her når det er varmere i været. September er siste vinter måned her nede, så våren starter på tirsdag. Alt i alt et bra døgn her. Da er transporten her Litt nyere en den vi hadde i går.
Kom oss litt forsinket av gårde fordi vi ventet på noen som egentlig skulle være med, men som allerede hadde dratt uten å gi beskjed. Det var skiftene vær på veien Ankom Onxy kl 15, det passet bra med check in. Ble litt overrasket over størrelsen på rommet Jr sitt rom og hans bad Mitt soverom med bad Utsikten den ene retningen fra mitt soverom Synd ikke temperaturen byr på å sitte ute
Takk for fine bilde og oppdatering. Min erfaring fra leiebiler i SA og landene rundt er at trafikken sjeldent er kaotisk. Men at en må reflektere litt over hvor en kjører og når på døgnet. Det kan anbefales
Kjapt ut av hotellet, innom Burger King for en burger to go. Måtte komme i gang med sightseeing’en Long street Kloof Nek Guns Two 12 Pounder Guns were placed on Kloof Nek in 1782 by the Dutch East India Company (VOC) to defend the settlement near the Castle from attack by a force which could land on the beach at Camps Bay. Camps Bay Beach Green Point fyrhus Groenpunt fyr, eller Green Point Lighthouse, er et av de eldste fyrhus på den sørafrikanske kysten. Det første lyset ble tent 12. april 1824. Nobel Square Nobel Square er et offentlig torg i Waterfront. Den åpnet i desember 2005 og inkluderer skulpturer av landets fire vinnere av Nobels fredspris, Albert Lutuli, Desmond Tutu, F. W. de Klerk og Nelson Mandela. Hadde fått et tips fra en bekjent om denne restaurant Fikk bord med utsikt til TM En flaske bobler var såpass billig at vi ikke kunne la være Skulle egentlig ta en hvit dag. Drikken passet ikke helt med kjøttstykke vi fikk servert, men Jr har ikke blitt voksen nok til å like rødvin. Muligens litt dårlig oppdragelse der. Biff Den Anker ble servert fries også. Jr sin var perfekt medium, mens min var stekt litt lenger (bestilte medium). Er ikke typen til å klage på slikt, da tar ting bare lengre tid. Selv med for mye steketid skal jeg gi den terningkast 5 for mørhet, stekeskorpe og smak, peppersausen var også nydelig. Jeffrey kom så med regningen tydeligvis glad for å ha oss som gjester, ikke ofte man får 3 hjerter på kvitteringen. Vil si det er rimelig når man betaler 555 kr for en middag for to med en flaske bobler på restaurant. Signal Hill 25 min før solnedgang Bra vi fikk gjennomført TM første dagen For hatten har ligget der i hele ettermiddag.
På vei hjem fra Waterfront passerte vi de største plastikk kjeglene jeg noen sine har sett Tilbake på hotellet fikk jeg sjekket rom detaljer litt nøyere, på badet mitt står dette til disposisjon Bilde er tatt mot speilet, så halver det dere ser. Er Ben Sherman veldig eksklusivt?spør for en «venn» som ikke har peiling, På kjøkkenet finner jeg dette Deilig å ta på seg en old school EVA pysj og sette seg ned i sofaen Det ble flere kamper, så jeg måtte ned i hotellbaren for litt påfyll Ble jo overrasket over størrelsen på rommet når vi ankom. Så måtte teste måleverktøy på tlf’en, lengden på stue og sov Bredden på Jr sitt rom Bredden på mitt rom Og da blir regnestykket slik 12,49x (3,49+3,49)= 87,3 m3 Det er større enn leiligheten vi bor i
Ikke det beste været i dag Fikk i oss litt frokost før vi måtte dra fra hotellet kl 08. Vi hadde booket oss en tur til Robben Island med oppmøte kl 08:15. Etter en kort Uber tur kom vi frem til kaien, og ble dessverre møtt av dette. Men hyggelig at de refunderer billettene. Vi skaffet oss en ny Uber og dro til Et museum som tar for seg apartheidregimets tvangsevakuering av 60000 innbyggere og riving av boliger på 70 tallet Kongen og Dronningen har også vært her District Six Regner bøtter og spann her til tider ble en Uber tilbake til hotellet i påvente av litt bedre vær.
Uber’et til Hyggelig sted med kun 5 bord innendørs, var 60% belegg så vi fikk bord. Det tok litt tid før maten kom, fordi noen hadde bestilt 16 take away pizza rett før oss. Delte en Velsmakende pizza stekt i vedfyrt ovn, begge var fornøyd. 137 kr er billig også. Tusen takk for tipset @Henrik